Aviseringar
Rensa alla

3g är skithäftigt!



   
SvaraCitera

mörknäs:

jag är ny för precis allt som har med telefoni att göra utöver nokia 3310

mörknäs:

repeater

mörknäs:

växlande basstationer i väldigt snabb takt.

meh! du kan ju det här!!!

mörknäs:

hur bra täckning har egentligen 3g-nätet i sverige?

täcker in 98% av befolkningen tror jag... nätet är så gott som färdigbyggt.

mörknäs:

jo. men deras nät är välö (så vitt jag förstått det) skilda från varandra, om de inte bestämt sig för att börja samarbeta. ska inte svära på något. men om du är nog

Telia och Tele2 kör samma nät som ägs av Svenska UMTS och 3 och Telenor kör sitt nät som ägs av 3GiS. på vissa platser, typ inne i storstäderna har dock alla operatörer skilda nät.

Utlänning:

Om du vill ha täckning i grottor är det väl NMT-nätet(?) du ska köra på

NMTnätet släcktes den sista December 2007....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DMITRI:

meh! du kan ju det här!!!

fast de där grejerna stämmer ju lika bra in på gsm-nätet som på 3g, om jag inte förstått saken fel. med lite mellanstadiematte så är det ju bara att extrapolera.

DMITRI:

Telia och Tele2 kör samma nät som ägs av Svenska UMTS och 3 och Telenor kör sitt nät som ägs av 3GiS. på vissa platser, typ inne i storstäderna har dock alla operatörer skilda nät.

ah, så det är så det fungerar. det förklarar en del. men dock inte varför täckningen skiljer sig skapligt mycket mellan olika operatörer. hur kommer det sig?


   
SvaraCitera

mörknäs:

fast de där grejerna stämmer ju lika bra in på gsm-nätet som på 3g, om jag inte förstått saken fel. med lite mellanstadiematte så är det ju bara att extrapolera.

jo självklart. det är samma grej

mörknäs:

extrapolera.

?[tard]

mörknäs:

ah, så det är så det fungerar. det förklarar en del. men dock inte varför täckningen skiljer sig skapligt mycket mellan olika operatörer. hur kommer det sig?

gör det? jag har inte märkt nåt sånt iaf..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DMITRI:

?[tard]

du vet en sak, och så vet du en annan sak, och använder informationen du har för att dra en slutsats kring en tredje sak. som när du ser en bild med en massa pingviner på, och drar slutsatsen att det förmodligen var pingviner utanför bilden också, även om du inte ser att de är där.

DMITRI:

gör det? jag har inte märkt nåt sånt iaf..

jag har märkt hur folk med olika operatörer klagar på olika ställen olika mycket, utöver det så har jag nog inga konkreta belägg för saken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DMITRI:

Telia och Tele2 kör samma nät som ägs av Svenska UMTS och 3 och Telenor kör sitt nät som ägs av 3GiS. på vissa platser, typ inne i storstäderna har dock alla operatörer skilda nät.

Alltså, jag måste fan fråga. HUR i helvete vet du så jävla mycket om allt som har med mobiltelefoni att göra, och VARFÖR? Hur har du skapat ett sånt intresse för det?

Fascinerande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Libertad:

Alltså, jag måste fan fråga. HUR i helvete vet du så jävla mycket om allt som har med mobiltelefoni att göra, och VARFÖR? Hur har du skapat ett sånt intresse för det?

han är enfrågetroll. misstänker att det är samma person som dödsguden, om inte annat så har de mycket liknande argumentationsteknik och upplägg på åsikter. religion, mobiltelefoni. rätt lika ändå, inte sant?

eller ja, de lär inte vara samma person, men de skulle mycket väl kunna vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

misstänker att det är samma person som dödsguden, om inte annat så har de mycket liknande argumentationsteknik och upplägg på åsikter. religion, mobiltelefoni. rätt lika ändå, inte sant?

Hahaha. Om inte annat kan ju vad som helst göras till nåt mycket likt en religion, bara man är tillräckligt ambitiös.

Men sen är han ju inte troll per se heller, varför jag tycker det är extrema intresset för mobiltelefoni är så väldigt fascinerande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

och då har jag ändå varit inne i norrlands djupaste skogar.

Va?! Det jag hade funkade inte ens vid sommarstugan, det var dock förra sommaren.[n]


   
SvaraCitera
Åtta

aristoteles:

Va?! Det jag hade funkade inte ens vid sommarstugan, det var dock förra sommaren.[n]

Fail. Min far bor i en skog/samhälle med 8 invånare. T.o.m. han får täckning för 3G. Jag har dessutom använt 3G när jag åkt buss från Sundsvall och upp till Luleå - ingenstans har jag tappat uppkopplingen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Fail. Min far bor i en skog/samhälle med 8 invånare. T.o.m. han får täckning för 3G. Jag har dessutom använt 3G när jag åkt buss från Sundsvall och upp till Luleå - ingenstans har jag tappat uppkopplingen.

Läskigt, sommarstugan ligger ändå inte så avsides.[n]
Vi sa upp vårat för att täckningen var för dålig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

3 äger, yow 😀[blush]


   
SvaraCitera

Fernan_king:

4G

WIMAX<3


   
SvaraCitera

Använder man en mobiltelefon som man surfar med så är det ett MÅSTE att använda Opera Mini webbläsaren.


   
SvaraCitera

DMITRI:

Telia och Tele2 kör samma nät som ägs av Svenska UMTS och 3 och Telenor kör sitt nät som ägs av 3GiS. på vissa platser, typ inne i storstäderna har dock alla operatörer skilda nät.

mörknäs:

ah, så det är så det fungerar. det förklarar en del. men dock inte varför täckningen skiljer sig skapligt mycket mellan olika operatörer. hur kommer det sig?

Såhär är det:

Telia blev utan 3G-licens och blev då erbjudna att dela nät med Tele2 som fått en sådan. De både företagen bildade då ett gemensamt bolag som heter Svenska UMTS Nät AB, vilket har till uppgift att bygga, äga och driva nätet. Täckningen är med andra ord identisk i hela Sverige. Dock är bara radioutrustningen gemensam. Resten är separat, vilket förklarar ev. hastighetsskillnader. Telia har ofta bättre anslutningar till basstationerna, vilket ger högre hastigheter.

Tre och Telenor har varsin 3G-licens. Enligt reglerna måste operatörerna då bygga 30 % av nätet på egen hand, varför de har helt egna nät i Stockholm, Göteborg,Malmö och Karlskrona. Detta med ganska stora omnejder runt städerna. För att hålla nere kostnaderna valde operatörerna att bygga resten av nätet tillsammans. Man bildade då bolaget 3GIS - 3G infrastructure services, vilket har samma uppgifter som Svenska UMTS Nät AB. Även här gäller att enbart radioutrustningen är gemensam, varför skillnader i hastighet kan förekomma.

Hoppas detta var tillräckligt utförligt förklarat...


   
SvaraCitera