Aviseringar
Rensa alla

10 Frågor till alla gymnasieelever


1. Vilken linje går du på? Samhällsprogramet med inrikting Beteendevetenskap

2. Varför valde du den? Är intresserad i psykologi, främst. Sedan att det är en tjej dominerad linje och det är mindre matte än NV.

3. Är det mycket läxor? Rimligt, men de har strukturerat det väl så vi inte är överbelastade. Men jag antar att det blir betydligt mer senare.

4. Vad får ni göra på lektionerna? Olikt beroende av vilken kurs befinner sig i. Men, ibland så kan vi få läxor i utbyte mot ledighet.

5. Hur är klassen som helhet? Underbar. Alla kommer överens. Klassfester arrangeras ofta, speciellt med de andra SP/SA klasserna.

6. Hur är det på gymnasiet? Lite som jag förväntade mig. Mer läxor, betydligt mer självständigt. Lärarana behandlar en som kollegor istället för elever.

7. Hur trodde du att det skulle vara? Mer eller mindre som ovanstående.

8. Trivs du? Verkligen! Lite mycket ibland. Men det går i perioder.

9. Hur är lärarna? De jag har haft är majoriteten kunniga och strukturerade. Men vissa kan vara lite vimsiga, det kan vi skylla åldern på.

10. Hur var det att lära känna andra från klassen? (Och utanför klassen). Det har gått förvånats värt bra. Det gäller bara att vara öppen att lära känna nya, speciellt i början. Alla letar efter någon ny att lära känns, nästan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Sam beteende, inriktning ledarskap och kommunikation.

2. Man läser mycket psykologi, vilket intresserar mig.

3. Inte överdrivet, men vill man få relativt höga betyg behöver man plugga någon/några timmar per dag.

4. Det varierar. Allt från att läraren står framme vid tavlan och pratar till olika grupparbeten.

5. Jättebra, vi har otroligt bra sammanhålling.

6. Mycket roligare än grundskolan.

7. Jag trodde att det skulle vara mer läxor än vad det var. Annars stämmer det mesta med hur jag trodde innan.

8. Jag trivs väldigt bra.

9. Duktiga och engagerade.

10. Kul. Det känns bra att träffa mer människor och skaffa sig en annan bekantskapskrets.


   
SvaraCitera

1. Vilken linje går du på?
Nv - natur

2. Varför valde du den?
Ingen annan skitlinje med bred grund (ex. samhällslinjen) passade mig bättre.

3. Är det mycket läxor?
Ja.

4. Vad får ni göra på lektionerna?
Lyssna på genomgångar, räkna/läsa i boken, labba.

5. Hur är klassen som helhet?
Bra i jämförelse med de övriga klasserna men jag är ändå inte tillräckligt tillfredsställd.

6. Hur är det på gymnasiet?
Helt ok. Fin miljö åtminstone. Det är en klassisk gymnasieskola[cheers]

7. Hur trodde du att det skulle vara?
Som det är

8. Trivs du?
Ibland

9. Hur är lärarna?
Väldigt olika men jag hade högre förväntningar. De är lite röriga och kräver alldeles för mycket av oss.

10. Hur var det att lära känna andra från klassen? (Och utanför klassen). För mig: ointressant. Att lära känna nya människor är tidskrävande dock lättare än man tror[y]


   
SvaraCitera

1. Vilken linje går du på?
NA/NA

2. Varför valde du den?
Mest möjligheter

3. Är det mycket läxor?
Inte om man planerar

4. Vad får ni göra på lektionerna?
Repetera saker så att "alla" är med...

5. Hur är klassen som helhet?
Sådär, hade hoppats på lite bättre.

6. Hur är det på gymnasiet?
Ok

7. Hur trodde du att det skulle vara?
Bra

8. Trivs du?
Ja

9. Hur är lärarna?
Bra

10. Hur var det att lära känna andra från klassen? (Och utanför klassen).
Roligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lazertits:

Vadå, hur då?

Kolla vad dom flesta skriver


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

1. Vilken linje går du på?
Nv - natur

Är matten svår eller?


   
SvaraCitera

madd3333:

Är matten svår eller?

Läser upp till matte D, är inne på andra året och har snart läst ut matte C så det går fort. Om det är svårt eller inte är väl individuellt.
Det gäller att hänga med hur som helst[y]


   
SvaraCitera

1. Samhälls, inriktning samhälls.

2. Därför att jag gillar debatt, analys och att lära sig nya språk. Ett plus är att man tar sig in på många högskolelinjer.

3. Det är mycket läxor, ja. för mycket.

4. Det liknar högstadiet väldigt mycket, förutom att man får välja många kurser själv. Det som skiljer är väl något mindre NO, ingen HK, ingen slöjd, mer SO-ämnen. Sedan kan man välja extra mycket historia, samhällsk., ett fjärde språk (bl.a. kinesiska/teckenspråk på min skola), eller ekonomi t.ex. Mina lärare är mycket bättre än i högstadiet generellt.

5. En del som gillar att diskutera, en del som gillar att festa. Rätt schysst klass, lite för stor andel tjejer kanske.

6. För mig blev det en klar förbättring. Jag upplever att många elever är mer mogna och lärarna är bättre. Det är dock mer krav på prestationer i ämnena, mest i 2:an och 3:an (iaf på samhälls). Man får en större chans att utvecklas förhoppningsvis, både i ens karaktär och kunskapsmässigt.

7. Typ så.

8. Ja, med klassen, lektionerna, ämnena, lärarna. Däremot

9. De flesta av mina lärare är jättebra! De är mer engagerade, kunniga, utmanar en och ger feed back. Sedan har jag några lärare som är sura, misstrogna och stela i sin undervisning, men de är i minoritet.

10. Jag hittade vänner ganska snabbt. Från början kunde man prata öppet med alla, men sedan bildades det gäng som är ganska svåra att bryta sig in i, vilket inte är bra. Bara man är lite aktiv och nyfiken på folk så går det i regel finemang. Var dig själv bara!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad jag är sugen på att börja gymnasiet nu helt plötsligt...! Dock lite läskigt det där med att prata och hitta vänner och första dagen skolan liksom..


   
SvaraCitera

1. Vilken linje går du på?
hotell och restaurang. turism
2. Varför valde du den?
därför jag gillar att umgås mad nya människor & göra nya spänande maträttet.
3. Är det mycket läxor?
det är inte så mycket läxor tycker jag. de är väl messt de första året då man har sv,eng och mat annars är de nte så mycket inom de andra ämnena.
4. Vad får ni göra på lektionerna?
det praktiska lektionerna så lagar vi mat, blandar drinkar och har serverings kunskap. sen har resturangen öppet en dag i vekan till att börja. då är allt som en riktig restaurang. på de teoretiska lektionerna så lar man sig hur man bemöter gästerna. hur man hanterar de olika livsmedlen. sv,eng och mat är ju lika dant överallt.
5. Hur är klassen som helhet?
jag tycker min klass är bra. vi har väl den dära typiska sammanhålningen i klassen som finns i alla HR klasser.
6. Hur är det på gymnasiet?
gymnasiet är okej. de är ju intget man jublar över när man måste böeja men inget man heller vill sluta när de väl är dags.
7. Hur trodde du att det skulle vara?
jobbigare än va de är.
8. Trivs du?
jag trivs bra på min skola och i klassen.
9. Hur är lärarna?
jag älskar mina lärare. visst är vissa bättre än andra men de känns som att alla verkligen försöker hjälpa oss så gott vi kan.
10. Hur var det att lära känna andra från klassen? (Och utanför klassen). min klass är inte så stor. vi är 11 pers i den nu. de har kommit och gåt nåra mellan de tre åren. men vi har stanat på siffran 11. jag kännde ändå några i klassen när jag började så de va inte så jobbigt att koma ditt. andra utanför klassen lär man känna på tillvals kurser eller med hjälp av de andra i klassen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Vilken linje går du på?
Estet-musik

2. Varför valde du den?
Planerar att söka musikhögskola osv efter studenten.

3. Är det mycket läxor?
Nej.

4. Vad får ni göra på lektionerna?
Lyssna på genomgångar, musiciera.

5. Hur är klassen som helhet?
Mycket bra. Bra sammanhållning.

6. Hur är det på gymnasiet?
Najs. Lärarna är bättre och eleverna är mognare.

7. Hur trodde du att det skulle vara?
Hårdare än vad det är (iofs kanske det beror på att jag går estet...)

8. Trivs du?
Ja.

9. Hur är lärarna?
Skitbra, de flesta iaf.

10. Hur var det att lära känna andra från klassen? (Och utanför klassen).
Det gick ganska bra, fast jag har social fobi.
Första dagen snackade jag inte med någon. Andra dagen gick saker bättre och jag pratade med några stycken.
Nu har jag hittat några riktigt fina vänner, ~6 månader efter skolstarten... Så ja, det gick bra. Esteter är ju vanligtvis sociala varelser.


   
SvaraCitera

madd3333:

5. Hur är klassen som helhet?


   
SvaraCitera
Bakric

1. Vilken linje går du på?
Sjöfart med maskininriktning (d.v.s drift och underhåll ombord på båtar)

2. Varför valde du den?
Hade hört att det är förhållandevis hög lön gentemot den tid man behöver utbilda sig. Dessutom var det lockande med sammanhängande (självklart betald) ledighet, d.v.s att man jobbar till sjöss i en månad och är helt ledig i en månad men har betalt för två månader.
Dessutom jobbar man i skift ombord på skeppen så man jobbar t.ex. 08.00-12.00 samt 20.00-00.00 och är helt ledig övrig tid.

3. Är det mycket läxor?
Njaa min lillasyster går förskolan och har 6 timmar mer skoltid än jag per vecka (jag har 18 timmar lektionstid per vecka tror jag).....
Dessutom har vi aldrig några hemuppgifter utom på sve/eng enstaka gånger.

4. Vad får ni göra på lektionerna?
På måndagar har vi karaktärsämnen hela dagen och nu i ettan så får vi mest kolla på instruktionsfilmer och lyssna på föreläsningar om skrovuppbyggnad, grundläggande navigation, tanklasthantering mm.
Fredagar har vi gympa på morronen och verkstad resten av dagen då vi mest har metallarbete.

5. Hur är klassen som helhet?
Halva klassen super varje måndag kväll eftersom vi börjar halv ett på tisdagar så det känns rätt så bra [bigcheers]

6. Hur är det på gymnasiet?
Precis som i högstadiet fast en miljard gånger bättre. Dels för att man får göra sådant man är intresserad av och dels för att man sjunker in i mängden bättre.
Dessutom är alla mycket mognare och smartare (men självklart beter vi oss barnsligt när vi vill förstås[crazy])

7. Hur trodde du att det skulle vara?
Hade inga förväntningar ö.h.t eftersom man inte kan bli besviken då.

8. Trivs du?
Oja[bigsmile]

9. Hur är lärarna?
Alla lärare är riktigt najs utom svenskalärarn (som skäller mer än befogat på mig och sa att jag nätt och jämt hade E fastän jag var den enda i hela högstadiet som hade MVG fast vi hade två svenskalärare i nian)

10. Hur var det att lära känna andra från klassen? (Och utanför klassen).
Första månaden var det lite stelt. Men det släppte såsmåningom när vi började umgås på fritiden (samt den numer beryktade "måndagsklubben").
Känner ingen från någon annan klass eller linje då jag inte haft möjlighet att öppna relationer med folk runtikring riktigt.
Eftersom det är riksintagning på linjen så är jag den enda i klassen som faktiskt bor i ens samma kommun som skolan (och jag bor bokstavligen på andra sidan vägen) så det blir jävligt ensamt på loven.


   
SvaraCitera

Bakric:

"måndagsklubben"

Oj, vad alla mina fördomar om yrkesprogram infriades i ditt inlägg [zzz]


   
SvaraCitera

1. Vilken linje går du på?
barn och fritid

2. Varför valde du den?
det blev så

3. Är det mycket läxor?
nej, inte direkt

4. Vad får ni göra på lektionerna?
beror på om vi har karaktär/kärnämnen. Kärnämnen; vanliga kärnämnessaker. karaktär; allt möjligt.

5. Hur är klassen som helhet?
har typ 2 klasser. Karaktärsklassen på 8 pers är grym. Kärnämnesklassen på 20 eller så är soft den med.

6. Hur är det på gymnasiet?
där jag går nu; soft
där jag gått annars (sam ekonomi på galen skola); soft men väldigt mycket av allt

7. Hur trodde du att det skulle vara?
hann aldrig ha några förväntningar

8. Trivs du?
ja, nu trivs jag äntligen

9. Hur är lärarna?
karaktärslärarn: grym
kärnämneslärarna: inte så grymma tyvärr

10. Hur var det att lära känna andra från klassen? (Och utanför klassen).
Det är bra. Och angående vad du sa här över någonstans;
Dock lite läskigt det där med att prata och hitta vänner och första dagen skolan liksom..
så kom ihåg att dom allra flesta känner precis likadant. Därför välkomnar dom flesta någon att snacka med med öppna armar [bigsmile]


   
SvaraCitera