Aviseringar
Rensa alla

18 och 12


Ämnesstartare

Dolly Dearest:

Hej. Jag är en 18-årig tjej som undrar vad era åsikter är om att vara tillsammans med en 12-åring i min ålder.

1. Det är olagligt.
2. Lagar grundar sig i moral.
3. Moraliskt är det fel.

Dolly Dearest:

vi älskar verkligen varandra och har jättemycket gemensamt.

Må vara möjligt att ni älskar varann, men han är inte fysiskt eller psykiskt mogen att älska en annan människa annat i form av familjestruktur, precis som han skulle älska en mor, en far eller ett syskon.

Kul, däremot, att ni har mycket gemensamt. Så, snälla, var en vuxen mentor för honom. Utnyttja inte honom och hans pubertet för dina egna syften. Stäng av förhållandet och var en mentor. Eller, inte ens det, du kan tydligen inte hantera unga.

Dolly Dearest:

Har även träffat hans föräldrar och de gillar mig jättemycket och inte heller min familj skulle motsätta sig ett ev förhållande

Vet hans familj om er relation?

Dolly Dearest:

att han bara kommer att utnyttja mig för sex osv, men vi har redan haft sex, så om det var det han var ute efter skulle han ha stuckit för länge sedan

Tvärtom. Du utnyttjar honom. Han är i en beroendeställning till dig. Inte tvärtom. Hur träffades ni ens?

Dolly Dearest:

Så vad tycker ni? Kan man vara ihop med en 12-åring om det verkligen är sann kärlek?

Även om du älskar honom precis som man bör älska en partner så går det inte nu. Han är långt ifrån vuxen, långt ifrån mogen psykiskt och fysiskt, och han kan inte, under några omständigheter, fullt förstå vad detta innebär.

Om du verkligen älskar honom, förstör honom inte då. Om du älskar honom skulle du lämna honom. Om han vill vara tillsammans med dig när han är sisådär 17 (om fem år) och du är 23, ja... då kanske det är mer okej. Men inte nu. Verkligen inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De e lungt om det e killen som e yngre vet ni väl?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fan vad äckligt. 12-åringar är fan små asså. vänta tills han blir 15 iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och hur kan du kalla killar i din ålder barnsliga? en 12 årig kille leker väl fortfarande med leksaker. killar mognar ju sent


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dolly Dearest:

Jag är en 18-årig tjej som undrar vad era åsikter är om att vara tillsammans med en 12-åring i min ålder.

En 12-åring i din ålder!? Whaaaaaaaaat.. [surprised]

Jag skulle vilja vara den där 12-åringen! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

2. Lagar grundar sig i moral.

Ljuva naivitet <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Ljuva naivitet <3

I sexualfrågor är det väl ändå så, får vi hoppas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

I sexualfrågor är det väl ändå så, får vi hoppas.

Ja, jo, där grundar det sig ofta i 2000 år gammal sexualmoralism, så där har du väl en poäng.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Ja, jo, där grundar det sig ofta i 2000 år gammal sexualmoralism, så där har du väl en poäng.

Har du ens läst lagarna om sex i Sverige? Det finns inte mycket gammalmoralism där, de reflekterar folkets nuvarande moral. Vill vi att TS ska ha sex med barn så ändrar vi lagen så pass för att reflektera detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Har du ens läst lagarna om sex i Sverige? Det finns inte mycket gammalmoralism där, de reflekterar folkets nuvarande moral.

Och "folkets moral" är i stor utsträckning baserad på 2000 år gammal sexualmoralism. Att vi fortfarande förbjuder samtyckande myndiga människor att ha sex enbart på basis av genuppsättning är bevis på denna inkonsekvens som kommer sig av moralism utan eftertanke.

jason:

Vill vi att TS ska ha sex med barn så ändrar vi lagen så pass för att reflektera detta.

Tycker ej TS skall ha sex med barn. Är på det stora hela för den lagen vi har gällande åldrar idag, även om jag hade kunnat tycka att den kunde förbättras och bli mindre godtycklig vad gäller undantag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Och "folkets moral" är i stor utsträckning baserad på 2000 år gammal sexualmoralism. Att vi fortfarande förbjuder samtyckande myndiga människor att ha sex enbart på basis av genuppsättning är bevis på denna inkonsekvens som kommer sig av moralism utan eftertanke.

Där håller jag faktiskt med. Men jag ser inte incest som ett juridiskt problem. Men incest kommer oftast med tvång. Skulle vi legalisera incest skulle våldtäktsincesten komma med juridiska problem vi annars bara ser i icke-incestuösa våldtäkter.

Pappan om våldtäkten på sin dotter:
Men hon var ju med på det!

Och dottern kan inte bevisa motsatsen.


   
SvaraCitera
time
 time

Men vad i hela friden kan ni ha gemensamt mer än att titta på film och typ, leka med Beyblade? Han är tolv. Tolv år gammal. När du fyllde byxmyndig hade han inte ens en tvåsiffrig ålder. Du kan gå på krogen, och han går i lågstadiet. Det är bara några år, i vissa fall månader, mellan honom och barn på skolgårdarna som gungar och lär sig typ multiplikationstabellerna.

Om det är riktig kärlek som du påstår så kan du lika bra, för hans eget bästa, låta honom vara i fred tills han är lite äldre.

Fick i och för sig lite moralpanik nu för min lillebror är 12 och om han hade kommit hem med en artonårig tjej hade jag förmodligen undrat vad hon gjorde utanför avdelningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Men incest kommer oftast med tvång.

Svårt att säga, inte direkt något man för statistik på.

jason:

Pappan om våldtäkten på sin dotter:
Men hon var ju med på det!

Skulle ju bara fungera om dottern var 18+, och då skulle ju samma sak gälla som vid vilken våldtäktsanklagelse som helst.

timeisrunningout:

Om det är riktig kärlek som du påstår så kan du lika bra, för hans eget bästa, låta honom vara i fred tills han är lite äldre.

Håller med om detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Skulle ju bara fungera om dottern var 18+, och då skulle ju samma sak gälla som vid vilken våldtäktsanklagelse som helst.

Nej, 15+.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Nej, 15+.

Lagen om våldtäkt mot barn gäller om man har sex med någon som är under 15 år, eller under 18 år om man är förmyndare (eller har liknande form av ansvarsroll) över offret.

Det jag talade om är inte att det är olagligt att ha sex med 15+-nära släktingar, utan mer att om två trettioåriga helsyskon har sex kan de dömas för en helt annan paragraf (orkar inte leta upp den nu, är samma kapitel som våldtäkt mot barn men annan paragraf).


   
SvaraCitera