Aviseringar
Rensa alla

..Abort


Ämnesstartare

Alltså, om det skulle va så att man har bestämt sig för en abort, måste få föräldrar få veta det?
jag vet inte så mycket om abort men har läst nånstans att om man gör en medicinsk abort så gör man det på sjukhuset och får stanna där i några timmar, det känns bara som att det är nåt föräldrarna måste veta typ? och när man gör en skrapning under narkos, det borde ju vra nåt föräldrar ska veta? eller?
det är så att jag har bara haft oskyddat sex med min kille... jag vet, mycket dumt. och jag har inte testat mig än, och jag kanske bara inbillar mig, men dte är bara en känsla jag har, att jag skulle kunna vara gravid. har mått lite illa senaste tiden, och min mens håller jag inte riktigt koll på men brukar veta ungefär när den är på väg, har inte känt av den. skulle jag vara gravid så är abort den enda lösningen, skulle det vara försent med abort vet jag verkligen inte vad jag gör. jag är bara 16 år och mitt liv skulle vara förstört, och vill absolut inte blanda in mina föräldrar.


   
Citera
Ämnesstartare

är du över 16 behöver päronen ej veta nåt

varför går du inte på Ppiller om ni gör utan kondom?

Har du hört talas om dagen efter piller?


   
SvaraCitera

jåhäna:

abort den enda lösningen

det är inte alls den enda lösningen, snarare den värsta då du tar livet av någon.

jåhäna:

mitt liv skulle vara förstört

fråga många andra unga mödrar om det förstört deras liv ist för att anta att det kommer att förstöra ditt liv. sen kan du väl oxå se filmen Juno, inte för att jag sett den ännu, men den handlar ju iaf om att en ung tjej blir gravid.

abort är bara dumt, men som du själv skrev, det var dumt gjort att inte ha skyddat samlag. tänk dig för nästa gång


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag_gillar_glass:

är du över 16 behöver päronen ej veta nåt

varför går du inte på Ppiller om ni gör utan kondom?

Har du hört talas om dagen efter piller?

jag har tänkt flera gånger att gå till ungdomsmottagningen och få hjälp med p-piller. jag måste verkligen göra det

vist kan jag gå till ungdomsmottagningen om jag skulle behöva göra en abort? har tänkt fara och köpa ett grav.test på apoteket, skulle det vara positivt så vist kan man kolla då för säkerhetsskull på ungd.?

jag känner mig verkligen kass och killen vet inget än......


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dpope, jag vet om flera unga mödrar och jag har sett filmen. men för mig skulle det vara enda lösningen. jag menar det jag säger... jag älskar barn och tyckte förut att abort var dumt, men nu när jag känner att jag nästan hamnat i en sån situation så har jag tänkt efter en del..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vist kan jag gå till ungdomsmottagningen om jag skulle behöva göra en abort?

ja

men seriöst
1) gå och kolla dig/köp grav test
2) köp p-piller och kondomer
3) använd kondom under den period det tar för ppillrerna att börja verka.

jåhäna:

jag känner mig verkligen kass och killen vet inget än......

än sålänge är det inte något att veta [party]


   
SvaraCitera

jåhäna:

men nu när jag känner att jag nästan hamnat i en sån situation så har jag tänkt efter en del..

mjo, man tänker annorlunda när man väl är i den sitsen, det vet jag faktiskt av egen erfarenhet. , men samtidigt så skapas det ju ett liv inuti dig så fort befruktningen sker, bara så du vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag måste göra det.. men kommer inte kunna göra det förens om ett par dagar ska bort imorgon osv..
btw, hur mycket kostar p-piller cirka? vet att det kan vara olika från person till person, men vilka skulle du rekomendera? vad jag vet så har jag inga problem med blodproppar i släkten och så.
OCH , kostar det att göra en abort?;z

tack för hjälpen by the way!


   
SvaraCitera

tl;dr


   
SvaraCitera

jåhäna:

jag måste göra det.

om du nu är gravid så ska du ta ett snack med killen innan du beslutar dig för ngt.. annars är du dum som bara gör abort utan o säga till honom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jåhäna:

btw, hur mycket kostar p-piller cirka?

Gå in på ungdomsmottagningen och fråga ba, de letar fram några fina till dig

jåhäna:

OCH , kostar det att göra en abort?;z

skulle tro att du endast behöver betala självrisk (eller vafan det heter) på ca 100kr eller nåt eftersom du är under 18


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DPope:

om du nu är gravid så ska du ta ett snack med killen innan du beslutar dig för ngt.. annars är du dum som bara gör abort utan o säga till honom

självklart ska jag prata med honom.. hur det än skulle vara, gravid eller ej. jag måste få prata med han om det och veta vad han tycker och jag vill ha hans stöd..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag_gillar_glass:

jåhäna: btw, hur mycket kostar p-piller cirka?
Gå in på ungdomsmottagningen och fråga ba, de letar fram några fina till dig

jåhäna: OCH , kostar det att göra en abort?;z
skulle tro att du endast behöver betala självrisk (eller vafan det heter) på ca 100kr eller nåt eftersom du är under 18

okejokej.. tack för hjälpen, och 100 kr kan jag absolut lägga ut. bra att det inte är dyrt som jag trodde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jåhäna:

okejokej.. tack för hjälpen, och 100 kr kan jag absolut lägga ut. bra att det inte är dyrt som jag trodde.

vi betalar ju trots allt skatt för våran sjukvård.
Det lär ju inte vara dyrare än när jag bröt armen [rolleyes]
men mellan 100-500 gissar jag att det ligger på


   
SvaraCitera

om man vet att det är jvligt dumt att ha oskyddat sex, varför har man det då?


   
SvaraCitera