Forumet - 13 årig tjej - väger 80kg - Hur ska jag gå ner i vikt?

13 årig tjej - väger 80kg - Hur ska jag gå ner i vikt?

8726 3 14
Hej !

Jag är en tjej på 13 år som är ca 150-155 cm lång o väger 80-83 kg.

Jag hatar mitt utseende !
Kan man få lite tips om hur jag kan gå ner i vikt ?

Jag vet att man inte bara kan gå ner vikt på ett önskat speciellt ställe men de kanske är nån som vet nånting extra bra att träna för att främst få mindre lår o mage ?!

Jag vågar inte prata om detta med nån, så skulle bli Otroligt glad för svar !

// Anonym !
du behöver inte gå ner i vikt!!! det är inget fel på din kropp, det är bara samhällets sjuka ideal det är fel på. att ha massa fett på kroppen är helt naturilgt, och så alla RIKTIGA människor ser ut. det är bara i reklamer folk är smala och vältränade, men de existerar bara i photoshop!!! det är faktiskt omöjligt att vara det på riktigt. företagen gör så bara för att de vill att du ska få anorexi!

lyssna inte på smal-hets propagandan och våga vara nöjd med dig själv istället[love]

Spana också in:

Det är väl det gamla vanliga som gäller:
ät mindre mat än du gör av med. Att äta mycket grönsaker och träna kan vara en bra grej, men jag tror som framtidskon:

framtidskon:

ta kontakt med dietist som hjälper dig införa en sund livsstil.

Och börja inte räkna kalorier, jag har aldrig träffat någon som räknar kalorier en längre tid och fortfarande har en sund inställning till mat och vikt.
För min del så blir det ingen bypass operation , sorry !

Mallory:

Du behöver först och främst skaffa en bra självkänsla, för om du inte tycker om dig själv som du ser ut nu kommer du antagligen inte att göra det om du går ner i vikt heller. Jag tror också att du behöver hitta ett träningssätt som fungerar för dig. Att träna när man är överviktig och inte alls nöjd med sin kropp är hemskt! Jag vet för jag har själv varit där. Jag började med att gå långa promenader varje dag i rask takt och det fungerar för mig och det är en träningsform som jag tycker om att göra. Du säger att du inte vågar prata med någon om det men jag tror att det är ett bra steg att våga göra det. Jag tror att det kan vara bra att prata med dina föräldrar, syskon, någon kompis, skolsyster exempelvis. Kanske kan du börja träna med en kompis eller ett syskon så kan du få stöd och motivation. Jag tror också att man måste ha en hel del sunt förnuft när det kommer till mat. Undvik att äta godis och ät t.ex nötter eller morotsstavar istället. Det är någonting du kan prata med dina föräldrar om och be dom om hjälp när det kommer till maten, kanske kan ni hjälpas åt att laga nyttig och bra mat? Vågar du inte prata med dom kanske du kan smyga in nåt nyttigt recept och fråga om ni kan äta det någon dag ;)

Alltså , det är inte det att jag har dåligt självförtroende men nu har jag bestämt mig för att jag ska försöka prata med en kompis som inte heller är så smal ,. hon kanske väger 70 kg , men hon är kanske 170 cm lång :/

föresten , HUr många kalorier ska jag ungefär få i mig per dag ? skulle vara kul o veta !
Jag är 13 år och 153cm lång och väger 45kg och jag är normal vikt men öhm vet inte men löpning funkar alltid för det är typ allmän fettförbränning...och så ska man äta riktig mat inte smörgås, pålägg, chips, godis, snacks, kex och sånt...
jag  tycker jag är väldigt fet vid magen så mitt mål är att få bort bukfettet....
Hej! Det är svårt att över internet bedöma om någon verkligen behöver gå ner i vikt av medicinska skäl, och vi på Ungdomar.se vill inte uppmuntra till bantning, speciellt inte när det gäller unga människor. Vi råder dig därför att ta kontakt med en läkare, kurator eller dietist som kan ge en professionell och säker bedömning, och hjälp om det behövs!

Bästa sättet att komma i kontakt med en sådan är att ringa sjukvårdsupplysningen på nummer 1177. Du kan också kontakta din närmaste ungdomsmottagning så hjälper de dig att hitta rätt!