Aviseringar
Rensa alla

60kg och 166 cm. hjälp!!


Ämnesstartare

Rejmond D Röjter, först och främst vill jag tacka för tipset, men kan du något annat som jag kan träna på om jag vill se resultat runt magen än bara situps? Och hur många situps tycker du att jag ska göra per dag? Och tycker du att det ska finnas en " fuskdag " där man får äta onyttigt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dany:
Rejmond D Röjter, först och främst vill jag tacka för tipset, men kan du något annat som jag kan träna på om jag vill se resultat runt magen än bara situps? Och hur många situps tycker du att jag ska göra per dag? Och tycker du att det ska finnas en " fuskdag " där man får äta onyttigt?

Någonting väldigt viktigt du måste ha koll på när det kommer till magen är att du inte kommer se nästan någon skillnad alls om du inte först bränner bort fettet som ligger ovanpå. Situps är inte en bra övning om du vill bränna magfett.
För att du ska bränna bort det fettlagret så gäller det att bränna kroppsfett. Finns ingen magisk träning som bara bränner fettet på magen.
Situps, och en rad andra magövningar är bra när du vill få starkare (och större) magmuskler, men för att man ska framhäva magmusklerna krävs det att man först trimmar bort fettet som täcker över det hela.
Jag har tex en väldigt stark mage, och helt klart ett snyggt sexpack, men har också det där extra lagret utanpå som suddar ut konturerna och täcker över det.

Min rekommendation som du vill trimma dig och få synliga (mag)muskler är att röra på dig mycket -ut och spring, cykla, gå upp för trappor istället för att ta hissen, gå ut och gå en liten stund - bara så att du rör på dig och förbränner kalorier, varvat med styrketräning för att bygga upp musklerna. Sen att äta bra och hälsosam mat, i rätt mängd och rätt tider. Och sist men inte minst att se till att få tillräcklig mycket sömn, då det är viktigt för att träningen ska kunna få full effekt.

Där har du en god formula för att gå ner i vikt
Sen är jag ytterst tveksam över att du behöver gå ner speciellt mycket i vikt. Du är inte överviktig. Men det är din sak att avgöra vad som känns bäst för dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jäkla långt det blev.

Juste, fuskdagen.. Ja, skulle säga att det är ok. Mycket bättre att ha en dag som man kan gotta sig lite, om det hjälper än att hålla sig från onyttigheter resten av veckan. Du kanske inte måste trycka i dig kopiösa mängder skräpmat, men lite sötsaker är ok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rejmon, jag brukar springa 2-3(beroende på hur mycket plugg jag har) gånger i veckan ( löpband ), simmar 1 gång i veckan och brukar cykla då och då när jag har tråkigt med kompisar. Jag har också idrott 2 gånger i veckan vilket jag tror ger mig tillräckligt med motion, jag har redan gått ner ca 8 kg men den senaste månaden har det typ " stannat ". Kanske eftersom suget till socker har kommit tillbaka


   
SvaraCitera

För det första så går man oftast upp i vikt när man bygger muskler (det beror såklart på om man har väldigt mycket fett på kroppen elr inte) och för det andra så har kroppen ofta en "nivå" som den trivs på. I vissa fall så har man svårt att gå ner i vikt, och i vissa fall upp. Gå ner i vikt och träna går hand i hand, samtidigt som dom är otroligt långt ifrån varandra. Så tänkt på vad det är du vill uppnå 😉 och bli inte förskräckt om du i längden skulle gå upp i vikt pga träningen, det är muskler. Du kan också säkert be om kostråd av din idrottslärare eller söka på internet. Kosten är faktiskt otroligt viktig. 

Kan också säga att 62 kg inte alls är mycket. Jag är en tjej på 170 cm som väger betydligt mer än 62 kg. Jag är ryttare och tränat i princip alla dagar i veckan. Så om du tycker att du borde gå ner i vikt så behöver jag verkligen göra det 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äh, fortsätt du med dina grodhopp

kvack


   
SvaraCitera

Jag väger 64 kg och är 172 cm lång. Hon över mig är även min flickvän så din vikt är nog inget riktigt problem. Men dock om du verkligen vill så träna litt någon gång eller två i veckan. 🙂


   
SvaraCitera

Känner precis samma sak! Jag tränar , men går inte ner i vikt.. 

Men för någon månad sedan började jag äta enligt tallriks modellen och nu har jag tappat några kilo (tyvärr är jag tjej och fått min lingonvecka , vilket gjort att jag gått upp lite ...) 

Enligt tallriks modellen ska man ha halva tallriken med sallad och en fjärdedel med Potatis, ris osv och en fjärdedel med kött, fisk och ägg. 

Grejen är inte hur mycket du äter bara vad du äter, sedan jag börjat äta mycket sallad har jag blivit mindre sugen på sötsaker 🙂 

Gå även ut och gå i 1h per dag, och sikta inte in dig för mycket på styrketräning om du vill gå ner i vikt (muskler väger också en del) 

Hoppas mina tips blir till hjälp 🙂


   
SvaraCitera
Mario

Du är knappast överviktig. Ditt BMI ligger som sagt inom idealvikten. Du är dessutom i puberteten och kan räkna med lite udda kroppsproportioner i några år. Gå till skolsköterskan om du känner dig osäker, det gjorde jag när jag trodde att jag var underviktig på gymnasiet. Hen sade att det inte var någon fara.


   
SvaraCitera