Aviseringar
Rensa alla

16 år och gravid


Ämnesstartare

Jag har ett stort problem och jag mår ganska dåligt för det [n] det är så att jag varit med min pojkvänn i en vecka nu och vi hade sex. Vi hade kondom hela tiden. Men ena kondomen sprack och jag vet inte inte om han kom i mig [sad] och jag skulle ha fått min mens kring 5-6e januari nu i år. Men jag har inte fått det än. Jag är jätte orolig för att jag ska vara gravid.
Har några frågor om ni skulle kunna svara på dem?
1. Kostar det att göra abort?
2. Måste föräldrarna veta om jag gör abort är är över 15?
3. Hur ska jag berätta det för mina föräldrar ? :/ om jag måste [shake]


   
Citera

GÅ TILL UNGDOMSMOTTAGNINGEN PÅ EN GÅNG.
STÄNG AV DATORN OCH GÅ[no-no]


   
SvaraCitera

Afrromannen:

1. Kostar det att göra abort?

Nej! Inte under 20!

Afrromannen:

2. Måste föräldrarna veta om jag gör abort är är över 15?

Nej!

Afrromannen:

3. Hur ska jag berätta det för mina föräldrar ? :/ om jag måste [shake]

Det måste du inte.

Oroa dig inte! Det gör så att din mens försenas! Ta ett gravtest istället, har du pengar så köper du ett, om inte, så går du till ungdomsmottagningen och gör det gratis. Din kille kan följa med som sällskap eller en vän så slipper du oroa dig själv!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Oroa dig inte! Det gör så att din mens försenas! Ta ett gravtest istället, har du pengar så köper du ett, om inte, så går du till ungdomsmottagningen och gör det gratis. Din kille kan följa med som sällskap eller en vän så slipper du oroa dig själv!

Okej, så jag ska bara gå in på ett apotek och fråga omk de har graviditetstest 🙂 ?
Och vilken sort har hört de ska finnas många?


   
SvaraCitera

Afrromannen:

Okej, så jag ska bara gå in på ett apotek och fråga omk de har graviditetstest 🙂 ?
Och vilken sort har hört de ska finnas många?

Ja, apoteket har och du behöver inte ens fråga, lätt att hitta. Ta bara någpt.-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Afrromannen:

jag skulle ha fått min mens kring 5-6e januari nu i år.

Människor är inga robotar.
Inte så att ni tjejer är inställda som en äggklocka att mensen ska komma exakt denna dagen.
Det kan bli lite olika ibland och det behöver heller inte vara på grund av graviditet.

Men när det gäller detta så är det viktigt att notera att människan är ett av de däggdjuren som har svårast att bli gravida.

''Resultatet av ett befruktat ägg

Många befruktade ägg leder aldrig till graviditet och många graviditeter resulterar i missfall så tidigt att de inte blivit upptäckta (prekliniska). - 30 % Ägget blir aldrig implanterat.
- 20 % Prekliniskt missfall, det vill säga innan graviditeten konstaterats.
- 20 % Kliniskt missfall
- 30 % Fortsatt graviditet''

http://www.tryggabarn.nu/barn/Page1789.html

Så risken att du blivit gravid av detta misstag är litet men risken finns givetvis om du har otur.
Men du har fått tips här om hur du ska gå tillväga, så lycka till och se till att vara mer försiktig i framtiden.

På tal om saken - Kanske armera med p-piller?[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är gratis.
du är över 15 och föräldrarna behöver inte veta något , hade du vart under 15 hade dom ringt hem.

Men den är antagligen bara sen , så är du nervös för att du vet att ni har haft oskyddat sex.
hände mej 57454985739875 ggr innan jag skaffade p-piller:P

Köp clear blue på apoteket . dom är bäst!:)


   
SvaraCitera

Det är bäst att säga till föräldrarna ändå, oftast så blir man kvar på sjukhuset 1 till två dygn efter en abort.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Inte så att ni tjejer är inställda som en äggklocka att mensen ska komma exakt denna dagen.

Äh.[rolleyes]
De allra flesta tjejer med regelbunden mens kan förutse mensen så som vilken dag den ska komma, vissa till och med vilken tid. Att den plötsligt uteblir, om man har regelbunden mens, är inte "normalt" men det behöver inte bero på graviditet utan på oron exempelvis.
Men jo, kroppen är ganska så inställd på när den ska komma och vilken tid.

Jag har själv den erfarenheten, alla mina nära vänner (som jag diskuterar sådant med ehehe) säger samma sak och sådant informerar även barnmorskorna på ungdomsmottagningen om.

Men ah, TS. Gå till ungdomsmottagningen, det är allt du kan göra i denna situation. [smile]
Dold text: Och använd inte cho san kondomer, de spricker alltid.[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Jag har själv den erfarenheten, alla mina nära vänner

Personlig erfarenhet är dåligt för att styrka ett argument.
Just din världsbild kanske funkar för just dig eller till och med de närmaste men det är svårt att med hjälp av dessa medel generalisera.

Vi är biologiska varelser och naturen har ingen ''tid''. Så det kan vara olika från person till person, från tillfälle till tillfälle.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Personlig erfarenhet är dåligt för att styrka ett argument.
Just din världsbild kanske funkar för just dig eller till och med de närmaste men det är svårt att med hjälp av dessa medel generalisera.

Imoon:

sådant informerar även barnmorskorna på ungdomsmottagningen om.

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

sådant informerar även barnmorskorna på ungdomsmottagningen om.

Jo heil du allvetande barnmorska [zzz]

Då har de fel. Vilken idiot som helst förstår att kroppen inte går efter en digital klocka.

Som en följdfråga:
Eftersom du/dina kompisar kan förutse exakt dag ni får mens varje månad och även exakt tid - då borde ni ju kunna veta exakt när den slutar genom dessa uträkningar.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

då borde ni ju kunna veta exakt när den slutar genom dessa uträkningar.

Ja?


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Vilken idiot som helst förstår att kroppen inte går efter en digital klocka.

Vilken idiot som helst förstår att varken jag eller någon annan sagt så. Jag och väldigt jävla många andra påstår att de flesta tjejer kan förutspå när mensen kommer och så vidare.

FreeWay89:

Eftersom du/dina kompisar kan förutse exakt dag ni får mens varje månad och även exakt tid - då borde ni ju kunna veta exakt när den slutar genom dessa uträkningar.

Ja självklart.
Jag kan berätta för dig att MIN mens kommer ALLTID två dagar efter att jag slutat ta hormonpiller (man tar sockerpiller under mensen om man äter p-piller) sen håller den på i knappt 4 dagar. Den börjar runt 5 på morgonen, det slår nästan aldrig fel och sista mensen kommer runt 12 på 4:e dagen.

FreeWay89:

Jo heil du allvetande barnmorska [zzz]

Ja shit, en kille på ett forum lär ju veta mer än en barnmorska eller ens en tjej.[smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile][smile]


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Ja?

Nej men... du förstår väl att en kille vet mer än oss och utbildade barnmorskor???????[love]


   
SvaraCitera