Forumet

Militär kläder!

1843 81
Srbijaa:

Finns det ens svenska sådana

Srbijaa:

ag syftade på svenska militärkläder.

Flash:

Det finns ett flertal olika (gamla och nya) svenska uniformer.

Bara att väja och vraka

men en kort lista.

M/xx = året uniformen infördes innom dåvarende Krigsmakten/nuvarande Försvarsmakten, vissa uniformer saknas men den som gäller för armén är så gott som komplett.

Armé(inklusive alla vapenslag och grenar utom flottan):
M/90 - den vanligaste idag, finns me tilläggen Tropik, Tropik Beige (öken), Pansar, A-dyk och Lätt
M/59 - föregångaren till M/90
M/36 - Föregångare till M/59
M/1910 - Första enhetliga uniformen i sverige, föregångare till M/36
M/1906 - Prov inför M/1910

Flottan:
M/93 - Sjöstrid

Paraduniformer(gäller för samtilga vapenslag med vissa modifikationer):
M/87 - senaste paraduniformen innom FM
M/48 - Används av flottan.
Vinceres:

Vafalls, ingen M 60, M 68 eller M90H, eller M 90V

M/60 har jag aldrig hört om som en svensk uniform, skillnaden mellan M/68 och M/59 är att som M/90 och M/90P plus att det igentligen inte är någgon skillnad i utformningen va jag vet på M/59 och M/60, mer än att brandskyddet är utökat och vaderad på lämpligaställen....

M/90H och M/90V har jag aldrig hört om, men ta reda på vad H respektive V står för, kan finnas med i listan med ett annat namn, dom finns i alla fall inte på mil.se

http://www.mil.se/sv/Materiel-och-teknik/Uniformer/Faltuniform-90/

Vinceres:

Digitalt camo skall ej nyttjas av Vår Krigsmakt

De kommer nya såkallade pixel camon då M/90 är framtaget främst för större föremål så som flyplan och STRF/STRV och liknade.

Image

de e i alla fall ett exempel på hur de kommer att kunna se ut, men ja, gamla M/90 e snyggare.

*EDIT*
Såg just att bilden inte kom upp som den skulle:
http://img329.imageshack.us/i/namnlsxo9.png/
länk till den i stället.
Vinceres:

V för Vinter

Vinter e la ett eget helt vitt "rängnställ" liknade de vanliga vilket är en del av vanliga M/90 eller när kom dom me ett vitt/grått M/90 camo i så fall?

E inte alltid uppdaterad då man som ungdom får gå på mil/massmedia och de sistnämda uppdaterar inte på ämmnet FM 24/7

Vinceres:

Sen Mil.se har en rad fel faktiskt, samt att de ej visar allt.

samt att det som visas på mil.se är det som används idag, inte de som har använts.
Ang. vintercamo så är det nog FJS02-stället som menas. Gjort i gore-tex och såldes förut av företaget Cold skills (ligger strax utanför Karlsborg). Stället gjordes till Fallskärmsjägare (som namnet antyder) och till andra ljusskygga förband (SSG, SIG). Den finns nu inte till försäljning, men en nyare modell som heter CPA finns. Ett komplett ställ kostar ca 8000. Cold skills håller även på att ta fram en förbättrad variant av svenska snödräkten (vet ej om den är beställd av försvaret, Men man kan ju anta att t.ex. fjs skulle vara intresserade om de kunde få en bra snödräkt, den gamla är inte allt för rolig hela tiden).
snödräkten som används av alla "normala" soldater är en extradräkt i någon form av windstopper modell gammal. fungerar ganska bra så länge det inte töar.
Om den kära trådskaparen fortfarande är ute efter fina militärkläder så kan jag tipsa om en affärskedja vid namn Terräng!
Finns butik i Stockholm och Göteborg, kan hända att det finns någon i Skånetrakterna också.

De har massa fina grejer!
Fanns en kavaj jag blev kär i, den hade nämligen plats för magasin och allt möjligt i fodret[bigcheers]

Om du annars vill ha ett lite bredare utbud och kan tänka dig att köpa på nätet så är garderoben.se jättebra som någon annan hade tipsat om!

Finns även en affär länkad till en hemsida vid namn Röda Stjärnans Militaria, och har gamla sovjetiska uniformer och annat skoj!
Dock så har dem även börjat få in moderna militärkläder samt utrustning[party]
Butiken är belägen i Stockholm stad om jag inte missminner mig ^^