Rudolf kügersmatter:Att betala underhåll för en unge man valt att avsäga sin kontakt med under 18 år skulle jag säga väger rätt jämt upp mot tvångsaborteringar
Mm okej. Jag går och frågar en del av Verklighetens Folk: min pappa som fick barn med en tjej när han var under 18 (och hon med för den delen) pga. slarv:
Jag: Pappa, är det värre att betala underhåll för en unge man valt att avsäga sin kontakt med under 18 år lika illa som att en tjej skulle behöva gå igenom en tvångsabort?
Han: Men gud det går inte att jämföra på det sättet. Det är såklart en olycklig situation att vara i, och visst är det jobbigt att ha ett barn man inte vill ha men det skulle inte funka på det sättet. Det finns inte direkt någon lösning. Vilken dum tes.
------
Och nej, det är inte lika illa att som man (som i genomsnitt tjänar mer pga. sitt kön) att betala för att ett barn som han har varit med att skapa en dräglig framtid. Jag tycker inte att någon som har blivit lurad av sin partner (typ att den lurar att den går på p-piller och aktivt försöker bli med barn trots att mannen inte vill) kanske inte ska behöva betala, men har man slarvat med skydd båda två och skitit i det så får man fan bita i det sura äpplet och leva med det.