Forumet - 16 år och flyttar hemifrån?

16 år och flyttar hemifrån?

3288 0 30
Jag är 16 år och ska börja gymnasiet till hösten. Jag bor på landet och har 5 mil till stan. Min tillvaro börjar nu kännas lite smått outhärdlig då jag måste gå upp kl 5.30 för att vara i skolan 8.20 på eftermiddagarna är jag inte hemma förrens kl halv fem. Jag är väldigt beroende av mamma och pappa då den närmsta busshållplatsen är 1 mil från mitt hem. Närmsta kompisar bor två mil bort och jag är ensambarn. Jag älskar mina föräldrar och har i övrigt inga problem hemma. Jag undrar om ni har några åsikter om att det skulle vara för tidigt att flytta hemifrån vid 16 års ålder? ( alltså närjag börjar gymnasiet) eller finns det nån som har flyttat hemifrån vid den åldern? hur gick det isådana fall? Ekonomskt är det inga problem, då jag har hjälp av mamma och pappa som stöttar mig i detta val. Jag tycker själv att jag är mogen men jag är också säker på att jag skulle bli lite "mörkrädd". RÅD TACK!

Spana också in:

Känner faktiskt samma sak om att flytta hemifrån, men jag ska nog ändå klara det fast det blir runt 30-40 mil.[bigsmile]

Funderar att flytta till Alaska efter utbildning! [bigcheers][confused]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

flygtur:

problemet är bara att jag är rädd att jag kommer känna mig ensam.

Tat lungt. Det kommer fixa sig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vart tänkte du flytta föresten?
flygtur:

börjar nu kännas lite smått outhärdlig då jag måste gå upp kl 5.30 för att vara i skolan 8.20 på eftermiddagarna är jag inte hemma förrens kl halv fem.

Hellu! ska själv flytta nu till hösten då jag ska börja i en skola 20 mil bort. Och som du själv säger så, eftersom det redan är jobbigt som det är att gå upp så tidigt och vara hemma sent så ser jag inget problem med att flytta.
Man pratar väll mycket med sina föräldrar i telefon (iaf i början) och kommer hem på helger och lov så jag tror inte att det heller är ett så stort problem?
flygtur:

eller finns det nån som har flyttat hemifrån vid den åldern? hur gick det isådana fall?

Flyttade hemifrån när jag var 16, och allt har gått bra. Har varit mindre att göra än vad jag hade förväntat mig.

Mina mamma var lite sentimental och grät en skvätt när jag frågade om jag fick, men det hela har gått bra. Har fått stå ut med hennes spontanbesök och utdragna telefonsamtal om ingenting bara.
Jag flyttade hemifrån när jag var 16 och det funkade med allt förutom att jag mådde väldigt dåligt psykiskt sett och flyttade hem några gånger pga knäppa hyresvärdar(hyr inte från privatpersoner du inte känner!!!).

Det enda man borde veta egentligen är att man måste hålla koll på väldigt mycket själv som t.ex. tvättider, inköp av mat, att man håller ordning i hemmet(vad ordning innebär för var person är väl dock individuellt) mm.

Det som kan vara dåligt med att flytta så ung är väl att många i den åldern kan vara lite omogna (tappar lätt kontrollen över rutinerna) och är lite känslomässigt krassliga och att det då kan vara jobbigt att vara helt själv.

Men du verkar sansad så det kan nog gå bra [y]