Aviseringar
Rensa alla

1080p vs 1080i? Vad är skillnaden?


Ämnesstartare

Ensamvargen:

Min upplevelse: nej. Fast du kanske är en sådan som sitter långt fram vilket kanske kan förklara skärpan.

Sitter långt bak.
Jämför bio och 1080 på en datoranimerad film eller intrescenerna - det är ju som natt och dag. [shake]

S3ON:

Om några år kommer ny teknologi, som låter dig vila ögonen på bildskärmar med 4000p.. [y]

Kan ögat uppfatta aå mycket mer än 1080?[confused]
Såg demofilm på en sådan där TV (på Youtube) och visst är det kul att se detaljerna när man kollar på en decimeters avstånd men jag kommer fortfarande föredra att sitta i soffan på ett par meters håll...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Sitter långt bak.
Jämför bio och 1080 på en datoranimerad film eller intrescenerna - det är ju som natt och dag. [shake]

Har inte märkt något sådant, fast är rätt längesen jag såg på bio också kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Fast läs tråden också. [tired]

Det har jag gjort. [tired]


   
SvaraCitera

Gillar ju klart HD. Bättre ljud och bild. När det gäller spel så bryr jag mig ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluppe:

Det har jag gjort. [tired]

Och då borde du märkt att jag syftade på upplösningen. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

weewo:

Jag bryr mig inte om HD-bild. (Du röstade på detta alternativ)

[blush] Vet inte alls vad vi har för HD-grejs på vår tv hemma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Men är ju mindre skärpa på bio och märkbart flimmer. [n]

inget av dessa har med upplösning att göra, som så. alltså hade knappast högre sådan hjälpt. skärpa borde inte påverkas mellan analogt och digitalt, det har mer med optiken i projektorn och eventuellt duken att göra, flimmer vet jag inte riktigt vad du menar med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Och då borde du märkt att jag syftade på upplösningen. [rolleyes]

Du menar att man får se bättre bild på bio alltså? [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluppe:

Du menar att man får se bättre bild på bio alltså? [tired]

Om man går på en biograf med analog uppspelning: ja, garanterat. En med digital har antagligen som allra sämst likvärdig.

Leijonsparf:

inget av dessa har med upplösning att göra, som så. alltså hade knappast högre sådan hjälpt. skärpa borde inte påverkas mellan analogt och digitalt

Fast skärpan kan påverkas i digital film om man sitter för nära och där av kan urskilja enskillda bildpunkter, det gör att bilden inte känns lika skarp.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Fast skärpan kan påverkas i digital film om man sitter för nära och där av kan urskilja enskillda bildpunkter, det gör att bilden inte känns lika skarp.

Biografernas digitala projektorer är extremt bra, man kommer ej märka skillnad vart du sitter.

Men projektorer som man har hemma kan man.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Om man går på en biograf med analog uppspelning: ja, garanterat. En med digital har antagligen som allra sämst likvärdig.

Jaså? Varje biograf jag har gått på har i alla fall visat sämre bild än den jag kan se hemma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker högupplöst är extra viktigt för tv-spel då det kan göra upplevelsen mycket roligare. På film får man också bättre upplevelse men om det redan är en intressant film så spelar det inte så stor roll igentligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Biografernas digitala projektorer är extremt bra, man kommer ej märka skillnad vart du sitter.

Jag vet, säger bara att skärpan till synes kan verka ta stryk.


   
SvaraCitera

Pluppe:

Jaså? Varje biograf jag har gått på har i alla fall visat sämre bild än den jag kan se hemma.

Om bion har analog projektor så består den ej av pixlar/punkter bilden är väldigt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluppe:

Jaså? Varje biograf jag har gått på har i alla fall visat sämre bild än den jag kan se hemma.

Proof? [rolleyes] Även om du går på en biograf med digital projektor så har den bättre upplösning än den du har hemma.


   
SvaraCitera