Forumet - 90% av Svenskar får det allt bättre. Förutom de fattigaste som får en 8,6 % minskning i sin köpkraft!

90% av Svenskar får det allt bättre. Förutom de fattigaste som får en 8,6 % minskning i sin köpkraft!

5455 0 60

Spana också in:

Pickaboo:

Utveckla?

Jag tänker mig plattskatt + medborgarlön. Då har vi dödat marginalskatten för alla och vi lämnar inte någon utanför.

Nettoinkomst = Bruttoinkomst - Plattskatt + Medborgarlön

Då tjänar man alltid på att arbeta mera. Samtidigt så har man sådan självständighet och trygghet så man kan förhandla från ett bättre utgångsläge. Det blir grundavdragen fast för alla!
Ingen lär göra något åt det så länge det är blått, frågan är om ens sossarna skulle göra något åt det. De är oftast lågutbildade och röstar knappt, plus att de är en så liten valkrets. De blå (säkert även de röda) verkar ju hellre vilja betala för mer poliser när brottsligheten höjs istället för att ta tag i problemet.
Dan_the_ironman:

De blå (säkert även de röda) verkar ju hellre vilja betala för mer poliser när brottsligheten höjs istället för att ta tag i problemet.

Det är för att de inte är relevanta längre. Därför de bara kan prata om hårdere tag hela tiden. Det måste formuleras ett alterantiv emot den här hårda och cyniska förhållingsätt .

Metrokrati är bra för det är effektivt. Men vi måste om inte av empatiska skäl så för stabilitiet inte ha attityden att magaliniserade människor är nollor som bara har sigsjälva att skylla för de är så sjukt lata.
Dan_the_ironman:

Det vinner inte röster att ha det förhållningssättet, därför skiter alla i de sista 10 procenten.

Om man kan formulera en politik där vi på bättre sätt kan skapa mer värde för varandra så tror jag fler går på tåget. Att prata om att det finns någon typ av statisk ekonomi är det människor är trötta på tror jag. Man kan vara en utmärkt medborgare utan att jobba faktiskt, vad är det för luterskt tänkande egentligen?? Speciellt när vi har fler och fler tekniska lösningar som ersätter lågkvalifiserade jobben. Det är en trend som kommer forsätta, INGEN har en trovärdig politik för att tackla dessa problem.
Asha:

Då tjänar man alltid på att arbeta mera.

Platt skatt för att eliminera marginaleffekter kan jag köpa, men varför medborgarlön utöver det? Varför ska man få något slags ovillkorligt socialbidrag för att arbeta, ser varken logiken eller behovet? En negativ skatt skulle kännas mer givande i så fall, men det kanske är den formen av medborgarlön du menar.

En annan sak. När jag skriver "höj socialbidragen" (vilket jag inte tycker) så kontrar du med att incitamenten för att försörja sig själv minskar. Du tror inte att incitamenten för att försörja sig själv skulle minska mycket mer om man inför en medborgarlön som inte ställer det minsta krav på att finnas till arbetsmarknadens förfogande?
Asha:

Det är vi väljare som har röstat fram dom. Nu gäller det att vi gör det tydligt vad kostanden med den politiken är. Kostnaderna i lidande, brottslighet ect.

jo men man tycker ju att svenskarna skulle ha tänkt till lite mer innan dom röstade fram ett blått styre,

deras politik har inte funkat längre tillbaka i tiden,det satte istället sverige i stora skulder, Sveriges politik är helt galen som den ser ut nu och kritiseras av många andra länder.
Så länge vi har det styret vi har i dagens läge kommer det bara gå åt ett håll.[n]
Pickaboo:

En negativ skatt skulle kännas mer givande i så fall, men det kanske är den formen av medborgarlön du menar.

Precis det jag menar.

Pickaboo:

Du tror inte att incitamenten för att försörja sig själv skulle minska mycket mer om man inför en medborgarlön som inte ställer det minsta krav på att finnas till arbetsmarknadens förfogande?

Jag tror inte vi skapar mer värde i samhället genom att pressa människor att jobba oavsätt villkår. Det är cyniskt att ställa sånna krav när alla lågkvalificerade jobb som fanns när dina föräldrar var i 20 års åldern är helt borta och ersatta av antingen maskiner eller arbetskraft utomlands. System är bara rättfärdigade utifrån deras förmåga att skapa värde åt människor. Metokrati är sjukt effektivt därför så är man puckat om man är helt emot det. Men det betyder inte att man ska titta ner på människor som inte lyckas i det systemet. Som mycket väl kan göra saker som inte genererar pengar med likväl värde för samhället.

Att få människor att tänka kortsiktigt tror jag inte är någon bra ide ...