Forumet

När är det okej att börja med betyg?

828 155
Folkpartiet vill införa betyg redan från årskurs fyra.
– Eleverna tar skolan på större allvar om det finns betyg, säger utbildningsminister Jan Björklund ​till metro.
Jag är jävligt kluven kring hela konceptet med betyg men om man nu säger att man skall ha det så känns sjuan kanske som en bra plats att börja som tidigast. Det finns både fördelar och nackdelar med konceptet förstås.

Vissa dagar kan jag må lite illa av hela sålla agnarna från vetettänket men om man betänker att vi lever i ett klasssamhälle så har fortfarande fattiga Nisse en sämre chans att skaffa sig ett drägligt liv än rike Axel som i princip har en plats klar på farsans företag men han kan få lite momentum om han går ut skolan med bra betyg. I det stora hela är jag väl emot det hela man som det ser ut nu finns det en viss behållning i att ha betyg.
dazed:

Det tyckte jag att jag utvecklade?

jag tyckte att tanken om företaget, ditt exempel var konstigt. Det är inte många välbärgade som äger företag där de kan anställa sina unga utan alla som jag har känt har fått jobba som alla andra. att vara välbärgad och född med en guldsked i munnen är extremt olikt. finns extremt få rika i sverige.
Ser nyttan i att skolan tidigare får upp ögonen för elever som har det svårt, men det ska de få utan betyg redan i första klass om de verkligen bryr sig om eleverna. Tycker också att utvecklingssamtal bör införas oftare och att mer pengar skall ges till speciallärare. Jag hade nog blivit ganska ledsen och omotiverad om jag fått ett IG stämplat på pappret i klass fyra, och då var jag ändå hyfsat hårdhudad. Påminner lite om hela havet stormar-incidenten (mm har skrivit om den innan tror jag) hemma hos Hanna Larsson från dagis. Jag var bland de yngsta och minsta bland flera år äldre tjocksmockar, självklart kunde jag aldrig vinna i hela havet stormar. Jag bestämde mig då för att kanske få ta en liten godisbit ändå eftersom de andra fick, men då var Hannas mamma där och skällde på mig för att jag försökte ta av vinnarnas godis. Minns så jävla väl hur min hand sträckte sig och hon flög ned på mig som en gam. HUR FN KUNDE DU?????????

kom av mig lite nu, men ja, budskapet kanske gick fram.
ceka92:

men det största problemet är att det inte finns tillräckligt många bra hjälplärare.

Precis. Det är där pengarna bör läggas. Han är dock rätt slug med detta och har fintat bort de flesta genom att få dem att tro att problemen kommer att kunna åtgärdas med betyg. Alla vet att problemen finns, så de behöver inte stämplas i fejan på ungarna, utan avhjälpas med hjälp av fler och välutbildade resurser istället.
ceka92:

jag tyckte att tanken om företaget, ditt exempel var konstigt. Det är inte många välbärgade som äger företag där de kan anställa sina unga utan alla som jag har känt har fått jobba som alla andra. att vara välbärgad och född med en guldsked i munnen är extremt olikt. finns extremt få rika i sverige.

Jag kan se ett samhälle som kan fungera utan betyg osv i dom flesta fall men det tycks mig en aning utopiskt. Det mitt exempel pekade på var väl ungefär det du säger att om att rik och fattig får mindre betydelse, det ger en möjlighet för dom som kanske inte kommer från bakgrund som kanske inte har lika stora chanser i samhället som det ser ut idag att klättra uppåt mot ett bättre liv. Men det kan också verka demoraliserande osv också.

Det finns en hel del argument för båda sidor i denna fråga som är ganska vettiga och som det ser ut idag är jag också för betyg när jag tänker rent realpolitiskt så jag förstår inte din kritik riktigt. Vi tänker ju någorlunda likartat. Jag menar bara på att det inte är helt svart och vitt.
ceka92:

va?

Det kan verka både motiverande och demoraliserande? "oj jag måste anstränga mig hårdare så jag kan få högre betyg" och "fyfan vad värdelös jag är, jag ger upp". Det kanske inte alltid är mogna sätt att se på saken men vafan den handlar om ungdomar och ja tom barn om major Björklund får bestämma.
dazed:

"oj jag måste anstränga mig hårdare så jag kan få högre betyg" och "fyfan vad värdelös jag är, jag ger upp"

Du menar så, ja det handlar mest om att de vuxna måste skolas om i att G är okej, speciellt om ungdomen vill jobba praktiskt. det är de vuxna som ska uppoffra där och uppmuntra sina barn mer, liksom fler lärare(om det gick att anställa fler lärare till en klass eller använda videoinspelningar av lektioner) hade kunnat att göra.

Birgrrr:

strunta i betyg. satsa på omdömen.

är alla umare med i ung vänster eller?
ceka92:

t handlar mest om att de vuxna måste skolas om i att G är okej, speciellt om ungdomen vill jobba praktiskt.

Tror snarare att problemet ligger i att det är så många som söker jobben och att det då krävs högre betyg, även om du "bara" vill sota skorstenar. Oavsett vad man får höra så är man ju inte dummare att man inte förstår att ett G är "fulare" att få än ett MVG när man går i fyran.
isola:

Tror snarare att problemet ligger i att det är så många som söker jobben och att det då krävs högre betyg, även om du "bara" vill sota skorstenar. Oavsett vad man får höra så är man ju inte dummare att man inte förstår att ett G är "fulare" att få än ett MVG när man går i fyran.

Ja, min åsikt är betyg ifrån sjätte klass. Man ska mjukstarta så att man vet vad som väntar och vilka problem man har.
Åter igen, hjälplärare...*suck* [sad]
Birgrrr:

strunta i betyg. satsa på omdömen.

I teorin låter det bra, men i praktiken skulle det bli oerhört orättvis, att söka utbildningar kommer bero på vad den som läser omdömena har för värderingar, och det skulle bli oerhört tidsödande.

Dessutom skulle lärarens relation till eleven spela ännu större roll än det redan gör.
Men jösses.

Omdömena skulle ha samma karaktär som de har nu, bara mer konkretiserade och strukturerade. De skulle dessutom endast vara till för eleven själv, så att denne är medveten om sin framgångar och brister. Angående vidareutbildning och yrken får väl dessa ha sina egna kriterier för att man ska få komma in, bögskoleprovet är ett steg i rätt riktning. Över huvud taget borde det vara mindre fokus på sortering och varifrån man fått sina kunskaper och mer på individualisering och innehavda kunskaper.
Betyg är ett korkat koncept som bara förespråkas av småtröga medelmåttor som tror de är the shit bara för att de har ett par fina bokstäver på ett papper.

1. Själva tanken med "Nisse kan matte A", "Nisse kan matte D mycket", "Nisse kan matte D så in i helvete" är absurd. Antingen uppfyller man målen, eller så gör man det inte, vilket gör G/U till den enda logiska betygsskalan. Det hade varit betydligt mer användbart att dela in kurserna i mindre, väldefinierade bitar - "matte D - grundläggande integraler", "matte D - numeriska metoder", etc. - med en G/U-skala istället. Det skulle vara både rättvisare och enklare att förstå och betygsätta.

2. Betyg är skadliga för inlärning och kunskapssyn. I min gymnasieklass hade många jäkligt bra betyg; flera av dem dumma som stolpar, men fullständigt övertygade om sin egen förträfflighet. Väldigt få kom ihåg någonting en vecka efter provet det pluggats in för, än mindre efter studenten. Betyg bekräftar och uppmuntrar vanföreställningen att kunskap är någonting man skaffar temporärt för att få bokstäver på ett papper och sedan glömmer så fort som möjligt; de omöjliggör en sund kunskapssyn - att lärandet är sin egen lön och fullständigt meningslöst om det inte består - och gör det omöjligt för medelmåttor med höga betyg att inse sina brister och realisera sin fulla potential.

3. Betyg är skadliga för självkänslan. Det är inte så förbannat roligt att alltid få svart på vitt i sitt betygskuvert att man är dålig. Den som får leva med det blir ganska snart övertygad om att hen faktiskt är kass, och börjar snart identifiera sig med det. De som får höga betyg tycker naturligtvis att det är roligt (även om det naturligtvis är skadligt även för dem, se punkt 2), men det är inte de som behöver extra motivation och stöd. Problemet förvärras ytterligare vid lägre åldrar, då det faktum att det kan skilja ett helt år mellan elever i samma klass gör att de som är födda senare redan från början hamnar efter och kastas in i den negativa betyg-självkänsla-spiralen.

4. Betyg säger ingenting om faktiskt kunnande. Många tekniska högskolor i Sverige inleder numera sina utbildningar med gymnasiematte, eftersom extremt få nya ingenjörsstudenter har koll på derivata, integraler och annat deras betygspapper säger att de har MVG/A/5/whatever i. Vill man använda förkunskaper som urvalskriterium för högre studier är inträdesprov det enda realistiska alternativet. Inte nog med att det skulle ge en bättre bild av vad folk faktiskt kan, det skulle dessutom tvinga folk att faktiskt lära sig någonting på gymnasiet.

5. Betyg är inte objektiva. Nationella prov rättas och betyg sätts lokalt, vilket gör att skolor kan skilja sig enormt beträffande kraven för att få ett visst betyg. I synnerhet i kombination med privatskolor som använder uppenbart för höga betyg som konkurrensmedel (John Bauer är ett lysande exempel) är betyg ett sämre mått på kunskap än någonsin.

6. Betyg är dåligt definierade. Vad ska betyg egentligen mäta? Absoluta kunskaper? Hur mycket jobb som lagts ned? Personlig utveckling? Hyfs och närvaro? Du får lika många svar på frågan som du hittar lärare att ställa den till; ytterligare ett exempel på varför betyg är meningslösa och intetsägande.
Gentlernen:

1. Själva tanken med "Nisse kan matte A", "Nisse kan matte D mycket", "Nisse kan matte D så in i helvete" är absurd. Antingen uppfyller man målen, eller så gör man det inte, vilket gör G/U till den enda logiska betygsskalan. Det hade varit betydligt mer användbart att dela in kurserna i mindre, väldefinierade bitar - "matte D - grundläggande integraler", "matte D - numeriska metoder", etc. - med en G/U-skala istället. Det skulle vara både rättvisare och enklare att förstå och betygsätta.

Jodå, det fungerar ju utmärkt för de som inte vill -eller kan, studera vidare. Det hade däremot varit helt omöjligt för högskolorna att ta in folk efterom att de bedömer utifrån betygsskalan. Det är helt omöjligt att välja studenter. Tänk dig att en student är överbegåvad och var född till att bli akademiker och hade fått högsta betyg i allt på grund av sin stora analytiska förmåga och att en annan är medelmåttlig i kunskaperna. Det är inte rättvist och tjänar bara personer om inte orkar anstränga sig.

Gentlernen:

2. Betyg är skadliga för inlärning och kunskapssyn. I min gymnasieklass hade många jäkligt bra betyg; flera av dem dumma som stolpar, men fullständigt övertygade om sin egen förträfflighet. Väldigt få kom ihåg någonting en vecka efter provet det pluggats in för, än mindre efter studenten. Betyg bekräftar och uppmuntrar vanföreställningen att kunskap är någonting man skaffar temporärt för att få bokstäver på ett papper och sedan glömmer så fort som möjligt; de omöjliggör en sund kunskapssyn - att lärandet är sin egen lön och fullständigt meningslöst om det inte består - och gör det omöjligt för medelmåttor med höga betyg att inse sina brister och realisera sin fulla potential.

Okej, för det första; hur kan du avgöra att de var "dumma som stolpar"?
Det låter som att du är arg på dem, kändes bittert när du sade det så och du kan gissa vart jag är på väg med det.
Fakturm är att om man har alla MVG så har man en bra förmåga till att dra logiska slutsatser/stor analytisk förmåga(det var ju oftast det som skiljde mellan betygen) och en mycket stor självdiciplin.

Gentlernen:

3. Betyg är skadliga för självkänslan. Det är inte så förbannat roligt att alltid få svart på vitt i sitt betygskuvert att man är dålig. Den som får leva med det blir ganska snart övertygad om att hen faktiskt är kass, och börjar snart identifiera sig med det. De som får höga betyg tycker naturligtvis att det är roligt (även om det naturligtvis är skadligt även för dem, se punkt 2), men det är inte de som behöver extra motivation och stöd. Problemet förvärras ytterligare vid lägre åldrar, då det faktum att det kan skilja ett helt år mellan elever i samma klass gör att de som är födda senare redan från början hamnar efter och kastas in i den negativa betyg-självkänsla-spiralen.

Det håller jag med om och det behövs fler hjälplärare.

Gentlernen:

4. Betyg säger ingenting om faktiskt kunnande. Många tekniska högskolor i Sverige inleder numera sina utbildningar med gymnasiematte, eftersom extremt få nya ingenjörsstudenter har koll på derivata, integraler och annat deras betygspapper säger att de har MVG/A/5/whatever i. Vill man använda förkunskaper som urvalskriterium för högre studier är inträdesprov det enda realistiska alternativet. Inte nog med att det skulle ge en bättre bild av vad folk faktiskt kan, det skulle dessutom tvinga folk att faktiskt lära sig någonting på gymnasiet.

Det säger snarare något om förmåga till att lära in. Kunnande gällande prov sitter oftast i arbetsminnet, såsom i matte och i matte måste man tänka om vid varje kapitel så det kan omöjligt fastna helt.

Gentlernen:

5. Betyg är inte objektiva. Nationella prov rättas och betyg sätts lokalt, vilket gör att skolor kan skilja sig enormt beträffande kraven för att få ett visst betyg. I synnerhet i kombination med privatskolor som använder uppenbart för höga betyg som konkurrensmedel (John Bauer är ett lysande exempel) är betyg ett sämre mått på kunskap än någonsin.

Faktum är att just nationella prov har betygskriterier som måste följas för varje uppgift medan det under läsåret bara finns betygskriterier/kunskapskriterier per kurs och det är där lärare utformar sina egna sätt och bedömer dem själva. Jag har aldrig fått för höga betyg på JB. Alla har definitivt inte varit "höga" och flera lärare har varit orealistikt stränga i kontrast mot vad de faktiskt har lärt oss och gett för låga betyg. Jag har även haft sydsveriges bästa lärare 2010 och andra fantastiska, engagerade lärare.

Gentlernen:

6. Betyg är dåligt definierade. Vad ska betyg egentligen mäta? Absoluta kunskaper? Hur mycket jobb som lagts ned? Personlig utveckling? Hyfs och närvaro? Du får lika många svar på frågan som du hittar lärare att ställa den till; ytterligare ett exempel på varför betyg är meningslösa och intetsägande.

Det ska mäta inlärningsförmåga, hur lätt man har för något. Det känns mycket relevant för högskolor enligt mig.

Det tycker jag att man ska se som en personlig hjälp i sökandet efter vem man är och vad man vill och kan.
ceka92:

Fakturm är att om man har alla MVG så har man en bra förmåga till att dra logiska slutsatser/stor analytisk förmåga(det var ju oftast det som skiljde mellan betygen) och en mycket stor självdiciplin.

lol. Det enda det visar är ett dokument där det står ett par bokstäver på, varken mer eller mindre, så nej.

ceka92:

Det låter som att du är arg på dem, kändes bittert när du sade det så och du kan gissa vart jag är på väg med det.

"Du måste ha dåliga betyg, därför är du så bitter".

ceka92:

Det ska mäta inlärningsförmåga, hur lätt man har för något. Det känns mycket relevant för högskolor enligt mig.

Hur mäter betyg inlärningsförmåga?

ceka92:

Faktum är att just nationella prov har betygskriterier som måste följas för varje uppgift medan det under läsåret bara finns betygskriterier/kunskapskriterier per kurs och det är där lärare utformar sina egna sätt och bedömer dem själva.

Fortfarande en tolkning som läraren gör.
Nachac:

bögskoleprovet är ett steg i rätt riktning.

Bögskoleprovet. [bigsmile] Nu en skola endast för bögar där man lär sig att vara en proper bög.

"Vad barnslig du är xyz", så nu besparade jag dig den kommentaren Nachac. Varsågod.

OnT:
Jag gick 1:a klass i Serbien med betyg och prov redan när jag var 7 år. Mådde illa av att gå till skolan redan då.

Jag vet inte vad jag tycker om det här med betyg. Det några skrev om personliga betyg = omdömen skulle kanske kunna vara något innovativt och fungera i grundskolan. Gymnasiet bör förbereda en för det hårda livet i högskola, arbetsliv o.s.v. så betyg är svåra att undvika. Hur ska högskolan veta att man är behörig och klarar av studierna om det inte mäts på något sätt?
passaro:

"Du måste ha dåliga betyg, därför är du så bitter".

"I min gymnasieklass hade många jäkligt bra betyg; flera av dem dumma som stolpar, men fullständigt övertygade om sin egen förträfflighet."

Varför förolämpa dem? Hur vet han att de var dumma? Jag ville poängtera att han låter bitter när han uttrycker sig med det ordvalet, om han ska debattera i ett mer seriöst forum bör han tänka ut vad han egentligen menar,- om han nu inte menade att han ogillar dem för att de fick höga betyg; även om de var dumma som han visste(hur?).

passaro:

Hur mäter betyg inlärningsförmåga?

Att ta in, processesera och dra slutsatser som leder till högre betyg. Sen är den olika i de flesta ämnen. Tex. mellan språk och matte, mellan tyska och franska, mellan fysik och kemi.
T.ex. har jag jättesvårt att lära in matte men lätt att lära in engelska.
ceka92:

Varför förolämpa dem?

Antagligen för att de var dumma. Har sådana i min klass. Totala spån som får högre betyg än G - men har lika stor kunskap om ämnet i fråga som en tunna sill. Betyg mäter inte ett skit.

Det gick så långt att läraren drog ned på kraven så att det skulle passa deras nivå; och väl där nere så uppfylldes dessa ej heller. Man tummade på kraven för att få med de som knappt klarade sig, när man i själva verket ska höja kraven; de som klarar sig gör det - och de som inte gör det, sållas bort.

ceka92:

Att ta in, processesera och dra slutsatser som leder till höre betyg.

Trams. Kraven är såpass lågt ställda att det där blir rätt oväsentligt. Speciellt till exempel på gymnasial nivå. Samt en annan faktor som spelar roll: läraren och tolkningen av kraven i fråga.
passaro:

Det gick så långt att läraren drog ned på kraven så att det skulle passa deras nivå; och väl där nere så uppfylldes dessa ej heller.

du sade i föregående stycke att de fick höga betyg.

passaro:

Kraven är såpass lågt ställda att det där blir rätt oväsentligt. Speciellt till exempel på gymnasial nivå.

Nej.