Aviseringar
Rensa alla

Abort


isola:

FÖR (Du röstade på detta alternativ)

Pga: jag har ett hjärta och en hjärna. Jag respekterar kvinnor och deras kroppar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det är väl samma sak Men ja, förstår nog vad du menar.

Såhär: jag är för blodgivning i bemärkelsen "att donera blod är en bra sak och de som har möjlighet borde göra det". Jag är inte för abort i samma bemärkelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

FÖR (Du röstade på detta alternativ)

men jag tycker det är viktigt att upplysa småcheyer om att det inte är ett bra alternativ till preventivmedel.


   
SvaraCitera
mynona

För. Ingen människa ska tvingas gå igenom en graviditet och en förlossning mot sin vilja. Detta räcker för mig som argument. Man behöver inte ha fler motiv än sin egen vilja.

Det handlar också om människans rätt till frihet och rättvisa, utan vilka världen inte är värd att födas till ändå.

För övrigt kommer det alltid att finnas behov av abort hur mycket man än förbjuder det. Historien har visat att alternativet inte är fri abort eller ingen abort, utan fri abort eller illegal abort utan säkerhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

FÖR (Du röstade på detta alternativ)

jag tycker inte att man ska missbruka abort bara för att man har rätt att göra abort så länge man är under 18 vekor. om de inte skulle vara så att barnet är skadat på något sätt så de inte kommer kuna leva ett normalt liv. men jag har hört att barn kan leva utanför sin mammas kropp vid veka 20! även om de är veka 22 som anses vara helt stopp för abort, efter som barnet kan överleva då utanför sin mammas kropp utan komplikationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

FÖR (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sansan93:

efter som barnet kan överleva då utanför sin mammas kropp utan komplikationer.

Barn kan verkligen inte överleva utan komplikationer utanför livmodern i vecka 22. De allra flesta barn som föds så pass mycket för tidigt dör och de som överlever gör det enbart tack vara avancerad och omfattande sjukvård.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker egentligen illa om aborter rent allmänt, men jag är för fri abort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

FÖR (Du röstade på detta alternativ)

Tror inte att folk i allmänhet använder detta som ett vanligt preventivmedel ens, då detta måste vara en jobbig sak att gå igenom. Samt att det är bättre att ett blivande barn dör istället för att växa upp med ångerfulla föräldrar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Barn kan verkligen inte överleva utan komplikationer utanför livmodern i vecka 22. De allra flesta barn som föds så pass mycket för tidigt dör och de som överlever gör det enbart tack vara avancerad och omfattande sjukvård.

okej fel av mig. vissa barn kan överleva utan komplikationer medan tyvär andra dör [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

För endast i extremfall (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

För endast i extremfall (Du röstade på detta alternativ)

En av de få punkter jag tycker annorlunda än mina partikamrater...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Kvinnans kropp = kvinnan bestämmer. Alltid. Politiker, hippies, religiösa fundamentalister och konservativt pack ska ge fan i kvinnors kroppar.

bra sagt!

jag tkr inte att andra ska lägga sig i, men jag tkr inte att man ska få gå och göra abort typ 7/8 ggr om året. lite koll på dt man gör måste man ju ändå ha. iaf egentligen, man borde inte bli hindrad att göra abort för barnets skull, vem skulle vilja växa upp i en familj som inte vill ha en liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sansan93:

okej fel av mig. vissa barn kan överleva utan komplikationer medan tyvär andra dör

Blandar du ihop komplikationer med bestående men? Eller vad menar du med komplikationer?

cuzIcan:

jag tkr inte att andra ska lägga sig i, men jag tkr inte att man ska få gå och göra abort typ 7/8 ggr om året. lite koll på dt man gör måste man ju ändå ha.

Så... om någon gjort sju aborter ett år så menar du att de ska tvingas genomgå graviditeten och förlossningen om de skulle bli gravida en åttonde gång?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag röstade efter noggrant övervägande emot.

Jag gör det därför jag anser att embryot är ett eget liv. Det är ingen cellklump. Det är liv.

Allt människoliv ska ha rättigheter. Även ofödda.

Att hävda att ofödda inte är livsdugliga utanför moderns kropp? Det går inte. Det finns många människor i världen som inte kan överleva utan ständig upp- och påpassning. Knappt någon förnekar dem rätten att leva.

Även födda barn klarar inte att leva utan att ständigt vara med en vuxen (helst mamman eller pappan).

Foster har inga känslor eller något medvetande...? Vissa säger till och med att foster inte har några känslor, inte kan känna smärta t ex. Men sen när var medvetandegrad eller smärtgrad en definition på mänsklighet och människovärde?

Jag tog en gång en allvarlig överdos. Jag var medvetslös i några dagar. Tänk om min mamma eller min pappa sagt "nä, vi dödar honom" och läkarna gör det. Jag far ju inte illa av det. Jag vet ju inte om att någon (1) ska döda mig (2) att jag dör. Jag är inte vid medvetande! Jag har inga känslor!

Men, invänder någon, barnet kan födas sjukt! Och? Har sjuka inte rätt att leva? Tänk att födas med Downs syndrom eller med en fysisk missbildning och sen få veta att i framtiden skulle man rutinmässigt aborterat bort sådana foster. Det är människokränkande.

Att det handlar om kvinnans kropp? Fostret finns visserligen i sin moders kropp. Fostret har en egen DNA-kod. Fostret har ett eget blodomlopp. Det är inte sällan modern har en helt annan blodgrupp en den "cellklump" som finns i magen. Det är ett eget liv som kvinnan har i sin kropp för en kort stund.

Och nu, ännu mer kontroversiellt antar jag, tycker jag att abort är lika moraliskt eller etiskt fel vid t ex incestuösa övergrepp eller vid våldtäkt. Fostret är ändock oskyldig till tragedin. Varför straffa den som är minst skyldig till det fruktansvärda? Det är ju ändå fostret som bär minst skuld.

Nu vill jag även poängtera att jag inte är en religiös nutter. Jaghar ingen tro på någon gud, på reinkarnation eller karma, dharma, kismet eller något sådant. Jag tror på människovärdet. Det är, ironiskt nog kan jag känna, mina liberala värderingar som gör att jag inte kan acceptera abort.

Jag är liberal. Och min liberalism innefattar även de ofödda barnens rätt till liv.


   
SvaraCitera