– Eleverna tar skolan på större allvar om det finns betyg, säger utbildningsminister Jan Björklund till metro.
dazed:Det tyckte jag att jag utvecklade?
ceka92:men det största problemet är att det inte finns tillräckligt många bra hjälplärare.
ceka92:jag tyckte att tanken om företaget, ditt exempel var konstigt. Det är inte många välbärgade som äger företag där de kan anställa sina unga utan alla som jag har känt har fått jobba som alla andra. att vara välbärgad och född med en guldsked i munnen är extremt olikt. finns extremt få rika i sverige.
ceka92:va?
dazed:"oj jag måste anstränga mig hårdare så jag kan få högre betyg" och "fyfan vad värdelös jag är, jag ger upp"
Birgrrr:strunta i betyg. satsa på omdömen.
ceka92:t handlar mest om att de vuxna måste skolas om i att G är okej, speciellt om ungdomen vill jobba praktiskt.
isola:Tror snarare att problemet ligger i att det är så många som söker jobben och att det då krävs högre betyg, även om du "bara" vill sota skorstenar. Oavsett vad man får höra så är man ju inte dummare att man inte förstår att ett G är "fulare" att få än ett MVG när man går i fyran.
Birgrrr:strunta i betyg. satsa på omdömen.
Gentlernen:1. Själva tanken med "Nisse kan matte A", "Nisse kan matte D mycket", "Nisse kan matte D så in i helvete" är absurd. Antingen uppfyller man målen, eller så gör man det inte, vilket gör G/U till den enda logiska betygsskalan. Det hade varit betydligt mer användbart att dela in kurserna i mindre, väldefinierade bitar - "matte D - grundläggande integraler", "matte D - numeriska metoder", etc. - med en G/U-skala istället. Det skulle vara både rättvisare och enklare att förstå och betygsätta.
Gentlernen:2. Betyg är skadliga för inlärning och kunskapssyn. I min gymnasieklass hade många jäkligt bra betyg; flera av dem dumma som stolpar, men fullständigt övertygade om sin egen förträfflighet. Väldigt få kom ihåg någonting en vecka efter provet det pluggats in för, än mindre efter studenten. Betyg bekräftar och uppmuntrar vanföreställningen att kunskap är någonting man skaffar temporärt för att få bokstäver på ett papper och sedan glömmer så fort som möjligt; de omöjliggör en sund kunskapssyn - att lärandet är sin egen lön och fullständigt meningslöst om det inte består - och gör det omöjligt för medelmåttor med höga betyg att inse sina brister och realisera sin fulla potential.
Gentlernen:3. Betyg är skadliga för självkänslan. Det är inte så förbannat roligt att alltid få svart på vitt i sitt betygskuvert att man är dålig. Den som får leva med det blir ganska snart övertygad om att hen faktiskt är kass, och börjar snart identifiera sig med det. De som får höga betyg tycker naturligtvis att det är roligt (även om det naturligtvis är skadligt även för dem, se punkt 2), men det är inte de som behöver extra motivation och stöd. Problemet förvärras ytterligare vid lägre åldrar, då det faktum att det kan skilja ett helt år mellan elever i samma klass gör att de som är födda senare redan från början hamnar efter och kastas in i den negativa betyg-självkänsla-spiralen.
Gentlernen:4. Betyg säger ingenting om faktiskt kunnande. Många tekniska högskolor i Sverige inleder numera sina utbildningar med gymnasiematte, eftersom extremt få nya ingenjörsstudenter har koll på derivata, integraler och annat deras betygspapper säger att de har MVG/A/5/whatever i. Vill man använda förkunskaper som urvalskriterium för högre studier är inträdesprov det enda realistiska alternativet. Inte nog med att det skulle ge en bättre bild av vad folk faktiskt kan, det skulle dessutom tvinga folk att faktiskt lära sig någonting på gymnasiet.
Gentlernen:5. Betyg är inte objektiva. Nationella prov rättas och betyg sätts lokalt, vilket gör att skolor kan skilja sig enormt beträffande kraven för att få ett visst betyg. I synnerhet i kombination med privatskolor som använder uppenbart för höga betyg som konkurrensmedel (John Bauer är ett lysande exempel) är betyg ett sämre mått på kunskap än någonsin.
Gentlernen:6. Betyg är dåligt definierade. Vad ska betyg egentligen mäta? Absoluta kunskaper? Hur mycket jobb som lagts ned? Personlig utveckling? Hyfs och närvaro? Du får lika många svar på frågan som du hittar lärare att ställa den till; ytterligare ett exempel på varför betyg är meningslösa och intetsägande.
ceka92:Fakturm är att om man har alla MVG så har man en bra förmåga till att dra logiska slutsatser/stor analytisk förmåga(det var ju oftast det som skiljde mellan betygen) och en mycket stor självdiciplin.
ceka92:Det låter som att du är arg på dem, kändes bittert när du sade det så och du kan gissa vart jag är på väg med det.
ceka92:Det ska mäta inlärningsförmåga, hur lätt man har för något. Det känns mycket relevant för högskolor enligt mig.
ceka92:Faktum är att just nationella prov har betygskriterier som måste följas för varje uppgift medan det under läsåret bara finns betygskriterier/kunskapskriterier per kurs och det är där lärare utformar sina egna sätt och bedömer dem själva.
Nachac:bögskoleprovet är ett steg i rätt riktning.
Nu en skola endast för bögar där man lär sig att vara en proper bög. passaro:"Du måste ha dåliga betyg, därför är du så bitter".
passaro:Hur mäter betyg inlärningsförmåga?
ceka92:Varför förolämpa dem?
ceka92:Att ta in, processesera och dra slutsatser som leder till höre betyg.
passaro:Det gick så långt att läraren drog ned på kraven så att det skulle passa deras nivå; och väl där nere så uppfylldes dessa ej heller.
passaro:Kraven är såpass lågt ställda att det där blir rätt oväsentligt. Speciellt till exempel på gymnasial nivå.