Forumet

Tråden för råd vid datorrelaterade inköp

6789 946
IceFalk:

Jag har hittat en, Zepto, bärbar dator som jag fick customiza själv, gick på sju tusen, känns lite för mycket för en dator men det kanske det inte är? Hur länge håller en bärbar dator?

Jag tror inte att 7000 är så mycket egentligen, men det beror så klart på vad du köper. De billigaste laptopsen man ser i reklamer och sånt brukar kvalitetsmässigt vara ren skräp. Zepto har jag själv aldrig använt men vad jag har ska de hålla rätt hög kvalitet. Livslängden beror också på kvaliteten och sen beror det på hur länge du orkar sitta med en gammal burk. Efter ett visst antal år kommer den känns som en stenåldermaskin även om den är hel och fin.

Nevon:

Jag vill köpa en dator. Vilken ska jag köpa?

Nä, sluta nu. :(
Lite mer specifikation än så får du ha.
Slaktmästaren:

Zepto har jag själv aldrig använt men vad jag har ska de hålla rätt hög kvalitet.

Det känns ganska bra dock. Jag fastnade för att jag kunde customiza den själv (jag evt inte vad det heter på svenska) och för att det kändes som en bra dator men samtidigt är jag så jävla snål så jag drar mig för att verkligen skicka iväg beställningen och sen få hem en dator som jag inte är nöjd med.. :/

Är du duktig på datorer? Jag hade nämligen kunnat skicka..eh..den där listan där allting står om vad som finns i datorn..om man nu får det i den här tråden?
Nevon:

Okej. Den ska vara släpbar. Och inte ha något förinstallerat operativsystem.

Zepto säljer utan operativsystem, och jag slänger dessutom in en sökning på pricerunner på laptops utan operativsystem! Bara för dig! http://www.pricerunner.se/cl/27/Baerbara-datorer?a_662=Not+Included

IceFalk:

Är du duktig på datorer? Jag hade nämligen kunnat skicka..eh..den där listan där allting står om vad som finns i datorn..om man nu får det i den här tråden?

Absolut, det är det denna tråden är till för. Samla alla osäkerheter vid datorköp på ett ställe istället för femtioelva strötrådar. Klistra in den om du är osäker så får folk ta sig en titt på det.
Jag skulle ju faktiskt också köpa en dator, är dock lite osäker på var och vad.

Har kommit fram till att den behöver vara släpbar,, då mitt blivande rum är relativt litet och det kan bli fråga om regelbundna förflyttningar.

Har cirka 7-8k och röra mej med, ev lite mer.

Har varit inne på att köra med Linux istället för Vista, då jag inte riktigt känner för det.

Datorn kommer väl först och främst användas till skolarbeten men även en del musiklagring.

Please, help me!
Btw! Vad tycker ni om den här datorn?

Inget operativsystem
DVD / CD-RW
Tangentbord Znote 2x25W/3x1xW Svart SE
Titan A15
Miljöavgift
Sis Mirage 3+ 256MB (Delat)
Manual 3214/3215/3414/3415
Intel Core DUO T2390 1,86GHz 533MHZ 1MB
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM - Zepto rekommenderar
160GB 5400rpm SATA Harddisk
9 Cell Batteri till 2x25W/3x15W
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit

Den kostar 5.500 kr. Är 15" en liten skärm? Vad är standard?
IceFalk:

Jag har hittat en, Zepto, bärbar dator som jag fick customiza själv, gick på sju tusen, känns lite för mycket för en dator men det kanske det inte är? Hur länge håller en bärbar dator?

IceFalk:

Den kostar 5.500 kr. Är 15" en liten skärm? Vad är standard?

15 tums skärm låter konstigt, är du säker på att det inte är 14.4? 15.4 kan väl anses vara standard(tror det är det vanligaste) men enligt mig är det alldeles för stort. hur större skärm du har desto större blir datorn. och då den ändå är bärbar sitter du ganska nära skärmen.

men det är ju en smaksak testa att gå in i en affär som säljer så kan du ju kolla vad du tycker känns mäst prisvärt.

har du kollat på asus eee pc http://en.wikipedia.org/wiki/ASUS_Eee_PC
om jag själv gick i tankarna att köpa en laptop skulle den vara ett självklart alternativ(behöver man mer kraft kan man kompletera med en stationär, då den bärbara ändå ska vara just bärbar)
grön_apa:

15 tums skärm låter konstigt, är du säker på att det inte är 14.4? 15.4 kan väl anses vara standard(tror det är det vanligaste) men enligt mig är det alldeles för stort. hur större skärm du har desto större blir datorn. och då den ändå är bärbar sitter du ganska nära skärmen.

Ja, 15,4 var det. [rolleyes] Det är väl mest att jag är van vid det. Eller jag tror iaf det är 15,4 jag är van vid, får fråga min pojkvän.

Men nu är jag ganska peppad på att köpa Zepton, det känns som ett bra köp som inte kostar alltför mycket! Är bara rädd att jag inte kommer vara nöjd när jag får den. :/

Åh, föressten, hur skaffar man op-system?

Ah, fan. Såg precis att den datorn inte har en sån..typ rullgrej.. och det är viktigt för mig. Nåväl, får väl fortsätta leta..
IceFalk:

Åh, föressten, hur skaffar man op-system?

Ah, fan. Såg precis att den datorn inte har en sån..typ rullgrej.. och det är viktigt för mig. Nåväl, får väl fortsätta leta..

operativsytem köper man (windows) eller ladar ner gratis(linux). ska du köpa ditt exemplar försök att köpa det med datorn, det blir mycket biligare på det viset..
Slaktmästaren:

råd

Hej jag har några frågor

Tänkte köpa ett uppgraderingspaket (har inte råd med ny dator)
1 Moderkort http://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-73pvm-s2h-s775-matx-hd...
1 Quad-core processor
http://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/intel-core-2-quad-q6600-2-4ghz-1...
2 RAM-minnen 2 gb 800 mhz
http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=3022&prod_id=37820
pris 3000 kr.

Min först fråga är: När jag sökte på google hur man skulle byta moderkort var det massa guider på hur man skulle byta moderkort, så jag undrade om det finns någon lätt guide för dem som inte har gjort det än?

Andra frågan är Moderkortet som ingår i paketet har ett inbyggt grafikkort, den är väl okej (Nvidia Geforce 7 Series), men skulle vilja ha en bättre, så jag undrade om man kunda istallera en till på moderkortet?

Tredje frågan är är det viktigt att veta vilket ström nätaggregatet har när man ska installera ett nytt moderkort? (vet inte hur mycket den har)
Bajwa:

Min först fråga är: När jag sökte på google hur man skulle byta moderkort var det massa guider på hur man skulle byta moderkort, så jag undrade om det finns någon lätt guide för dem som inte har gjort det än?

Vet ingen på rak arm, men det brukar inte vara så svårt att byta moderkort. Någon annan kanske vet, annars kan du ju köra på de som du googlade fram.

Bajwa:

Andra frågan är Moderkortet som ingår i paketet har ett inbyggt grafikkort, den är väl okej (Nvidia Geforce 7 Series), men skulle vilja ha en bättre, så jag undrade om man kunda istallera en till på moderkortet?

Japp. Tänk på att det moderkortet är i formatet mATX, alltså lite mindre än vanliga moderkort. Har du ett vanligt miditower-chassi så ska det funka att fästa ett mATX-kort där ändå. Tänk också på att du bara har 2 PCI-kortplatser och ett grafikkort ska vara PCI-express.

Bajwa:

Tredje frågan är är det viktigt att veta vilket ström nätaggregatet har när man ska installera ett nytt moderkort? (vet inte hur mycket den har)

Va? "Vilket ström"? \o
Men jag tror jag fattar, om du menar effekten hos nätaggregatet? Det beror ju på hur mycket strömkrävande komponenter du har i din dator. Men 400W+ tror jag skulle kunna funka ganska bra.
Nu börjar det bli dags för datorköp på riktigt, ni läste kanske mitt tidigare inlägg, om inte, kommer informationen ingen här:

Budget: 8000 kr, exklusive frakt

Användningsområden: Skolarbeten, Musiklagring, Surf

Desk/Lap: Bärbar är ett måste, kommer resa en del mellan föräldrar, pendla till skolan och ha en begränsad boyta.

OS: Jag överväger att använda Linux i någon form, mestadels för att jag inte har råd med Windows.

Har varit inne på Zepto och customisat en dator, är dock inte helt säker på om det håller.

Bild 4.png

Ståltråden:

Har varit inne på att köra med Linux istället för Vista

Det tycker jag att du gör rätt it. Ett varningens ord till samtliga. SATSA ALDRIG PÅ WINDOWS VISTA!
Jag var dum nog att faktiskt köpa Vista direkt när det kom ut och jag måste säga att det är under alla förväntningar. Visst är det nya utseendet tilltalande men det är så mycket strul med allting. T.ex. Så måste du utföra en smärre ritual för att göra något så enkelt som att dela ut en mapp i nätverket.

På papperet är vista Bakåtkompatibelt men verkligheten är att det kommer att krävas en hel del jobb från användarens sida för att alla dina gamla program skall fungera.

Windows Vista = Fail[n]
Undvik!
Daifu:

Det tycker jag att du gör rätt it. Ett varningens ord till samtliga. SATSA ALDRIG PÅ WINDOWS VISTA!
Jag var dum nog att faktiskt köpa Vista direkt när det kom ut och jag måste säga att det är under alla förväntningar.

Det är väl inte någon annans fel att du köper det när allt är fel och sen slutar använda det innan det börjar funka?
Sarcasm Ahead:

Det är väl inte någon annans fel att du köper det när allt är fel och sen slutar använda det innan det börjar funka?

Jag sa aldrig att det var någon annans fel. Misstaget var helt mitt eget och jag vill avråda andra från att göra samma miss.
Jag använder fortfarande Windows Vista min gode man och jag går och längtar efter dagen då min möda skall belönas :p d.v.s. när Microsoft uppdaterat Vista så pass att det fungerar lika bra som XP gör idag.
Nickynamo:

Inte för att det spelar nån roll, men det var det dom beskrev som minimum för att en dator skulle klara av spelet i fråga.

roll spelar det faktiskt då det kan vara ganska svårt att lista ut vad dom menar då man bara ser en urklipt mening. men ja det ser ut att vara någon slags systemkrav det står att du behöver

en processor motsvarande en intel 2 core duo 2ghz
2 eller 4 gb ram
och ett grafikkort(inte inbygt) som har minst 512 mb minne

eftersom texten är saxad är det omöjligt att svara på om detta är minimikraven, rekomenderade eller superultra kraven