Forumet - 60kg och 166 cm. hjälp!!

60kg och 166 cm. hjälp!!

3666 0 23

Hej, jag är en 14 årig kille som har haft problem med min vikt den senaste tiden. Den började ett par år sedan när jag blev överviktig. Jag är 166 cm och jag väger ca 62kg. Eftersom att jag är väldigt blyg att ta upp detta med någon annan så trodde jag att någon skulle kunna hjälpa mig med detta. Det är så att jag har tränat ganska länge nu men sitter fast vid samma vikt, skulle vara oerhört glad om jag fick hjälp om vad jag kan göra för att gå ner i vikt samt vad jag inte ska göra. Jag vet att man ska äta mindre och röra på sig mer men finns det något annat sätt? Sötsaker kommer bara tillbaka och jag vet inte om vad jag ska göra Ledsen 

Skulle vara väldigt glad om jag fick svar!! Tack för att du läste :)

Spana också in:


dany: Rejmond D Röjter, Jag gör ca 20 armhövningar per dag, 30 grodhopp och några situps, jag har ganska mycket muskler vid armarna fast inte på magen
Grodhopp är inte direkt det bästa du kan göra om du vill bygga muskler.
Håller med Burg, börja träna lite mer seriöst.
Om du vill se mer resultat runt magen, träna mer mage än några situps om dagen. Lägg på dig mer muskler och i samband med det är chansen stor att du även lyckas bränna bort det lilla fett du beskriver dig ha på magen etc.

Men ta det lugnt med viktträning nu när du ändå är så pass ung.

Vet inte vad du har för mål med din träning, om det är för att må bättre eller för att se bättre ut, men i båda fallen så är det bra att ha en balanserad muskelmassa. Träna inte bara en del av kroppen, utan variera och träna fler saker. Armhävningar är bra i och med att de tar med så pass många olika delar av överkroppen.

Och om du inte vill behöva gå till ett gym, är det bara att söka på google efter fler bra övningar att komplettera med.

Jag är några cm längre än dig och väger nästan 30kg mer, du är ju smal som en pinne i jämförelse ;D du behöver inte gå ner i vikt.
Men för att bli mer slimmad så kan det vara bra att verkligen besluta sig för att att dra ner helt på sötsaker och annan skräp, annars funkar det inte i längden.

Rejmond D Röjter, först och främst vill jag tacka för tipset, men kan du något annat som jag kan träna på om jag vill se resultat runt magen än bara situps? Och hur många situps tycker du att jag ska göra per dag? Och tycker du att det ska finnas en " fuskdag " där man får äta onyttigt?


dany: Rejmond D Röjter, först och främst vill jag tacka för tipset, men kan du något annat som jag kan träna på om jag vill se resultat runt magen än bara situps? Och hur många situps tycker du att jag ska göra per dag? Och tycker du att det ska finnas en " fuskdag " där man får äta onyttigt?
Någonting väldigt viktigt du måste ha koll på när det kommer till magen är att du inte kommer se nästan någon skillnad alls om du inte först bränner bort fettet som ligger ovanpå. Situps är inte en bra övning om du vill bränna magfett.
För att du ska bränna bort det fettlagret så gäller det att bränna kroppsfett. Finns ingen magisk träning som bara bränner fettet på magen.
Situps, och en rad andra magövningar är bra när du vill få starkare (och större) magmuskler, men för att man ska framhäva magmusklerna krävs det att man först trimmar bort fettet som täcker över det hela.
Jag har tex en väldigt stark mage, och helt klart ett snyggt sexpack, men har också det där extra lagret utanpå som suddar ut konturerna och täcker över det.

Min rekommendation som du vill trimma dig och få synliga (mag)muskler är att röra på dig mycket -ut och spring, cykla, gå upp för trappor istället för att ta hissen, gå ut och gå en liten stund - bara så att du rör på dig och förbränner kalorier, varvat med styrketräning för att bygga upp musklerna. Sen att äta bra och hälsosam mat, i rätt mängd och rätt tider. Och sist men inte minst att se till att få tillräcklig mycket sömn, då det är viktigt för att träningen ska kunna få full effekt.

Där har du en god formula för att gå ner i vikt
Sen är jag ytterst tveksam över att du behöver gå ner speciellt mycket i vikt. Du är inte överviktig. Men det är din sak att avgöra vad som känns bäst för dig.

Rejmon, jag brukar springa 2-3(beroende på hur mycket plugg jag har) gånger i veckan ( löpband ), simmar 1 gång i veckan och brukar cykla då och då när jag har tråkigt med kompisar. Jag har också idrott 2 gånger i veckan vilket jag tror ger mig tillräckligt med motion, jag har redan gått ner ca 8 kg men den senaste månaden har det typ " stannat ". Kanske eftersom suget till socker har kommit tillbaka

För det första så går man oftast upp i vikt när man bygger muskler (det beror såklart på om man har väldigt mycket fett på kroppen elr inte) och för det andra så har kroppen ofta en "nivå" som den trivs på. I vissa fall så har man svårt att gå ner i vikt, och i vissa fall upp. Gå ner i vikt och träna går hand i hand, samtidigt som dom är otroligt långt ifrån varandra. Så tänkt på vad det är du vill uppnå ;) och bli inte förskräckt om du i längden skulle gå upp i vikt pga träningen, det är muskler. Du kan också säkert be om kostråd av din idrottslärare eller söka på internet. Kosten är faktiskt otroligt viktig. 

Kan också säga att 62 kg inte alls är mycket. Jag är en tjej på 170 cm som väger betydligt mer än 62 kg. Jag är ryttare och tränat i princip alla dagar i veckan. Så om du tycker att du borde gå ner i vikt så behöver jag verkligen göra det ;)