Aviseringar
Rensa alla

70% under förväntad vikt


Ämnesstartare

Läkaren på ätstörningskliniken sade att jag var 70% under förväntad vikt och att man krävde 85% eller mindre för att bli diagnotiserad anorexia (annars får man Ätstörning UNS eller bulimi som diagnos)... Så okej, jag har alltså diagnosen anorexia... men vilket bmi innebär 70% under förväntad vikt? Någon som vet?
[crazy][shake][censur][blush][tard][ops][zzz]


   
Citera

beror väl på vad du har för bmi nu och vad du "borde" ha?
eller va


   
SvaraCitera

det borde vara rätt illa att bara vara 30%[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

85 % av förväntad vikt sägs på flera sidor vara 17,5... vilket betyder att jag skulle ha typ 14,6 nu... men vafan...

vet inte själv vad jag väger... för jag har sådan ångest för min vikt [chocked]


   
SvaraCitera

tror du förväxlar uttrycken. Du är 30% under normalvikt om du väger 70% av normalvikt. Låter jätte jätteosannolikt att man ska väga 30% av normalvikt för att få vård.
Dold text: säg att 60 kg är normalvikt. väger du 70% av det väger du 42. det är lite. väger du 30% av normalvikt väger du 18 kg. Det finns inte.


   
SvaraCitera

Rimligen är det väl det bmi du har nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oj, menar att jag vägde 70% av förväntad vikt :s förlåt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur räknar man ut hur mkt procent av den förväntade vikten man väger?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NamelessXx:

hur räknar man ut hur mkt procent av den förväntade vikten man väger?

Den förväntade vikten räknas något olika från person till person men det brukar vara ungefär kring BMI 20.

Dela ditt nuvarande BMI på 20 så får du fram hur många procent av 20 det är.

T.ex 25/20 = 1,25 = 125% av förväntad vikt.
Eller 15/20 = 0,75 = 75% av förväntad vikt.

Är du inte abnormt onormal kan du räkna på BMI 20.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså 17/20 = 85%?

fast det borde inte stämma då man brukar säga bmi 17.5 är 85% =S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NamelessXx:

alltså 17/20 = 85%?

fast det borde inte stämma då man brukar säga bmi 17.5 är 85% =S

Då har man räknat på att normalbmi är 20.5 bara.

Alla räknar inte lika och det stämmer inte lika bra på alla. Anledningen till att man använder förväntad vikt och inte ett speciellt BMI är för att en yngre person är frisk vid ett lägre BMI än en vuxen och för en tioåring t.ex kan BMI 12 vara helt ok.

Olika beroende på kroppstyp etc etc.
Om du minns viktkontrollerna i skolan,? Där de prickade in ens vikt i punkter på en kurva? [cute]
Det brukar hursomhelst på normalviktiga kunna användas som "förväntad vikt".
Har man t.ex hela tiden varit normalviktig men legat i det övre spannet och haft en jämn kurva (dvs. alltid legat lite högre) kan man anta att det är kroppstyp och kanske räkna på ett högre BMI.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Secrit:

Om du minns viktkontrollerna i skolan,? Där de prickade in ens vikt i punkter på en kurva?

ja det minns jag, både min längd och vikt var i undre... men följde ändå min egen kurva =)


   
SvaraCitera

Pieces of a star:

jag har alltså diagnosen anorexia..

wat, så man har automatiskt anorexia för att man väger för lite eller va? ofta de bara går på sånt?!??![surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

wat, så man har automatiskt anorexia för att man väger för lite eller va? ofta de bara går på sånt?!??![surprised]

nej de går självklart på mycket annat, vikten är bara en sak man ska uppfylla av flera olika


   
SvaraCitera

NamelessXx:

nej de går självklart på mycket annat, vikten är bara en sak man ska uppfylla av flera olika

ah jag tänkte väl


   
SvaraCitera