Aviseringar
Rensa alla

100.000 kronor för en nedladdad film.


Ämnesstartare

"Det kan kosta dig minst 100.000 svenska riksdaler om du blir dömd för fildelning, rapporterar Metro."

"Skillnaden med Ipred jämfört med tidigare är att det inte längre rubriceras som ett brottsfall utan ett civilmål. "I ett civilmål betalar den förlorande parten rättegångskostnaderna samt eventuellt skadestånd", skriver IDG idag.
– Hittills har olovlig nedladdning bara förekommit som brottmål, men normalt ligger kostnaden för civilmål på mellan 50.000 och 150.000 kronor per part för inte så märkvärdiga fall, säger Marianne Levin till Metro."

http://www.filmfrossa.se/nyheter/?ID=1986

Vad ska man säga?

2009 - Året då Sverige gick åt pip-svängen?


   
Citera
Ämnesetiketter

Jonnybravo91:

2009 - Året då Sverige gick åt pip-svängen?

2009 - Året då brottslighet inte längre accepteras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elmo:

2009 - Året då brottslighet inte längre accepteras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elmo:

2009 - Året då brottslighet inte längre accepteras.

Och lösningen på brottslighet är att försätta människor i skulder så de öppnar risker för att bli involverade i tyngre brott?


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Och lösningen på brottslighet är att försätta människor i skulder så de öppnar risker för att bli involverade i tyngre brott?

Lösningen på brottslighet är att beivra den. Lösningen är inte att tillåta den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Och lösningen på brottslighet är att försätta människor i skulder så de öppnar risker för att bli involverade i tyngre brott?

tänk om dom skulle tänka som om mord[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elmo:

Lösningen är inte att tillåta den.

Självklart inte. Men skulle jag gå till ica och stjäla var enda film i deras filmlåda, når det inte upp till några 100.000 kronor. Varför ska det vara så extremt för illegal nedladdning?

OF 5:

tänk om dom skulle tänka som om mord[zzz]

Dra saker till sin yttersta spets. Bra argumentationsstil.


   
SvaraCitera

elmo:

2009 - Året då brottslighet inte längre accepteras.

Kan du ge mig svar på en fråga? om någon bryter sig in på mitt nätverk och tankar(och delar) hem ett gäng filmer. hur ska jag kunna bevis min oskuld när jag får ett kravbrev i brevlådan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mona Sahlins fel [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Mona Sahlins fel [no-no]

Jävla fettonäsa [mad]


   
SvaraCitera

Zaew:

hur ska jag kunna bevis min oskuld

Du får väll gå till en gynekolog för ett intyg. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zaew:

hur ska jag kunna bevis min oskuld när jag får ett kravbrev i brevlådan?

det är det som företagen tycker är så bra med civilrätt


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Men skulle jag gå till ica och stjäla var enda film i deras filmlåda, når det inte upp till några 100.000 kronor.

Du skulle väll vilja att skadeståndet var identiskt med det du stal. Så du inte har något att förlora på att prova.

McLuver:

Mona Sahlins fel [no-no]

Vänsterns fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elmo:

Du skulle väll vilja att skadeståndet var identiskt med det du stal. Så du inte har något att förlora på att prova.

Vem har sagt något med identiskt? Men en ökning med över 1000%?

Dessutom, snor man en film i en butik, och behöver betala dess värde + 50% av värdet i skadestånd, kommer man antagligen välja att köpa filmen nästa gång. Eller du kanske tror att man kommer fortsätta tills man hamnar i fängelse?


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Vem har sagt något med identiskt? Men en ökning med över 1000%?

Låter rimligt.


   
SvaraCitera