Forumet

Hundar som inte fäller?

2486 110
Hejsan! Jag och min sambo går i hundtankar.. vi försöker hitta ett par raser att välja mellan som passar oss. Så jag skulle gärna vela få några bra tips på hundar som inte fäller, eller inte fäller så mycket iaf. Tex hundar som JackRussel går inte, min kusin har en sådan och pälsen är omöjlig att få bort från möbler och dylik. Inget jag vill ha i mitt hem.

Såklart så vet jag ett par raser som inte fäller: Tibetansk terrier, pudel, brichon**.. um vad mer. Jag kommer inte på fler just nu :P Men finns det hundar med kort päls som inte fäller? Har läst att basenji inte fäller någon päls vilket var rätt intressant då den tycks ha samma päls som en JackRussel.

Snälla, ge några tips på hundar som inte fäller! Fäller Schnauser något? Jag har faktiskt ingen aning hur det är med strävhåriga hundar.. dom måste man väll plocka o trimma.

Jobbigt med päls som fastnar i möbler osv. Ursäkta att det blev så långt, var bara tvungen att förklara^^

[bigsmile]
Cobrastyle:

Om du är för pryd för att ha lite hundhår i ditt hem ska du inte ha hund

Jag är inte pryd. Jag tänker på min sambo som är allergisk, han tål ju hundar men man behöver lixom inte ha håret inpräntat i hela huset.
Sen så ser det skabbigt ut med en massa djävla hundhår överallt. Iaf sånt kort som fastnar och är omöjligt att få bort. Det gör mig inget om det hamnar lite tussar på golvet lixom.

Hur kan du säga att hundar som inte fäller är låtsashundar? Konstiga människa. Ge förslag iställt
Nakenhund..?? ^^

Annars är det väl lindrigare med en långhårig hund - visst den fäller, men håren går inte in i kläderna som de små håren från en korthårig hund gör.. Jag vet lite av erfarenhet också - hemma hade vi en hund med kanske 10 cm lång päls och min kusin har en Ridgeback med väldigt kort päls.. Min hunds päls går att borsta av medans kusinens hund riktigt går in i kläderna [shake]
Japanska spetsar är jättefina, och hanar fäller ungefär en gång per år, tikar fäller lite oftare. Men dom tappar det mesta i tovor, så det är lätt att städa bort. Resten av året fäller dom inget alls, om hunden är frisk. Vissa allergiker har till och med vistats tåla japansk spets [y]
Unexpected:

Enligt mina erfarenheter fäller en välmående jappe knappt hår alls, förutom vid fällperioden.

Jag kan garantera dig att våran lilla "jappe" mår suveränt bra.
Dock har han matproblem och det är under dom perioderna han får i sig fel mat han blir sjuk och fäller hår annars mår han suveränt.
Unexpected:

Vissa allergiker har till och med vistats tåla japansk spets [y]

Oh, det visste jag faktiskt inte. Tack, som jag skrivit innan så är det mest den där stickiga pälsen som fastnar överallt jag vill undvika. Min kusin har faktist en japansk spets. Visste inte det med att folk som har allergi kan tåla den. Super!
baadboll:

pitbull eller amstaff [smile] dom fäller inte

Gör dom inte? Det trodde jag med den där korta pälsen dom har. Oh well, jag vill endå inte ha en sådan hund. Jag tycker nästintill alla här i Malmö har en amstaff, och gud så less jag är. Dom har gjort den till en ritktig "wannabe ghettohund" [sad]

Någon som vet hur det är med Lhapsa apso? Kanske mer utav en tanthund? Hmm..[tard]
jag har en yorkshireterrier och jag är allergisk, går jätte bra!
han fäller inte, men det krävs mycket borstning. klipper man ner den så blir det förstås mindre.

vet ett par till raser som brukar funka för allergiker. men hur ofta kan ni aktivera hunden, fysiskt och mentalt? intresserad av hundsport? agility? utställning? eller en ren sällskapshund?
martinalarsson:

vet ett par till raser som brukar funka för allergiker. men hur ofta kan ni aktivera hunden, fysiskt och mentalt? intresserad av hundsport? agility? utställning? eller en ren sällskapshund?

Just nu funderar vi på raser. Så du får gärna ge förslag så "sållar" jag ut själv. Jag vill mest bara ha något att utgå ifrån, jag vet ju ett par raser som fungerar med allergiker men långt ifrån alla tydligen:P

Jag har vuxit upp med hundar hela mitt liv (inte bara med mina egna utan andra i familjen/vänner som haft hund) så jag är rätt insatt vad som behövs för hundarna. Jag vet som inte om du tänkte på något speciellt. Men säg gärna alla raser som kan fungera till en allergiker.[smile]

Jag vill lixom inte säga att jag är intresserad av det ena eller det andra, för om jag är intresserad av agility så kanske du sållar ut en ras eller två själv.[no-no] Oj vad långt detta blev [smile]

Självklart så håller man ju på med hunden en hel del. Det är bara roligt att aktivera och spendera tid med dom!
okej, jag förstår. jag tänkte bara, det finns ju raser som behöver så himla mycket mer aktivering än andra. ville se om ni var intresserade att träna med er hund. eftersom jag inte vill ge förslag på hundar som behöver mycket mentalt om ni inte skulle vilja träna, då jag hatar när folk köper bruks- och arbetshundar men bara låter dom gå hemma....men det är ju långt ifrån alla som gör så..

men som sagt, yorkshireterrier är ett alternativ.
bichon frisé
bichon havanais
irish softcoated wheaten terrier
pumi
puli
pudel
kerry blue terrier
bearded collie
lagotto
schnauzer
chinese crested
coton de tuléar

det finns säkert många fler.
tyckte jag läste i något inlägg att din sambo var allergisk, jag tycker att ni bör testa om han tål den rasen ni fastnar för när hunden även är blöt. eftersom jag skulle köpt en coton de tuléar, men märkte att jag inte tålde den när den varit ute i regnet. lycka till :)
Schnauzser och andra trimmraser fäller inte om de hålls trimmade. De flesta hundar med krullig päls fäller inte, ta en titt på vattenhundarna t.ex. Sen är det väldigt inviduellt. Läst om en som var superalergisk mot hundar men som tålde hundar från en viss blodslinje i en ras.

Åk runt till lite kennlar och så och testa hur det går för din sambo. Pudlar är väldigt glada hundar, men lite hispiga. Man måste däremot räkna med att de flesta hundar behöver en del aktivering även om tex. coton de tuléar är en fin ras som jag hört är väldigt anpassningsbar.

Att en hund inte fäller garanterar inte att den är allergivänlig men det verkar det ju som du redan vet, annars brukar man säga att ordningen är såhär ur allergisynpunkt:

"Allergivänliga hundar" - strävhåriga hundar - långhåriga hundar - korthåriga hundar

Dessutom vänjer man sig efter ett tag. Själv är jag alelrgisk mot katter, kaniner och vissa hundar. Men jag tål numera min goldenmix även om jag kände av honom i början.

Lycka till med hundletandet och hör av dig om du mer specifikt vill veta några särskilda raser =)
martinalarsson:

tyckte jag läste i något inlägg att din sambo var allergisk, jag tycker att ni bör testa om han tål den rasen ni fastnar för när hunden även är blöt.

Det är mest katter han är allergisk mot, vad jag vet. Men man behöver ju inte chansa o ta någon ras som kan göra att allergin kryper fram. Hans pappa har schnauzser och dom tål han, jag har tibbar hos min mamma o pappa som han har sovit tsm i samma säng med. Dom tål han.. Sen tål han en jack russel som min kusin har också.. Men vi vill endå vara försiktiga då vi inte vill köpa en hund o märka att det inte går. Vill ju verkligen vara på den säkra sidan! Har redan varit med om en såndan historia med min äldre bror. Vi köpte en minigris en gång då jag var mindre som jag hann bli väldigt fäst vid, men det visade sig att han inte tålde den. Gud så arg jag var på mamma o pappa.. Men men.

Achia:

Schnauzser och andra trimmraser fäller inte om de hålls trimmade.

Ahhh tack :D

Achia:

coton de tuléar

Har aldrig sett en sådan hund faktiskt.. Dom liknar ju Brishon havanese** och en liten tibetansk terrier typ. [smile]

Achia:

Dessutom vänjer man sig efter ett tag.

Precis! Min bror var ju rätt van våra hundar då han bodde hemma, sen då han flyttade ut o kom o hälsade på då och då så hade han plötsligt blivit jättemycket mer känslig.

Vi har ju funderat på Schnauzser* men jag har ingen aning hur man trimmar dom. Tibbarna rakade jag med en trimmer men Schnauzrarnas päls måste man väl plocka?? Och jag vill inte ha dom otrimmade för då ser dom ut som fan enligt mig.
Tuvan:

Har aldrig sett en sådan hund faktiskt..

http://www.cotondetulearclub.se/
Funderade på en sådan tidigare eftersom jag inte var säker på hurvida jag skulle klara av en "icke allergivänlig" ras, lite för små för min smak men annars verkar det väldigt trevliga, dessutom slår dom bakåtvolter(!) [y]

Tuvan:

Schnauzrarnas päls måste man väl plocka

Eftersom jag inte har ngn Schnauzser vet jag inte exakt hur det går till, men på de flesta ställen kan man ju ta dem till en "hund frisör" eller helt enkelt gå en trimkurs om man vill göra det själv.
Achia:

dessutom slår dom bakåtvolter(!)

Haha :)

Achia:

eller helt enkelt gå en trimkurs om man vill göra det själv.

Har hört att det är jättejobbigt att plocka dom, även fast det blir bäst resultat jämnfört om man rakar dom. Nu ska jag inte ha en utställningshund men jag vill endå att pälsen ska vara i trim lixom^^. Min mamma berättade att hon kände någon som hade en Risenschnauzer och killen plockade h*n själv vilket resulterade i att hans händer började blöda då han höll på ett bra tag. [n]
Ollevija:

Sök på internet på hundar som inte fäller och gå och träffa olika raser för att se vilka han inte tål och så..

Vi söker på för fullt :D Sen vet vi vissa han tål, men sen är det inte bara hundar han tål utan det måste passa in storleksmässigt och pälsmässigt. Vill inte ha någon hund där pälsen etsar sig fast som från en Jackrussel.
PrickiigStrumpa:

även pumi är söta :D och fäller inga hår.

Deras öron ser väldigt lustiga ut tycker jag^^ Alltid helt förvånade.

PrickiigStrumpa:

dvärgschnauzer är allergihundar å de släpper inge hår. kanske nån enstaka [crazy]

Jasså? Kanske blir en liten dvärgis, alternativt en softis eller en tibetansk terrier! :D

Tänkte, om man nu ska plocka pälsen på dom så är det lika bra att ha den minsta. Minst jobb i pälsen där [rolleyes][bigsmile]
Tuvan:

Vi har ju funderat på Schnauzser* men jag har ingen aning hur man trimmar dom. Tibbarna rakade jag med en trimmer men Schnauzrarnas päls måste man väl plocka??

Lär dig av din uppfödare eller så gå en kurs, annars kan man ju lämna bort sin hund för trimmning men det är jävligt dyrt.
Du kan både rycka och klippa en schnauzer beroende på vad du vill. Trimmar du dem (rycker) så får de strävare päls och den stöter bort smuts och vatten lättare än en slät päls som de får när du klipper dem. Klipper du dem blir även deras hår krylligt.
Tuvan:

Har hört att det är jättejobbigt att plocka dom

Beror på ditt intresse , jag rycker mina två hundar själv (två dvärgschnauzer)
Jag rycker dem var tionde vecka, putsar dem var femte, tar underull varje vecka och borstar/kammar de varje dag.
Och jag tycker itne att det är jobbigt.
YessY:

Beror på ditt intresse

Det är alldeles för mycket för mig.. Jag började klippa mina Tibbar för att jag verkligen inte orkade borsta dom var och varannan dag, och så vill jag inte att dom ska lida i värmen.. men ja.
Jag vill ha så lite med pälsvård att göra egentligen.. Eller ja borsta o klippa nån gång per år är ju helt okey, som med tibbarna tex. Men du förstår? Så helt lat är jag ju inte, men att ta underhull varje vecka o borsta varje dag orkar jag inte :/ Inte min sambo heller.. Trodde faktiskt inte det var så mycket jobb med Schnauzrar. Sen är det så synd att min sambo inte tycker om pudlar, han är jättpetig med hundar. Dom ska ju inte vara försmå o helst se ut som en softis medan jag egentligen inte bryr mig. Vill helst ha en som inte fäller samt inte har så jobbig pälsvård.

Åh, mycket velande i hundraser. Älskar tibbar men vill inte vara tråkig o köpa tibbar resten av livet lixom ;)