Aviseringar
Rensa alla

1a:-5e skatteavdrag


Imgood
Ämnesstartare

Vilka är dem egentligen?


   
Citera

asså, de har sänkt inkomstskatten 5 gånger, det är bara det det betyder. [crazy]


   
SvaraCitera

asså inte att den är 5 gånger så låg, utan att de sänkt den vid fem olika tillfällen[cute]


   
SvaraCitera

Nä, den är sänkt vid fyra tillfällen. Fast nu planerar Juholt att stoppa det femte genom att haverera det ramverk som togs fram för att låta minoritetsregeringar genomföra sin ekonomiska politik på ett stabilt sätt. Detta genom att "plocka ut" jobbskatteavdraget enskilt från budgeten och rösta emot i samarbete med SD. Bra där, Juholt är äcklig. [tired]


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Juholt är äcklig. [tired]

fan också, jag som tänkte rösta på honom[sad] han som e så skarmig + kommer från kalmar[sad]


   
SvaraCitera

Pickaboo:

rösta emot i samarbete med SD

Nu säger du ändå inte sanningen. Det finns inget samarbete överhuvudtaget. Att de sedan röstar emot ett och samma förslag är en helt annan sak. Om vi i dina termer ska beteckna samarbete, så är det väl ändå Alliansen som gör gemensam sak med fascismen (7 av 10 gånger har SD röstat blått)?

Dessutom, Reinfeldt är en gnällspik. Persson, Carlsson med flera har alla lett minoritetsregeringar, och det har fungerat utmärkt, främst för att de har gått till riksdagen med en politik de kan få majoritet för. Att sedan Reinfeldt hackar på Juholt är, i mina ögon, ganska patetiskt.


   
SvaraCitera

Diamond:

Nu säger du ändå inte sanningen. Det finns inget samarbete överhuvudtaget.

Att SD väljer att rösta med eller emot regeringen i vissa frågor har jag inget problem med. De måste ju välja på något sätt liksom. I detta fall däremot handlar det om att SD i DN debatt öppnade upp dörren för att de tillsammans kunde stoppa regeringens genom ett kryphål i budgetlagen. Några dagar senare kommer Juholt med kraftig stämma och ska plötsligt stjälpa allting. Det är INTE seriöst att utnyttja kryphål för att störta en minoritetsregering. Att gå runt det ramverk som togs fram FÖR att minoritetsregeringar SKULLE kunna regera, det är det som är det äckliga.

Diamond:

Dessutom, Reinfeldt är en gnällspik. Persson, Carlsson med flera har alla lett minoritetsregeringar, och det har fungerat utmärkt, främst för att de har gått till riksdagen med en politik de kan få majoritet för.

... Fast även vi hade ju kunnat deras ekonomiska förslag genom att utnyttja kryphål i ramverket. De kunde ju regera tack vare det ramverk Juholt nu tänker förstöra. Men istället för att skapa inrikespolitiskt kaos kunde vi bete oss. Juholt är därmed en fitta.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Att SD väljer att rösta med eller emot regeringen....

Egentligen fullständigt irrelevant svar på mitt första stycke. Du erkänner att det inte finns något samarbete med SD, något som du raljerade över några inlägg över mig.

För det andra; Waidelich har själv sagt att man är beredda att diskutera, Juholt likaså. Därmed är det upp till Borg och Reinfeldt att aktivt ta kontakt, diskutera och ha ett meningsutbyte i sakfrågor, men istället väljer någon från Alliansen att lansera en fjantig sida och komma med personangrepp istället för att aktivt ta ansvar.

Pickaboo:

De kunde ju regera tack vare det ramverk Juholt nu tänker förstöra.

Nej, han kommer inte förstöra det. Det hela handlar om att den regering vi har ska utbyta diskussioner och få fram förslag som kan genomföras i majoritet. Det hade liksom varit mycket enklare än att hålla på med något som varenda högermänniska gör - personangrepp.

Pickaboo:

Juholt är därmed en fitta.

Reinfeldt är därmed en fitta. Att införa ännu ett skatteavdrag när vi har en sjukförsäkring som havererar för massvis av människor är inget bra system. Jag säger inte heller att det ska finnas krav; det ska det, men inte fan ska någon sjukförsäkring kunna bestämma hur lång tid man är sjuk.


   
SvaraCitera

Diamond:

Egentligen fullständigt irrelevant svar på mitt första stycke. Du erkänner att det inte finns något samarbete med SD, något som du raljerade över några inlägg över mig.

Om vänsterpartierna tillsammans med SD alla är överens om att plocka ut enskilda förslag i budgeten för att rösta tillsammans är det i mitt tycke ett samarbete, om än tyst.

Diamond:

Nej, han kommer inte förstöra det. Det hela handlar om att den regering vi har utbyter diskussioner och för fram förslag som kan genomföras i majoritet. Det hade liksom varit mycket enklare än att hålla på med något som varenda högermänniska gör - personangrepp.

Nu har jag ingen källa men han har nämnt att han hellre upplöser det än låter regeringen hålla på som den gör, det sades i den senaste riksdagsdebatten innan semester. Poängen är fortfarande att det finanspolitiska ramverket togs fram av sossarna för att man skulle kunna genomföra sin ekonomiska politik i minoritet. Det är alltså tänkt att minoritetsregeringen ska kunna utföra kärnan i sin politik med stöd av detta, vilket Juholt nu väljer att gå runt, som den statsman han är.

Om du någon gång har varit politiskt aktiv och diskuterat med någon IRL från vänsterhållet så är det därifrån personangreppen kommer, så det där var inte särskilt välförankrat påstående.

Diamond:

Att införa ännu ett skatteavdrag när vi har en sjukförsäkring som havererar för massvis av människor är inget bra system. Jag säger inte heller att det ska finnas krav; det ska det, men inte fan ska någon sjukförsäkring kunna bestämma hur lång tid man är sjuk.

Men jisses, de rödgrönas senaste förslag i frågan under valet 2010 innebar inte särskilt drastiska förändringar, möjligen ersättningsnivån. Kraven har liksom alltid funnits där och sossarna har också utförsäkrat tiotusentals människor. Det enda förslag man lyckats få igenom nu mot regeringen är att man som sjukskriven inte ska prövas mot arbetsmarknaden ifall det finns mindre jobb att göra. Hemskt kra va?

Med sossarnas politik blir det precis som förut, att världens friskaste folk med bästa livskvalité är världens mest sjukskrivna, där balettdansöser som slet ut sina knän vid 25 års ålder är förtidspensionärer i 40 år. Jag VET att många tycks tro att resurser är oändliga och att man kravlöst kan ge lika mycket ersättning som en arbetande människa, men den politiken håller inte i längden.


   
SvaraCitera

Du får ursäkta att jag skriver slappt och flummigt, jag är otroligt trött och seg nu. Dålig tajming att ge sig in i en debatt känner jag [blush]


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Om vänsterpartierna tillsammans med SD alla är överens om att plocka ut enskilda förslag i budgeten för att rösta tillsammans är det i mitt tycke ett samarbete, om än tyst.

Det finns fortfarande inget samarbete. Likaså, din hänvisning att rösta tillsammans är ganska knapert. Partier röstar för vad de tycker. I vanliga fall (7 av 10) så har SD röstat med Alliansen. Det är i såna fall, i mitt tycke, ett samarbete, om än tyst.

Samarbete är när man sätter sig ner med andra partier för att gemensamt komma fram med något förslag. Det är helt enkelt dags för Reinfeldt-gänget att sluta anklaga vänstern för samarbete med SD.

Pickaboo:

Om du någon gång har varit politiskt aktiv

Nej, och jag kommer inte vara det inom en snar framtid.

Och sedan så har högern och vänstern alltid varit lika duktiga på personangrepp åt båda hållen. Syftet var däremot att Reinfeldt ska sluta lipa och komma till (S)-bordet för att gemensamt komma fram till saker än att sitta och tjura (och oroa) sig över att inte få igenom sitt förslag.

Pickaboo:

Men jisses, de rödgrönas senaste förslag i frågan under valet 2010 innebar inte särskilt drastiska förändringar, möjligen ersättningsnivån.

Stupstocken skulle bort, ersättningarna skulle höjas.

Pickaboo:

Kraven har liksom alltid funnits där och sossarna har också utförsäkrat tiotusentals människor.

Så, med andra ord, Alliansen gör bara rätt för att (S) tidigare gjort något liknande? Det var i alla fall långt gånget från dessa proportioner vi idag ser.

Pickaboo:

Med sossarnas politik blir det precis som förut, att världens friskaste folk med bästa livskvalité är världens mest sjukskrivna, där balettdansöser som slet ut sina knän vid 25 års ålder är förtidspensionärer i 40 år.

Ah, vad du förutsäger! För det första: (S) har riktat självkritik.

Jag citerar:

I Finland, Frankrike, Nederländerna och Storbrittanien, fyra av de länder man brukar jämföra med, begränsas sjukskrivningsperioderna till högst ett år. Därefter åker man ur försäkringen, vare sig man är frisk och arbetsför eller inte. Detta innebär med stor sannolikhet att dessa länder har en dold sjukfrånvaro, som göms undan i andra socialförsäkringar och pensionssystem, framför allt arbetslöshetsförsäkringarna.

Egentligen går mina diskussioner med varenda människa här inne överstyr. Det jag reagerade på och tyckte var fel var att du anklagar (S) för att samarbeta med SD. Det där är bara en anklagelse för gömma sin egen skamfläck.

I övrigt lämnar jag återigen diskussionen eftersom jag vet att allt leder åt helvete ändå. Peace! [y]


   
SvaraCitera

Jag tycker fortfarande att det är illa att gå runt ett ramverk framtagit för politisk stabilitet. Jag tycker dessutom att om SD faktiskt upplyser om att detta är möjligt och Juholt några dagar senare är inne på samma linje, så är att betrakta som ett större samarbete än att endast rösta med eller emot i vissa frågor.

Men visst, samarbete är att ta i. Vi kan säga "samarbete", och det går åt bägge håll. Men jag står fortfarande för att fittan är Juholt som försöker skapa politiskt kaos genom att fuska sig runt, med eller utan SD's hjälp.

Angående att stupstocken skulle bort var det retoriskt, deras förslag i valmanifestet föreslog dock ingen reell förändring. Ungefär som så många gånger tidigare.


   
SvaraCitera

Diamond:

Reinfeldt är därmed en fitta. Att införa ännu ett skatteavdrag när vi har en sjukförsäkring som havererar för massvis av människor är inget bra system.

Nu får du ta och tänka efter en gång till och inte köra med "nu lämnar jag debatten för jag orkar inte få fler motargument".

Skatter och sjukförsäkring (sjukvårdssystemet) har absolut ingen korrelation med varandra. Socialdemokraternas senaste mandatperiod är ett levande bevis på det. Du ska definitivt INTE beskylla Alliansen för dagens bristande sjukvårdssystem.

Under sossarnas regeringstid i mitten av 90-talet och framåt gjorde de allt de kunde för att höja skatterna samtidigt som de gjorde allt de kunde för att skära ned på akutmottagningar, sjukhuspersonal och annat smått och gott inom sjukvården. De valde att lägga skatterna på annat som de ansåg vara viktigare. Varken flumm-skolan, sjukvården, äldreomsorgen eller rättsväsendet var viktigt enligt socialdemokraterna.

Den politik Alliansen bedriver nu är en bara följdpolitik av den som sossarna bedrev. Det finns absolut inget utrymme för Alliansen att belasta sjukvården mer än den redan är idag, TACK VARE SOSSARNAS NEDSKÄRNINGAR. Eller du tycker det är okej när socialdemokraterna skär ned inom vård och skola, men inte när Alliansen balanserar vårdens resurser? Du kanske vill att Alliansen ska ta på sig ansvaret att höja anslagen till vården (däribland sjukförsäkring) som svenska folket röstade för att sänka i och med socialdemokraternas tidigare mandatperiod då många nedskärningar skedde? Du vill kanske även att privat sjukvård ska plockas bort så att den allmänna (som sossarna återigen skar ned i) blir ytterligare belastad?

Att på allvar påstå att en regering kan "förstöra" och "haverera" en sjukförsäkring och sjukvårdssystem på 4 år är inte bara naivt, det är också otroligt löjligt.


   
SvaraCitera

Marmoth:

Skatter och sjukförsäkring (sjukvårdssystemet) har absolut ingen korrelation med varandra.

Det beror på hur man spenderar pengarna. Om man väljer att sänka skatter istället för att aktivt göra så människor får en sjukförsäkring värd namnet så kan man relatera olika inriktningar med varandra.

Marmoth:

Du ska definitivt INTE beskylla Alliansen för dagens bristande sjukvårdssystem.

Jasså? Det är under deras ledning min moster som tar cellgifter mot sin cancer jobbar.

Marmoth:

Under sossarnas regeringstid i mitten av 90-talet och framåt gjorde de allt de kunde för att höja skatterna samtidigt som de gjorde allt de kunde för att skära ned på akutmottagningar, sjukhuspersonal och annat smått och gott inom sjukvården.

Korrekt. Det fick de till och med kritik i de egna leden för sin saneringsekonomi. Sveriges ekonomi lämnades 2006 över till Alliansen, en ekonomi som var riktigt bra skött (och fortfarande är). Om ekonomin i Sverige är så bra, varför inte ge en vettigt sjukförsäkring?

Marmoth:

De valde att lägga skatterna på annat som de ansåg vara viktigare.

Ja, precis, eller hur? Borgarna körde Sverige rätt ner i skiten, beroende på vad de tyckte var viktigast.

Marmoth:

Den politik Alliansen bedriver nu är en bara följdpolitik av den som sossarna bedrev.

Nej, det är en kursändring. Klart som fan Alliansen stoltserar med "fler sysselsatta" när man tvingar sjuka människor ut i arbete för att måla redan målade stolar. Det känns vettigt och normalt - och faktiskt riktigt bra för att täcka upp annars dåliga siffror.

Marmoth:

Det finns absolut inget utrymme för Alliansen att belasta sjukvården mer än den redan är idag, TACK VARE SOSSARNAS NEDSKÄRNINGAR.

Och Alliansen som nu skär ner ytterligare. Det har gått snart fem år sedan Alliansen tog över, det är dags att ta ansvar för hur Sverige ser ut.

Marmoth:

Eller du tycker det är okej när socialdemokraterna skär ned inom vård och skola

Väldigt dumt och väldigt osmart påstående. Ekonomin var i botten när Socialdemokraterna fick ta över och körde ekonomin uppåt igen. När sedan ekonomin var tillräckligt bra så återinvesterade (S) inom olika områden. Det kanske är dags att inse att (S) gjorde väldigt mycket nödvändiga åtgärder efter att borgerligheten sabbat Sverige.

Marmoth:

Du kanske vill att Alliansen ska ta på sig ansvaret att höja anslagen till vården (däribland sjukförsäkring)

Ja.

Marmoth:

Du vill kanske även att privat sjukvård ska plockas bort så att den allmänna (som sossarna återigen skar ned i) blir ytterligare belastad?

Ja.

Och nej, socialdemokraterna skar inte ner på vården.

Marmoth:

Att på allvar påstå att en regering kan "förstöra" och "haverera" en sjukförsäkring och sjukvårdssystem på 4 år är inte bara naivt, det är också otroligt löjligt.

Nej, det är inte "otroligt löjligt" eller "naivt", utan bara verklighetsförankrat. Att det ska löna sig att arbeta för att man ska sparka ut sjuka ut i arbetslivet är inget jag ställer upp på, om du sedan tycker det är det upp till dig.

Det är dags för Alliansen att ta sitt egna ansvar från sitt egna handlande och sluta hänvisa till någon sosseröra som aldrig tagits plats. Fälldin och Ullsten anklagade Palme för samma sak, Bildt anklagade Carlsson likadant och så gör även Reinfeldt nu.

Marmoth:

Nu får du ta och tänka efter en gång till och inte köra med "nu lämnar jag debatten för jag orkar inte få fler motargument".

Sedan skriver jag vad fan som helst och det har inte du med att göra. Jag är ganska trött på att argumentera, diskutera och ens försöka prata vett med någon överklassunge som med sin personangripande retorik och argumentationsbas hånar alla som inte tycker likvärdigt, och som alltid ska ha sista ordet.

Jag skrev dessutom vad jag hade att säga och svarade två gånger om. Att du sedan inte nöjde dig med vad jag skrev är en helt annan sak.

Nu lämnar jag återigen debatten då jag blev "tvungen" på att svara Marmoths kommenterarer.


   
SvaraCitera

Diamond:

Det beror på hur man spenderar pengarna. Om man väljer att sänka skatter istället för att aktivt göra så människor får en sjukförsäkring värd namnet så kan man relatera olika inriktningar med varandra.

Precis! Och hur spenderade socialdemokraterna sina skatteinkomster? Inte på vård och omsorg åtminstone eftersom att de skar ned på budgetarna drastiskt.

Diamond:

Jasså? Det är under deras ledning min moster som tar cellgifter mot sin cancer jobbar.

Beklagar. Dock har du socialdemokraternas nedskärningar inom vården och omsorgen att beskylla detta för.

Diamond:

Ja, precis, eller hur? Borgarna körde Sverige rätt ner i skiten, beroende på vad de tyckte var viktigast.

Inte alls. Borgarna fick på 90-talet ta över efter en makalöst slarvig och dålig skött ekonomi som sossarna med Olof Palme i spetsen bedrev decennierna innan. Då stod inflation och devalvering på sossarnas dagordning, ungefär som Grekland innan dess inträde i Euro-samarbetet.

Till varje ohälsosamma pris skulle man genomföra reformer, framförallt arbetsmarknadsreformer, utan att tänka längre än näsan räckte.

Diamond:

Nej, det är en kursändring. Klart som fan Alliansen stoltserar med "fler sysselsatta" när man tvingar sjuka människor ut i arbete för att måla redan målade stolar. Det känns vettigt och normalt - och faktiskt riktigt bra för att täcka upp annars dåliga siffror.

Nej, det är följdpolitik i samma riktning. Dock var det sossarna som faktiskt skar ned på resurserna till vården och omsorgen. Drar socialdemokraterna ned på resurserna inom vård och omsorg så får de räkna med att Alliansen måste skära ned på belastningen av vården och omsorgen.

Diamond:

Och Alliansen som nu skär ner ytterligare. Det har gått snart fem år sedan Alliansen tog över, det är dags att ta ansvar för hur Sverige ser ut.

Vi pratar om helt olika nedskärningar som i helhet har helt olika proportioner och genomslag. Att skära ned på fysiska sjukhus och sjukhusanställda var det som sossarna sysslade med. Det Alliansen gör är att de skär ned på diverse bidrag och försäkringar som i de flesta fall är för givmilda.

Personligen tycker jag att man bör attackera grundproblemet först. Dvs problemet att sossarna tycker att vi inte ens ska ha någon sjukvård att vända oss till.

Sen får du betänka att det regeringen gör nu är att de sakta går ifrån det bidragsberoende som varit i landet tidigare. Vägen kommer vara hackig och en del som verkligen behöver bidrag kommer bli lidande. Men i slutändan tror jag att det kommer bli bättre och enskilda fall kommer att ses över.

Diamond:

Socialdemokraterna fick ta över och körde ekonomin uppåt igen. När sedan ekonomin var tillräckligt bra så återinvesterade (S) inom olika områden.

Socialdemokraterna fick ta över under den starkaste och längsta högkonjunkturen som västvärlden sett de senaste 50 åren. Till skillnad från Borgarna som tidigare tog över en väldigt dåligt skött ekonomi och Alliansen som nu tog över i den värsta finansiella krisen sedan Depressionen på 30-talet. Det finns egentligen ingenting att debattera om det faktumet...

Diamond:

Och nej, socialdemokraterna skar inte ner på vården.

Jo, det gjorde dem. Jag vet två akutmottagningar som lades ned i min omgivning. Jag vet flera inom sjukvården som upplevde mer stress än de någonsin gjort pga personalnedskärningarna. Jag vet hur mycket vi behövde tjata oss till att vår mormor (då 90 år och bruten höftled) skulle få ett vårdboende i sosse-styrda Malmö.

Diamond:

Ja

Tror du allmänna sjukvården mår bättre av att man plockar bort privatsjukvården? Detta är helt och hållet en moralisk åsikt och inte en åsikt som främjar samhällets bästa.

Allmän sjukvård - Privatsjukvård = bättre sjukvård med mindre köer, går inte ihop. Möjligtvis hos en sossematematiker, men de är som sagt inte kända för att vara de vassaste knivarna i lådan. (Östros, Ringholm och co.)

Diamond:

Det är dags för Alliansen att ta sitt egna ansvar från sitt egna handlande och sluta hänvisa till någon sosseröra som aldrig tagits plats.

Jag säger då det. Läs 60hp nationalekonomi så kommer även du inse att det fanns väldigt utbredd sosseröra tidigare. För varje hp utöver de där 60hp kommer sosseröran att fördubblas enligt dig, jag lovar.

Diamond:

Jag är ganska trött på att argumentera, diskutera och ens försöka prata vett med någon överklassunge som med sin personangripande retorik och argumentationsbas hånar alla som inte tycker likvärdigt, och som alltid ska ha sista ordet.

Alla socialister har tydligen en retorisk förmåga som en 5-åring (eller som rödingajäveln).

Du hade inte ett enda rätt i dina påståenden. Att du inte kan tackla normala politiska argument är inte mitt fel.


   
SvaraCitera