Aviseringar
Rensa alla

2 procent-uppgifter


Ämnesstartare

Hej, har fastnat på två tal i matteboken, som handlar om ekvationer/procent.
Är nyfiken på hur de ska lösas [smile] Uppgift ett har jag löst, men inte förstått hur jag egentligen tänkt, men det blev rätt iaf.. vet bara inte varför. Och andra uppgiften har jag inte löst alls. Hoppas ni kan hjälpa till!

1. Efter ett radioaktivt preparat sönderfaller så att efter 60 år återstår bara 25 % av den ursprungliga mängden. Vilken årlig minskning i procent är detta?

2. Antalet fåglar av en viss art inom ett skyddsområde ökar från 250 till 750 på 10 år. Ökningen i procent är lika stor varje år. Hur många fåglar bör det finnas inom området efter halva tiden?

Facit:
1) Svar: 2,3 % ( 1 - 0,97715...)
2) Svar: 430 (433,01)


   
Citera
Ämnesetiketter

Orkade bara räkna ut 1an. [zzz]

0,25*C = C * A^60

0,25 = A^60

0,25^1/60 = A

0,977159... = A

1-0,977159... = ca 2,3%.


   
SvaraCitera

Gjorde tvåan också.

750 = 250 * A^10

750/250 = A^10

(750/250)^1/10 = A

Ca 1,116 = A (då får vi fram förändringsvärdet)

Y = 250 * 1,116^5 (fem = halva tiden)

250 * 1,116^5 = Ca 433.


   
SvaraCitera

Har du fått gå igenom hur det funkar eller ska jag dra det skriftligen också? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska tänka först. Don't go anywhere [smile][cute]


   
SvaraCitera

Ait.


   
SvaraCitera

Hej C-kurs. Har prov på det där nästa tisdag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PlatonicLove:

Hej C-kurs. Har prov på det där nästa tisdag.

Skojar du eller? C- kursen är nivå tre. Jag är på nivå 1. [tard]


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

Skojar du eller? C- kursen är nivå tre. Jag är på nivå 1. [tard]

Nivå? Hursomhelst, metoden jag utgick ifrån får man lära sig i Matte C. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hezkirin:

Nivå? Hursomhelst, metoden jag utgick ifrån får man lära sig i Matte C.

Ja, alltså det här är uppgifter från A-kursen [bigsmile]


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

Ja, alltså det här är uppgifter från A-kursen [bigsmile]

Ah, okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hezkirin:

750 = 250 * A^10

Hezkirin:

Y = 250 * 1,116^5 (fem = halva tiden)

Jag fattade lösningen på uppg 2. direkt. Den metoden bygger på samma princip som de uppgifterna före den. Men av nån anledning tänkte jag aldrig riktigt att använda den. Thx! 🙂

Hezkirin:

0,25*C = C * A^60

Uppg. 1 är samma som jag har gjort, jag förstår allting. Jag gjorde exakt likadant förutom i två siffror i början som gjorde att jag fick ett helt annat svar. Det jag gjorde för fel var att jag av nån anledning tänkte 1-0,25 = 0,75. Så 0,75* C istället för 0,25. Dont ask me why. Så om du är snäll och svara nu.
1) Varför tänkte jag så?
2) Hur vet man i uppg. om det ska vara 0,25 och inte 0,75 och
3) Hur ska jag undvika det i framtida uppg att göra om samma misstag?

Hezkirin:

förändringsvärdet)

förändringfaktorn, ja 😛

Tack så mycket iaf, snälla Hezkirin, för ditt brillianta svar på talen, som fick mig förstå dem på nolltid! [love][y]


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

1) Varför tänkte jag så?

Haha, ingen aning? [crazy]

jordgubbsflickan:

2) Hur vet man i uppg. om det ska vara 0,25 och inte 0,75 och

Ptjae, den formeln jag utgick ifrån lyder Y = C * A^X

Y är det "nya" värdet, C är antalet/värdet vi börjar med, A är förändringsfaktorn och X är tiden.

Eftersom att antalet atomer sjunkit till 25% vet vi att Y är lika med en fjärdedel av C, alltså C gånger 0,25. Y = 0,25 * C.
Hade antalet atomer sjunkit med 25% istället för till 25% så hade vi istället skrivit 0,75*C.

jordgubbsflickan:

3) Hur ska jag undvika det i framtida uppg att göra om samma misstag?

Jag vet ju inte vilka metoder ni gått igenom och så. Se till att du vet exakt vad som händer och fråga din lärare eller mattebok osv om du inte hajar i detalj. Annars är det väl bara att fråga på UM igen. [crazy]

jordgubbsflickan:

Tack så mycket iaf, snälla Hezkirin, för ditt brillianta svar på talen, som fick mig förstå dem på nolltid! [love][y]

Inga problem osv. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hezkirin:

Hade antalet atomer sjunkit med 25% istället för till 25% så hade vi istället skrivit 0,75*C.

Åh jäklar vad störande. Tror dom verkligen att man kan snappa upp varenda liten detalj? Ponera att du blandar ihop eller rent utav sagt glömmer att det står till 25 % än med 25 %, så blir hela uppgiften fel.

Som förra provet fick jag tre idiotiska minuspoäng (inräknat med frågan) för att jag svarade fel på uppgiften, fastän det betydde samma sak. Men jag hade inte svarat exakt på frågan. Lösningen var typ dretenkel men frågan löd: Räkna ut och svara i bråk. Och jag missade det fullständigt. Och jag svarade i procent. Och fick helt fel på den. Alla avdrag. Men 1/4 = 25% så whatever. Same shit, different name. Men näh, så var det tydligen inte. Skitprov. Och så kör vi med värdesiffror också, det suger det med. Jag hatar när man hänger upp sig på detaljer. Men så är tydligen livet, yey.. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hezkirin:

Eftersom att antalet atomer sjunkit till 25% vet vi att Y är lika med en fjärdedel av C, alltså C gånger 0,25. Y = 0,25 * C.
Hade antalet atomer sjunkit med 25% istället för till 25% så hade vi istället skrivit 0,75*C.

Jag fattar det inte riktigt till 100 % - än , men jag ska göra uppgiften tre gånger till, så ska det nog sitta. [y][y]


   
SvaraCitera