Aviseringar
Rensa alla

1080p vs 1080i? Vad är skillnaden?


Ämnesstartare

Vad är skillnaden mellan 1080p och 1080i? Varför tycker du HD grafik är viktigt eller tycker du det är onödigt? Varför isåfall?

Jag har läst att högupplöst är bättre för ögonen för det blir inte lika suddigt.[y]


   
Citera
Ämnesstartare

weewo:

Varför tycker du HD grafik är viktigt eller tycker du det är onödigt?

Det borde vara ett krav att visa HD på bio. Irriterande att man ska få mycket sämre bild där än vad jag har på min TV om jag ser blu-ray.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluppe:

Det borde vara ett krav att visa HD på bio. Irriterande att man ska få mycket sämre bild där än vad jag har på min TV om jag ser blu-ray.

För dom visar nog inte filmer som har större format än vad du kollar på hemma nej då. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

weewo:

Jag bryr mig inte om HD-bild. (Du röstade på detta alternativ)

finner mer charm i sämre kvalitet


   
SvaraCitera
Arlo
 Arlo

Skiter egentligen i vilket,
skillnaden ligger hur punkterna målas upp på skärmen.
har för mig att i är en fördel för tv-spel, medan p är bättre för film, eller om det var tvärtom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

För dom visar nog inte filmer som har större format än vad du kollar på hemma nej då. [rolleyes]

vill minnas att typ hälften av sveriges biografer fortfarande använder analog film, där är upplösning något av en ickefråga, och att andra hälften har i alla fall en salong som visar digitalt i 2k-upplösning, vilket är högre än 1080p.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

weewo:

Vilken HD kvalite tycker du är bäst och varför?

Föredrar såklart högre upplösning än dessa.. Men visst duger det att se på film i 720p & spela i 1080p [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför är 1080 det högsta? eller finns det högre? jag undrar vad siffrorna gör för skillnad och varför det är just 1080,720,240 etc....?[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

weewo:

jag undrar vad siffrorna gör för skillnad och varför det är just 1080,720,240 etc....?

1080 är den horisontella höjden (i punkter)

mera punkter i filmen = detaljrikare bild


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

vill minnas att typ hälften av sveriges biografer fortfarande använder analog film, där är upplösning något av en ickefråga, och att andra hälften har i alla fall en salong som visar digitalt i 2k-upplösning, vilket är högre än 1080p.

Precis min poäng. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

weewo:

1080p (Du röstade på detta alternativ)

Leijonsparf:

vill minnas att typ hälften av sveriges biografer fortfarande använder analog film, där är upplösning något av en ickefråga, och att andra hälften har i alla fall en salong som visar digitalt i 2k-upplösning, vilket är högre än 1080p.

Ensamvargen:

För dom visar nog inte filmer som har större format än vad du kollar på hemma nej då. [rolleyes]

Men är ju mindre skärpa på bio och märkbart flimmer. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Men är ju mindre skärpa på bio och märkbart flimmer. [n]

Min upplevelse: nej. Fast du kanske är en sådan som sitter långt fram vilket kanske kan förklara skärpan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

weewo:

Varför är 1080 det högsta? eller finns det högre?

1200 finns det vissa bildskärmar som har.. Finns väl egentligen ingen specifik gräns för hur många punkter man kan ha, fast det blir dyrare att tillverka dessa bildskärmar så klart..

Om några år kommer ny teknologi, som låter dig vila ögonen på bildskärmar med 4000p.. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

För dom visar nog inte filmer som har större format än vad du kollar på hemma nej då. [rolleyes]

Jodå, men ej med högre upplösning. Bilder blir inte automatiskt bättre för att de spelas på storskärm... [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluppe:

Jodå, men ej med högre upplösning. Bilder blir inte automatiskt bättre för att de spelas på storskärm... [tired]

Fast läs tråden också. [tired]

Leijonsparf:

vill minnas att typ hälften av sveriges biografer fortfarande använder analog film, där är upplösning något av en ickefråga, och att andra hälften har i alla fall en salong som visar digitalt i 2k-upplösning, vilket är högre än 1080p.


   
SvaraCitera