Aviseringar
Rensa alla

你会中文吗? - Kan du kinesiska ?


Ämnesstartare

用中文随便写一些什么 - Skriv nått på kinesiska


   
Citera
Ämnesstartare

...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan ni inte förstå eller skriva kinesiska, skriv inte här då - uppfattat? Hur ni kom inte på ryska vill jag inte ens spekulera i! Gah...


   
SvaraCitera

Hmm, varför går det inte att skicka när jag skriver på kinesiska. [sad]


   
SvaraCitera

effect:

Hmm, varför går det inte att skicka när jag skriver på kinesiska. [sad]

Gick inte för mig heller. Blev bara massa frågetecken.


   
SvaraCitera

effect:

Hmm, varför går det inte att skicka när jag skriver på kinesiska

samam här.


   
SvaraCitera

Wan-shang hao. Wo bú wei shuo han-yu. Ni nang wei wo fan-yi yi-qia ma: Jer-tang lu-yo duo-qao-chian. Wo bú dong le. [rolleyes]

[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kilimandjaro:

Wan-shang hao. Wo bú wei shuo han-yu. Ni nang wei wo fan-yi yi-qia ma: Jer-tang lu-yo duo-qao-chian. Wo bú dong le.

你写的拼音好像不对。我看不懂。

effect:

Hmm, varför går det inte att skicka när jag skriver på kinesiska. [sad]

你用哪个软件打字啊?


   
SvaraCitera

AlphaMale:

你写的拼音好像不对。我看不懂。

我做了解。 我再一次以后。

[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kilimandjaro:

我做了解。 我再一次以后。

还是不对。Vad är det du försöker säga på svenska ?


   
SvaraCitera

AlphaMale: Nan ji star eller vad det heter ;S


   
SvaraCitera

effect:

AlphaMale: Nan ji star eller vad det heter ;S

Wan-shang hao. [bigsmile]

[cute]


   
SvaraCitera

Kilimandjaro:

Wan-shang hao.

hihi, wan shang hao [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

effect:

AlphaMale: Nan ji star eller vad det heter ;S

Jag andvänder windows egna Chinese input(typ samma som kineserna andvänder). Det är lite krångligt att installera men är 100 ggr bättre än NJStar och fungerar över allt.

Nu har jag engelska versionen av windows XP och du kanske har svenska men det lär vara likadant i alla fall. Gå in på Kontrollpanelen. Gå sedan in på "Regional and language options". Lär ju heta något med språk på svenska.

Det kommer öppnas ett fönster med tre flikar. Regional options, Languages, advanced. Gå in på languages som är i mitten. På nedre delen av fönstret ska det finnas "supplemental language support" och två rutor man kan kryssa för. Hos mig är båda i kyssade och installerade. Om dina inte är det så kryssa i dom och installera filerna som datorn vill ha. Du kanske behöver din Windows CD. Du kanske behöver starta om datorn i mellan.

När dom är ikryssade och allt är installerat eller om dom redan var i kryssade från början, tryck på "details" på övre halvan av fönstret. Nu kommer du till ett fönster där du kan lägga till och ta bort språk du kan skriva på datorn. Tryck på "add".

Du kommer till ett nytt fönster där du kan välja vilket språk du vill lägga till. Välj "Chinese PRC" eller hos er kanske det heter "Kinesiska PRC" eller nått. Det finns flera versioner av Kinesiska. Ta bara den som det INTE står: HongKong, Taiwan, Macau eller Singapore på, annars kan du inte skriva "Simplified characters".

När du valt språk kryssa för första rutan uppifrån. Hos mig heter den "Keyboard layout/IME". Välj "Chinese (simplified) - Quan PIn. Hos er kanske den heter Kinesiska - QuanPin eller nåt. Tryck sedan på OK. Nu borde Kinesiska installeras på datorn. Du kanske måste sätta in din Windows CD för att installera, och sen starta om datorn.

Nu ska man kunna välja Kinesiska som skrivspråk. Om det inte fungerar så gå in på Kontrollpanelen, "language and regional", fliken i mitten "languages", tryck på details. Här kan man ändra vilka knappar man byter språk på osv osv osv. Det är lite krångel men det fungerar.

Om ni har några frågor så ställ dom så kanske jag kan hjälpa er.


   
SvaraCitera

che che


   
SvaraCitera