Aviseringar
Rensa alla

1 mos 6:2-4 (och kanske andra bibelställen)


Misael

mediakatt:

Det mest intressanta med den tycker jag personligen är att den stämmer betydligt bättre in på Job än på Jesus.

Hur får du till det att det skulle stämma in på Job? Visst. Job blev utsatt för sjukdomar men han blev t ex inte "fängslad och dömd och fördes bort" - Jesaja 53:8 (Bibel2000)

Nä, det är helt klart en profetia om Jesus.


   
SvaraCitera

Misael:

Nä, det är helt klart en profetia om Jesus.

Nej, det håller jag inte med om.

Han var föraktad och övergiven av alla

Eh, nej.

Han blev fängslad och dömd och fördes bort,
men vem ägnade hans öde en tanke?

Se kristendomen. Uppenbarligen gott om folk.

Nä, det är inte helt klart en profetia om Jesus.

Misael:

Hur får du till det att det skulle stämma in på Job?

För att herrn i fråga faktiskt blev pinad för sitt folks synder i precis lika stor mån som Jesus blev det? Och dessutom verkligen var föraktad och övergiven av alla. Och van vid lidande och sjukdom. Och mängder utav andra saker som nämns där. Att jag sedan inte tror att den som åsyftas faktiskt är just Job har rätt lite med saken att göra.


   
SvaraCitera
Misael

mediakatt:

Nä, det är inte helt klart en profetia om Jesus.

Det är jag i a f övertygad om att det är. Jämför t ex: "Och bland de ogudaktiga fick han sin grav bland de rika kom han först, när han var död fastän han ingen orätt hade gjort och fastän svek icke fanns i hans mun." - Jes. 53:9 (1917)

Jämför "Och han skall få sin gravplats hos de ondskefulla och hos den rika klassen vid sin död, trots att han inte hade begått något våld och det inte fanns något svek i hans mun." (NW)

Jesus blev begravd i en rikemansgrav. Och det står inte att han blev föraktad av alla. "Föraktat var han och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med krankhet; han var såsom en, för vilken man skyler sitt ansikte, så föraktat, att vi höllo honom för intet." (Jes. 53:3)

När Johannes döparen såg Jesus komma emot sig sa han: ""Dagen därefter såg han Jesus nalkas; då sade han: "Se, Guds Lamm, som borttager världens synd!" (Joh. 1:29) När han kallade Jesus ett lamm kan han ha tänkt på Jesajas ord: "lik ett lamm, som föres bort att slaktas" (Jes. 53:7)

mediakatt:

För att herrn i fråga faktiskt blev pinad för sitt folks synder i precis lika stor mån som Jesus blev det?

Job tog inte på sig våra synder, va? Han blev väl heller inte plågad för våran skull, eller hur? Dessutom nämns det i Jesajas 53:e kapitel att han bar våran smärta.

"Men det var våra krankheter han bar, våra smärtor, dem lade han på sig, medan vi höllo honom för att vara hemsökt, tuktad av Gud och pinad." (Jes. 53:4)

Jesus dog för våra synders skull, eller hur?

"Ja, han var sargad för våra överträdelsers skull och slagen för våra missgärningars skull; näpsten var lagd på honom, för att vi skulle få frid, och genom hans sår bliva vi helade." (Jes. 53:5)


   
SvaraCitera

Misael:

Det är jag i a f övertygad om att det är.

Ja, jag förstod det.


   
SvaraCitera
Misael

mediakatt:

Ja, jag förstod det.

Jesus själv citerar t o m från Jesajas 53:e kapitel: "Ty jag säger eder att på mig måste fullbordas detta skriftens ord: 'Han blev räknad bland ogärningsmän'. Ja, det som är förutsagt om mig, det går nu i fullbordan."" - Lukas 22:37 (1917)

Jämför Jesaja 53:12 - "Därför skall jag tillskifta honom hans lott bland de många, och med talrika skaror skall han få utskifta byte, eftersom han utgav sitt liv i döden och blev räknad bland överträdare, han som bar mångas synder och bad för överträdarna." (1917)


   
SvaraCitera

Misael:

Jesus själv citerar t o m från Jesajas 53:e kapitel

Ja, det är väldigt fascinerande att han själv gör det. Förutom det faktum att vem som helst kan citera en helig skrift och applicera den på sig själv. Det säger absolut ingenting.


   
SvaraCitera
Misael

mediakatt:

Ja, det är väldigt fascinerande att han själv gör det. Förutom det faktum att vem som helst kan citera en helig skrift och applicera den på sig själv. Det säger absolut ingenting.

Nej, det säger absolut ingenting om man inte vill tro på det.


   
SvaraCitera

Misael:

Nej, det säger absolut ingenting om man inte vill tro på det.

Tja, om man vill tro på det så är det klart att man kommer tolka det på annat vis än om man inte vill tro på det, eller är neutralt inställd.


   
SvaraCitera
Misael

mediakatt:

Tja, om man vill tro på det så är det klart att man kommer tolka det på annat vis än om man inte vill tro på det, eller är neutralt inställd.

Ja, jag och många andra med mig är starkt övertygade om att Jesajas 53:e kapitel handlar om just Jesus och det är fler än bara JV som tycker så. Du får studera kapitlet lite mer ingående och jämföra med Jesu liv så ska du se att det klarnar. [smile]

mediakatt:

herrn i fråga faktiskt blev pinad för sitt folks synder i precis lika stor mån som Jesus blev det

En liten tanke. Jag lade märke till att du tror att Job led eller blev pinad för för sitt folks synder. Men det stämmer ju inte? Job blev prövad av Satan för att han var en trogen, Guds tjänare. Satan ifrågasatte att Job var trogen bara för att han blev välsignad av Gud, att människan inte skulle kunna vara trogen Gud om man levde i misär. Det hade inget med något folk att göra. [smile]


   
SvaraCitera

Misael:

Du får studera kapitlet lite mer ingående och jämföra med Jesu liv så ska du se att det klarnar.

Jag är övertygad om att Jesus inte var Messias, och jag känner inget behov av att intala mig annat.

Misael:

Det hade inget med något folk att göra.

Jo, det hade det ju faktiskt. Att Job blev prövad och pinad berodde uppenbarligen på att det fanns gott om folk som levde i misär och vände sig ifrån Herren. Det är inte som om det skulle finnas någon anledning till att ifrågasätta annars.


   
SvaraCitera
Misael

mediakatt:

Jag är övertygad om att Jesus inte var Messias, och jag känner inget behov av att intala mig annat.

Vilket/vilka skriftställe/n är det som gör dig övertygad om att Jesus inte är Messias?

mediakatt:

Jo, det hade det ju faktiskt. Att Job blev prövad och pinad berodde uppenbarligen på att det fanns gott om folk som levde i misär och vände sig ifrån Herren. Det är inte som om det skulle finnas någon anledning till att ifrågasätta annars.

Eh... jag tycker ärligt talat att du borde läsa Jobs bok igen, så får du återkomma när du förfriskat ditt minne. Det står ingenting om att Job skulle lida för något folks skull, eller att han skulle bära våra missgärningar (synder) i Jobs bok till att börja med.


   
SvaraCitera

sweetheart from hell:

Det har ju tolkats som att det är änglar som parar sig med människor, och att resultatet blev jättar, men ja.... so what?

Guds söner står det i min Bibeln (Svenska Folkbibeln). Jag tolkar det inte alls som änglar. vart har du fått det ifrån? [shake]


   
SvaraCitera

Misael:

Vilket/vilka skriftställe/n är det som gör dig övertygad om att Jesus inte är Messias?

Hela Nya Testamentet. Känn dig helt fri att inte försöka övertyga mig om något annat, för det kommer inte gå särskilt bra.

Misael:

Eh... jag tycker ärligt talat att du borde läsa Jobs bok igen, så får du återkomma när du förfriskat ditt minne. Det står ingenting om att Job skulle lida för något folks skull, eller att han skulle bära våra missgärningar (synder) i Jobs bok till att börja med.

Nej, jag är helt medveten om att det inte står uttryckligen.


   
SvaraCitera
Misael

mediakatt:

Hela Nya Testamentet. Känn dig helt fri att inte försöka övertyga mig om något annat, för det kommer inte gå särskilt bra.

Rätt bekvämt att hävda "hela NT". Nämn några specifika skriftställen som påvisar att Jesus inte var Messias. ...har man å andra sidan stängt alla dörrar och vill inte ta till sig en rimlig förklaring så är det ju ett dött lopp iofs.

Matt 16:15-17 - "Han sade till dem: ”Ni då, vem säger ni att jag är?” 16 Till svar sade Simon Petrus: ”Du är Messias, den levande Gudens Son.” 17 Jesus svarade och sade till honom: ”Lycklig är du, Simon, Jonas son, eftersom kött och blod inte har uppenbarat det för dig, utan min Fader som är i himlarna."

Markus 1:34 - "Och han botade många som var illa däran av olika sjukdomar, och han drev ut många demoner, men han ville inte låta demonerna tala, eftersom de visste att han var Messias."

NT visar tydligt på att Jesus var Messias. Den säger åtminstone inte emot detta.

mediakatt:

Nej, jag är helt medveten om att det inte står uttryckligen.

Det går inte ens att tolka in att det skulle vara på det sättet du säger.

Lukas 3:15, 16 - "När nu folket var förväntansfullt och alla överlade i sina hjärtan om Johannes: ”Kan han möjligtvis vara Messias?” 16 svarade Johannes och sade till alla: ”Jag för min del döper er med vatten; men han som är starkare än jag kommer – jag är inte god nog att lösa upp remmen på hans sandaler"

Markus 15:39 - "När nu officeren som stod bredvid, vänd mot honom, såg att han hade gett upp andan under dessa omständigheter, sade han: ”Helt visst var den människan Guds Son.”"

Jag tycker att NT är rätt tydlig på den punkten att Jesus är Messias.


   
SvaraCitera

Misael:

Rätt bekvämt att hävda "hela NT".

Förtydligande; NT i relation till GT.

Misael:

.har man å andra sidan stängt alla dörrar och vill inte ta till sig en rimlig förklaring så är det ju ett dött lopp iofs.

Precis som du, med andra ord? [rolleyes]

Misael:

Det går inte ens att tolka in att det skulle vara på det sättet du säger.

Det går alldeles utmärkt och om man inte ser hur så tänker man väldigt enkelspårigt.


   
SvaraCitera