Aviseringar
Rensa alla

25 % av Japans befolkning är nu otaku


Ämnesstartare

http://www.yano.co.jp/press/press.php/000863

Yano är Japans äldsta marknadsundersökningsinstitut och en pålitlig källa.

För er som inte kan läsa japanska kan jag berätta att undersökningen har frågat 10 102 japaner och nästan 2 600 av dessa anser sig vara otaku.

25 % av Japans befolkning är cirka 30 miljoner invånare, betydligt fler än hela Skandinaviens befolkning.

En otaku är alltså någon som är besatt av ett visst ämne, oftast anime eller manga (men även tv-spel, militär, bokföring eller vad som helst). Den typiske otakun är dock som sagt besatt av anime och manga. "Besatt" innebär att man lämnar allt åt sidan för att fokusera på sitt intresse.

Marknaden för datingspel ökade med över 30 % till 11 miljarder yen, även om det framför allt handlar om småspel på mobilen som riktas åt den kvinnliga målgruppen.

USA försöker ju ofta pracka på omvärlden sin kultur i form av matkedjor, filmer, musik och mycket annat, men de verkar inte kunna sprida sin propganda till Japan! [love]


   
Citera
Ämnesstartare

Och precis vad ville du få sagt med det här svamlet? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

x_marty:

Och precis vad ville du få sagt med det här svamlet?

Att ett land, till skillnad från Sverige, kan stå emot USAs kultur samt att många otaku älskar små söta flickor! [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Att ett land, till skillnad från Sverige, kan stå emot USAs kultur samt att många otaku älskar små söta flickor!

Japan är väl det mest amerikaniserade landet i Asien. Värre än Israel t o m.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

många otaku älskar små söta flickor!

Så med andra ord är "otaku" hebefil på japanska?[bigsmile][ops]

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Japan är väl det mest amerikaniserade landet i Asien.

Ja, men ändå är det inte i närheten av att vara lika amerikaniserat som större delen av Europa (inklusive Sverige).

Till exempel inom tv-spel är det ju ett välkänt faktum att japanerna köper väldigt få spel som utvecklas i USA eller Europa. Ta FIFA och PES som exempel.

FIFA utvecklas av amerikanska EA, PES av japanska Konami. FIFA säljer mycket bättre i Europa och USA, men i Japan säljer PES 200-300k premiärveckan. FIFA runt 20k.

Många butiker i Japan har även särskilda hyllor för utländska spel som separeras från spel som utvecklas i Japan.

Gears of War tre sålde 3-4 miljoner i USA, i Japan sålde det 60k. Samtidigt som de mest populära spelen i Japan kan sälja 4-5 miljoner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Japaner är som jag alltid påstått helt sjuka.

Att försäljningen av "datingspel" ökar torde inte vara underligt då många nog har svag social kompetens och har svårigheter att kommunicera med det motsatta könet.

Det är något som svenska samhället (som jag ser med viss skepsis hursom) åtgärdat genom att killar och flickor tvingas hålla alla former av aktiviteter och lektioner tillsammans inom skolväsendet.

I övrigt så är väl den japanska mentaliteten bra. Att man barrikaderar sig mot amerikanismen och är medvetna om sig själva är ett stort föredöme för resten av världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Japaner är som jag alltid påstått helt sjuka.

Jadu...

Ganthuc:

Det är något som svenska samhället (som jag ser med viss skepsis hursom) åtgärdat genom att killar och flickor tvingas hålla alla former av aktiviteter och lektioner tillsammans inom skolväsendet.

Vilket även leder till brist på koncentration under lektioner då många killar hellre spanar in tjejen framför än skolboken.

Ganthuc:

Att man barrikaderar sig mot amerikanismen och är medvetna om sig själva är ett stort föredöme för resten av världen.

Så fungerar väl de flesta länder förutom USA och större delen av Europa som i princip agerar som ett litet mini-USA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Vilket även leder till brist på koncentration under lektioner då många killar hellre spanar in tjejen framför än skolboken.

Större problem finns väl på exempelvis idrotten. Men det finns både för och nackdelar med våra olika system, även om jag personligen skulle föredra mer separation mellan pojkar och flickor.

oskar_det:

Så fungerar väl de flesta länder förutom USA och större delen av Europa som i princip agerar som ett litet mini-USA.

Alla industrialiserade länder kommer för eller senare i kontakt med den amerikanska kulturen, något som är helt oundvikligt i vår globaliserade värld. World of Warcraft, Coca Cola, McDonalds och MTV är några kända varumärken som nått fler än bara västvärlden.


   
SvaraCitera