Blogg

Åhléns fega kampanj bryter inte mot några normer

Ibland prickar inte normkritik riktigt rätt. I Åhléns kampanj Klädmaktsordningen har företaget försökt bryta mot könsnormerna. Knappast något banbrytande, men det är ju bra ju fler som kämpar emot normerna i samhället. Synd bara att kampanjen är så… normativ.

Titta på Åhléns hemsida så ser du modeller som följer alla cisnormens regler iklädda plagg som bara avviker marginellt från normerna för hur olika kön ska klä sig. De två kvinnligt kodade modellerna har på sig kläder du kan se var som helst på Östermalm medan de manligt kodade bryter lite mot normer. Även där ser de trots en scarf som virats som en kjol och en tunikaliknande tröja ut som fashionabla hipstersnubbar. Knappast startskottet för revolutionen som krossar könsnormerna.

Bild: Åhlens

Åhléns, varför en sådan tam kampanj? Ni hade en chans att göra något riktigt bra och visa att ni inte bara vill använda feministiskt språk för att sälja årets höstmode. Tänk om ni hade haft en öppen transperson som modell, där kläder kan ha handlat om överlevnad. Tänk om ni hade annonserat att ni slutar beskriva kläder som manskläder och kvinnokläder, eller i alla fall blandat upp dem i era butiker. Tänk om ni hade haft manliga modeller i klänningar. Era modeller ser ut som om de kommer från nästan vilken catwalk som helst och byxor och rockar på kvinnor hade varit revolutionerande för hundra år sedan. 

I er kampanjfilm säger ni “Vi är bundna av traditioner och vi kan välja att fortsätta upprätthålla dem om vi vill. Men vi kan också välja att utmana dem och tänka nytt, och öppna upp för andra sätt att gestalta kön på genom modet.” Tänk om ni hade gjort det.

2 kommentarer

  1. "Varför är det mer okej för en kvinna att klä sig mer manligt än tvärtom?"

    Denna kampanj i sig handlar om hur kvinnor får klä sig som män för att män är "starka" och hur det inte är okej för en man att göra desamma, för kvinnor är lägre ställda än män. Att du reagerar som du reagerat på denna kampanj är precis vad kampanjen var ute efter. Den uppfyllde sitt syfte. Du reagerade inte alls på att kvinnorna hade manskläder på sig men du reagerade på att "de manligt kodade modellerna" bar femenina kläder. 

    I min åsikt så uppskattar jag denna kampanj av Philip Warkander, den kanske inte känns så storslagen för alla, kanske känns den "tam", men när jag la ned lite tid och efterforskning på kampanjens syfte så uppskattade jag den ändå.

    Det finns en mentalitet i dagens samhälle att vi bara kan göra en sak, att vi bara kan stå upp för en sak åt gången och det är ett farligt sätt att tänka. Detta kanske var Philip Warkanders hjärtefråga, vilka är vi att ta den ifrån hen? 

    Var det otydlit och dåligt formulerat? Jag som har studerat grafisk kommunikation kan komma på en hel del bättre sätt att lägga fram denna kampanj på. Men det är inget fel på kampanjen... Förutom att jag borde ha drivit den. 

  2. Väldigt bra inlägg :) tack för det! 


    ___

    http://vegansidan.se/

Skriv kommentar

Din kommentar måste godkännas innan den visas på sidan!