Forumet

Äter du frukost?

567 77
Landstinget Västmanlands rapport Liv och ung hälsa 2012, som presenterades igår, visar att 46 procent av eleverna i årskurs 2 på gymnasiet inte äter frukost varje dag.

– Att nästan hälften av eleverna uppger att de inte alltid äter frukost är bekymmersamt. Elevernas frukostvanor har en tydlig koppling till skolprestationen och även till hur man mår, säger Fredrik Söderqvist, epidemiolog på Landstinget ​till Magazin 24.

Äter du frukost?
Landstinget Västmanlands rapport Liv och ung hälsa 2012, som presenterades igår, visar att 46 procent av eleverna i årskurs 2 på gymnasiet inte äter frukost varje dag.

– Att nästan hälften av eleverna uppger att de inte alltid äter frukost är bekymmersamt. Elevernas frukostvanor har en tydlig koppling till skolprestationen och även till hur man mår, säger Fredrik Söderqvist, epidemiolog på Landstinget ​till Magazin 24.

Äter du frukost?
André Vifot Haas:

Det händer väl (Du röstade på detta alternativ)

När jag sover över hos pojkvännen brukar han laga megafrukostar med rostat bröd och bacon och ägg och färskt kaffe och ost och allt möjligt. Men när jag är hemma äter jag nästan aldrig, mest för att jag har väldigt svårt att få i mig mat i fast form på morgonen (ska försöka börja dricka smoothies eller drickyoghurt eller ens äta en burk barnmat, bara jag får något i mig på morgonen).

Blir ju extra viktigt nu när jag börjar jobba på måndag och ska springa nonstop i 7 timmar varje dag.
timeisrunningout:

mest för att jag har väldigt svårt att få i mig mat i fast form på morgonen (ska försöka börja dricka smoothies eller drickyoghurt eller ens äta en burk barnmat, bara jag får något i mig på morgonen).

Har samma problem, och därför startar jag morgonen med en smaskig (och mättande) smoothie!

Recept:
2 dl havremjölk
1 banan
4 torkade persikor
2 msk havre
1,5 dl hallon
isola:

du brukar ju snylta på min frukost när du är här [mad] tror du bara är frukostsnål
jag och maxi som får föda upp dig

haha nääh men när jag sover hoss dig går vi ju alltid upp typ 14, inte samma sak då ju!

mest om jag är typ morgontrött pga upp tidigt jag inte kan äte frukost[sad]
Klart jag gör. Om jag t. ex. har någon schemalagd någorlunda krävande aktivitet under dagen (t. ex. går i skolan/jobbar) blir jag vansinnigt trött och matt på förmiddagen om jag inte äter någon frukost; mår fysiskt dåligt, kan inte arbeta bra, blir retlig. Äter därför alltid någonting innan jag beger mig hemifrån. Hinner alltid grabba en banan/brödbit i farten innan jag lämnar hemmet.

Om jag inte har något särskilt för mig under dagen äter jag även alltid frukost om jag äter någonting alls då dagens första mål för mig faller under kategorin "frukost" oavsett vad det är för sorts föda. [crazy]