Forumet - 18 tips för dig som vill göra en hemsida - för nybörjare (HJÄLP MIG)

18 tips för dig som vill göra en hemsida - för nybörjare (HJÄLP MIG)

289 0 46

Spana också in:

Med risk för att låta väldigt petig...
Den där första blåa bakgrunden ser lite för tydlig ut. Den blir lite jobbig när man ska läsa texten eftersom den den i princip överlappar texten.

När jag ser en handbok som heter "18 tips för dig som vill göra en hemsida" för nybörjare, så skulle jag få bilden av något som ger mig en start i hur jag börjar skapa den. Det du skriver tycker jag är mer inriktad på hur man planerar och skapar ett projekt. Det kan lätt leda till att folk "lessnar" när de kanske förväntar sig den praktiska processen och inte de tråkiga detaljerna på en gång. (ungefär som i filmer, där man ofta lägger in en spännande start)

Sedan har du tagit upp många detaljer som budget och marknadsföring exempelvis vilket i sig inte är obligatoriska punkter. Däremot så missade du webbserver som är en obligatorisk del.
uppenbar:

Är det nåt mer till arbetet?

Stringburka:

Håller med Uppenbar; lite lite för att vara hela projektarbetet.

Alltså det där är ju bara slutprodukten. Sen ska jag ha en rapport på minst 30 A4-sidor också - och det är själva rapporten som betygssätts, lärarna skiter fullständigt i slutprodukten.

Tack för all kritik, uppskattas mycket! [smile]
Gifted:

Times new roman och Arial(?) är teckensnitt med serifer och bör inte användas på skärmen.

Arial är en sans serif. Hur som helst så skulle den tydligen tryckas, inte visas på bildskärm.

Nu har inte jag läst igenom texten, men kunde du inte gjort en fin liten ebook i pdf-format istället? Det hade varit betydligt mycket enklare att läsa än ett flertal bilder.

EDIT: Tittade just på försättningsbladet. Du använder kod som t.ex. <marquee>, <center>, <b>, <font> etc. Du kanske borde lära dig själv hur man gör en hemsida innan du börjar försöka lära andra gammal skräpkod som inte använts på flera år, annat än på presentationer på Lunarstorm.

EDIT2: Ursäkta, Gifted. Jag läste nu hennes text och såg att hon rekommenderade Times New Roman att användas på hemsidan. I det fallet har du helt rätt i att det inte är en så bra idé. Åtminstone inte till brödtext. Serifer har sina platser även i digital typografi, men inte i brödtexten. Det motsatta gäller därför för tryckt text, vilket trådstartaren inte verkar så hemma på, då hennes tryckta slutprodukt endast använder sig av sans serifer.