Forumet - 164 cm lång 73 kg, tre månader tills sommaren, hur mycket tror ni jag kan gå ner på tre månader och tips?

164 cm lång 73 kg, tre månader tills sommaren, hur mycket tror ni jag kan gå ner på tre månader och tips?

5162 0 105
jag har väldigt lätt för att gå upp och senaste året har jag varit väldigt lat, känner mig obekväm och drömvikten ligger på 58 kg. just nu väger jag 73 vilket är för mycket för min längd, om tre månader är det sommar, hur mycket tror ni man kan gå ner på tre månader?
räcker det med joggingrundor och promenader?
tips på bra och nyttig mat?

Spana också in:

0,5 kilo i veckan är ungefär det maximala du kan gå ner utan att ta skada. Dock är det vanligt att man första/första två veckorna går ner lite mer i vattenvikt osv.

Du kan nog gå ner en 10-14kg på de 3 månader du nämner,utan att skada kroppen,självklart förutsatt att du sköter dig så bra som möjligt.

Några tips om maten;
Undvik så gott det går följande,
Pasta
Potatis
Socker
Vitt bröd
Godis
Läsk med mer än +/- 0 Kcal (Coca cola tex, light är okej).
Snabbmat

Sommaren är ju påväg också och ibland är det svårt att undvika all denna mat jag nämnt särskilt om man inte bor ensam och äter tillsammans med andra. Det viktigaste då att komma ihåg är att inte äta för mycket. 1000 kalorier pizza och 1000 kalorier sallad är fortfarande lika mycket kalorier. Skillnaden är att 1000 kalorier sallad lär du fan aldrig orka stoppa i dig, men 1000 kalorier pizza kan ett litet barn trycka ner utan problem.

Jag tycker du startar en mat och träningsdagbok och skriver upp vad du äter och hur mycket du tränar. Sen tar du bort en liten mängd mat från måltiderna ( Svält dig INTE,det förstör allt och du går upp igen sen). Att sakta minska på maten, i små etapper i takt med att kilona försvinner håller kroppen i förbrännings läge utan att gå över i svält.
Att gärna vitamintabletter för att kompensera den mindre mängd mat du får i dig.

Då kommer vill till träningstipsen;

För det första,om du redan äter lite så öka hellre träningen än att ta bort all mat!

Om du orkar jogga så är det väldigt bra,och duktigt av dig om du orkar hålla på med det dessa 3 månader. Promenader kan du ta men räkna inte en promenad som ett träningspass.. att gå är det mest naturliga och knappast träning för oss som inte väger 100-150kg,däremot håller det igång förbränningen och på så sätt är bra. :)

Skulle också vilja tipsa dig att köra lite styrketräning 2-3 ggr kanske?
Många tjejer är rädda för att bli muskelberg men det är extremt svårt att bygga musker ännu mer som tjej, och det kräver också att man går upp i vikt och/eller har ett högt protein(kött)intag.

Däremot kommer du bli starkare och under de 24-48 timmar efter ett styrkepass så tar musklerna energi från kroppen för att repareras. Plus tjejer som lyfter i regel får väldigt fina,söta och fasta rumpor. :-) Kanske en kul bonus?

Lycka till, skriv om du har frågor.
rocka_billy:

hur mycket tror ni man kan gå ner på tre månader?


Om du äter bra och tränar, så kan du nog gå ner 4kg i månaden. Exempelvis gå minst en timme om dagen + kanske 2 gympass i veckan.

Uteslut sådant med mycket socker i helt och hållet. Produkter med för mycket socker i (godis exempelvis) mättar för lite men ger ändå en massa energi.

WaterTiger:

0,5 kilo i veckan är ungefär det maximala du kan gå ner utan att ta skada.


Absolut inte, så länge man äter och tränar kontrollerat och bra så kan man gå ner upp till 2kg i veckan om man kör hardcore. Däremot så finns det då risk att skinnet kanske inte hänger med. Vill man att skinnet skall stramas åt i samma takt som man går ner i vikt så är 0,5-1kg i veckan mer lagom.
Men Buddah, om man bortser från den allra första början av bantningen då vattenvikt pissas ut, så är väl ändå 2kg i veckan under 3 månaders tid långtifrån hälsosamt?

Du måste komma ihåg att tjejen ifråga är ingen stor person,73kg bara.
2kg i veckan i 3 månader, om vi för att slippa ge mig huvudvärk avrundar det till precis 12 veckor. Då snackar vi om en tjej på 73kg som ska tappa 24kg?

Möjligtvis att någon med grov,akut fetma (cirka 80-90 kilo utöver trivselvikten) kan klara det utan hälsorisk. Men för en tjej med en redan RELATIVT låg vikt,så är det mycket skadligt för hennes kropp att gå ner såpass mycket och kan ha effekter långt in i hennes framtid.

Inte menat som en attack på dig personligen då vi båda har rätt, men jag tror din information gäller mer för någon som lider av en mycket högre vikt? [smile]
mablethorpe:

Joggingrundor och promenader är bra, fast kommer inte ge så markanta resultat på din vikt om du inte äter mindre också.


Nästan helt rätt. Hon behöver inte reglera mängd mat. Dock behöver hon tänka på vad för mat hon stoppar i sig. T.ex så kan hon slänga i sig hur mycket proteiner som helst och inte behöva nödvändigtvis lägga på sig onödigt fett, till skillnad från om hon stoppar i sig en hel del kolhydrater, typ pasta, potatis, ris osv. Frukter, bär och nötter är ett undantag.

Folk äter alldeles för mycket kolhydrater än vad som är nödvändigt. Det man kan göra är att slänga i sig frukter, bär och nötter under dagens gång, det gör inte så mycket, det är bra.

Till TS, tar och copypastar något jag skrev till mindiz;

1. Ät frukost. Energi, samt att man blir mindre hungrig på dagen.

2. Ät var tredje timme. Lägg upp det typ: Frukost, lunch, middag, efter träning, innan läggdags och två mellanmål i mellan. fördel med detta är att man blir mindre hungrig och man får färre öh cravings.

3. Ät proteiner vid varje mål. Hjälper till vid viktnedgång.

4. Ät frukt och grönsaker vid varje mål. Fördelen med dessa är att de flesta av dem är lågkalori så man kan slängfa i sig rätt mycket. dessutom är det bra för matsmältningen.

5. Endast kolhydrater efter träning. Många äter för mycket kolhydrater än vad de egentligen behöver. Då man skall äta mycket kolhydrater är om man är smal och vill gå upp i vikt.

6. Ät nyttiga fetter. Nyttiga fetter är bra vid minskning av kroppsfett. Undvik transfetter och margarin. Där du kan få nyttiga fetter är t.ex olivolja, nötter, oliver, fiskolja. hela ägg och rött kött är också bra.

7. Drick vatten. Jag försöker dricka fyra liter vatten per dag. Dock ska du inte häva i dig litervis med vatten på en gång, men det förstår du nog. ^^

8. 90% av det du äter skall bestå av riktig mat. dvs icke raffinerad mat. Fisk, ägg, vegitarianskt, ris, nötter, frukt, havre osv.

Så om du äter sex gånger per dag så kan du äta skräpmat fyra gånger per vecka utan att det kommer påverka något nämnvärt. Samma kan du applicera på alkohol och godis, 10% av det hela är okej.

Vad gäller cardio osv:

Tre fasta mål om dagen, ät var tredje timme, nyttig kost. Kombinera med bra cardioträning. Finns olika former; Long Duration Cardio, dvs cardio för ca 30-45 min. 30 minuter av denna formen av cardio bränner 500 kcal. Ökar uthålligheten.

Sen finns det en form som kallar HIIT, högintensiv intervallträning. T.ex jogga 60 sekkunder, spring i 15 min osv...

Denna form av cardioträning bränner mer och ökar dessutom din uthållighet mer än vad long duration cardio gör.
Tar dessutom kortare tid att utföra, 15-20 min.
dock är den väldigt intensiv. målet med denna form är att det ska vara så intensivt att man i princip tappar andan.

kombinera dessa former av träning med övningar som du blir starkare av, på det viset kan man också gå ner i vikt genom att minska i fett, det cardio gör är enbart att påskynda att bli av med fett. därför är det också viktigt att du kör andra övningar också som bygger styrka, t.ex helkroppsövningar som knäböj.
mablethorpe:

Joggingrundor och promenader är bra, fast kommer inte ge så markanta resultat på din vikt om du inte äter mindre också.


äter redan lite mat. tar väldigt sällan mer än en portion till middag.
äter sällan godis, aldrig chips och aldrig läsk, så jag tror det kan bli svårt för mig att gå ner eftersom jag redan är relativt nyttig av mig.