Forumet - 4 korta frågor till er HBT-ungdomar!

4 korta frågor till er HBT-ungdomar!

7419 0 76
Detta går ut till er som är homo bi trans eller queer och som fortfarande går i skolan:

1. Känner ni att ni behöver "gömma er i garderoben" i skolan pga heteronormen?

2. Har ni någon gång fallit offer för skällsord om er sexuella läggning?

3. När upptäckte ni er läggning?

4. Har ni kommit ut för någon?

Endast seriösa svar tack, jag håller på att skriva en artikel för RFSL Ungdoms tidning SKEV.
Tjelsi:

går i skolan:

dffiniera i skolan jag går på högskolan

Tjelsi:

det märks kanske inte så mycket på mig att jag är gay och jag gör inte så mycket gömmande men alla jag går i samma klass som vet så det är väl mot lärare och grejer men det är ju på högskolan det är bara dom bästa som går där :P
Tjelsi:

jävla bög har man väl hört någon gång
Tjelsi:

när man upptäckte att man kunde ha en läggning
Tjelsi:

ja några hundra kanske eller inte "jag är bög grejen" då är de snarare ett 30 tal

Spana också in:

Tjelsi:

Svara på frågan då :P

Det är en läggning. Dock är ordet "normalt" ett knepigt ord. Om man använder det i betydelsen "naturligt" så hör även andra läggningar hit, har svårt för att se att något som existerar skulle kunna vara onaturligt. Om man dock menar mer bokstavligt, det vill säga "enligt normen" så är det ju heterosexualitet som är det "normala", eftersom vi fortfarande lever i ett starkt könsdefinierat heteronormativt samhälle.
Tjelsi:

Jo, i gymnasiet behövde jag det. Gick med ultrahomofober.

Tjelsi:

Inte av dem som känt till min läggning. Att grabbar kallar andra grabbar för bög har jag aldrig tagit som något seriöst mot min läggning då de inte vetat att jag varit något annat än hetero.

Tjelsi:

Har alltid experimenterat med killar, men blev väl allt mer säker på min sak i yngre tonåren. Omkring 12-14.

Tjelsi:

Jo, rätt många nu. Fast har aldrig gjort det som någon big deal, utan det har mer kommit i förbifarten.

Nej, under högstadiet då jag var mer säker på min läggning var jag svart och svår, 14 år. Klart att jag kände mig utsatt, men just då gillade jag det. Älskade att provocera på alla sätt jag kunde. Jag hade hamnat i rikemansskolan i stan och gick omkring i Che Guevara t-shirts, var typ den enda vegetarianen på skolan och hade tuppkam.

Ja, flera gånger. Inte brytt mig. Det finns några få som kan såra mig och det är min familj, mina närmaste vänner och min kille - alltså de närmaste. Resten kan säga vad fan de vill utan att jag bryr mig.

Ja, jag har fantiserat om killar sedan jag var 11-12 år, men jag var 13 när jag fattade att jag var bög på riktigt. blev kär i en kille på skolan.

Kom ut för min dåvarande bästa vän september -06. Sedan fick fler och fler av mina vänner reda på det allt eftersom. Morsan i december, pappa våren efteråt. Sommaren 07 hade jag min första kille och alla kompisar visste då. Sedan har ryktet spridit sig. Har aldrig haft något behov av att springa i centrum med en prideflagga och skrika att jag är bög, men jag har berättat för alla jag umgås med. Och sedan har lite annat folk undrat och då har jag berättat.
Går på universitet, så jag antar att det gäller mig med. [crazy]

Tjelsi:

Nej. Skolan har en stor HBT-grupp.

Tjelsi:

Yes.

Tjelsi:

Fattade det först vid 12, 13. Men när jag tänker efter har jag alltid vetat det.

Tjelsi:

Ja, jag är öppet pansexuell.
Tjelsi:

Ok. Svara då på frågan om hetero (för dig) är en läggning eller bara "normalt"? Svara inte bara ja eller nej, utveckla gärna svaret.

klart det är en läggning.

brukar ej tänka på vad folk har för läggningar, men om jag gör det kan jag ju erkänna att jag tar lite för givet att de är hetero eftersom större delen av befolkningen är det. men brukar oftast inte tänka på folks läggningar så länge jag ej vill ligga med dem. och vill jag ligga med dem är det 1 fördel om de är hetero. man skulle med andra ord kunna säga att jag också ser det som "normalt" det betyder dock inte att jag automatiskt ser alla andra läggningar som "onormala", ser dem bara som mindre vanliga.
Tjelsi:

Jag var livrädd för att någon skulle få veta det när jag gick på högstadiet, sen blev jag outad av en "kompis" i nian men inget obehagligt hände. Vissa larvade sig när vi skulle duscha efter gympan och sånt, men mina nära kompisar gjorde inte det, och till min förvåning tog även några gamla barndomskompisar som jag glidit ifrån mitt parti med, och ganska snabbt slutade de flesta att tramsa.

I gymnasiet har jag varit helt öppen, jag gör ingen grej av att jag är bög och har ingen speciell stil eller nått som stör folk, så jag behandlas väl som alla andra. Vet inte om det beror på att jag bor i stockholms innerstad som gör att det är så enkelt för mig, men jag har knappt märkt av nån "komma ut" dramatik alls, jag blev nästan besviken efter att jag varit så orolig för att nån skulle få veta[crazy]

Tjelsi:

Har blivit kallad bögjävel och annat, men det är ju svårt att veta om det är för att jag är bög eller om det bara är allmänna skällsord. Det kan ju precis lika gärna vara en straight lille som blir kallad bögjävel. Har aldrig blivit direkt hotat pga av min läggning.

Tjelsi:

Jag började utforska och exprimentera med mina kompisar på lågstadiet, sen när vi kom i puberteten började dem intressera sig för flickor men det gjorde inte jag. Själva begreppet bög och homosexuell förstod jag verkligen först på i sexualundervisningen i skolan, så jag antar att det var typ då jag fattade att jag var bög. Helt ärligt hade jag inte ens funderat på att jag skulle vara annorlunda innan det.

Den lektionen var också det som gjorde att jag kände mig utsatt och att det var nått fel på mig. Vi såg en film om homosexualitet och flera i klassen ojade och ååade och verkade äcklade av det vi såg och läraren gjorde inget för att förklara att det inte var något fel på att vara bög. Så här i efterhand antar jag att han skämdes och hellre visade en film än att prata om det, men jag tycker ändå att det är dåligt att inte skolan kunde ta tag i det bättre. Jag blev typ mer traumatiserad än hjälpt av den lektionen. Läraren verkade inte ha en tanke på att det faktiskt kunde finnas homosexuella i klassen [sad]

Tjelsi:

Som sagt blev jag outad i skolan i nian, så alla vet. Även om det var jobbigt just då, känns det bra nu att alla vet, lättare att hitta söta killar och jag slipper ljuga för mig själv och mina kompisar. Den enda som varit negativ i min direkt närhet är min äldre bror som har lite konstiga åsikter [sad]
Jag är ledsen, men bög är ett alldeles för fult ord (rent estetiskt) för att inte kunna användas som skällsord. Kan inte RFSL starta en kampanj för att komma på ett fint ord för homosexuella snubbar så man fortfarande kan använda ordet Bög som skällsord, för det ordet är fan riktigt fult!
Tjelsi:

1. nej det känner jag inte att jag behöver

2. ja jag har blivit rejält mobbad för det även misshandlad på en lektion ingen brydde sig...

3. jag upptäckte det när jag började komma in i puberteten då hormonerna började spöka innan dess hade jag pussat på alla killarna i klassen för att retas lite ;)

4. ja jag har kommit ut för "alla" jag känner att jag orkar inte ljuga för mig själv så jag säger som det är jag är homo de kan ändå inte förändra mig!
(Är bi)

Tjelsi:

Nej, inte alls. Är ju inte direkt så att jag helt random säger att jag är bi, men det är inte direkt någon hemlighet.

Tjelsi:

Aldrig, men så är det inget alla vet (det är ingen hemlighet, men som sagt så brukar jag inte prata om det speciellt ofta, om det inte finns anledning).

Tjelsi:

Det kom nog mest smygande... Eller jag vet inte. I åttan någon gång kanske?

Tjelsi:

Alltså... Ja? Eller? Alltså, folk VET ju, men det är ju inte direkt som jag tagit värsta seriösa snacket med någon, eller något sånt.