Aviseringar
Rensa alla

Abort är inte mord. snälla, förstå


Ämnesstartare

om fostret hjärta slår så lever fostret, svårt?


   
SvaraCitera

Köttbullepytt:

Abort är inte mord.

Abort är när man mördar en människa innan den fötts än.

Köttbullepytt:

*foster* *ebryo*

*ebryo* *foster* *spädbarn* *barn* *tonåring* vuxen* *gamling* *död*

Köttbullepytt:

för att mörda någon krävs en levande människa

Ett foster är en levande människa.
I England är det fri abort till ca vecka 22 eller nått. I Sverige behöver man typ något tillstånd för att mörda barnet så sent.
Men ungefär vid vecka 22 kan man rädda ett barn.
Finns väll barn som de gör abort på/mördar, som är MER utvecklade osv. än barn som föds.

Köttbullepytt:

men fostret har ju inte hunnit bli en männsika än?

Jag förstår inte varför du säger att barnet inte är en människa. Finns ju som sagt barn som aborteras/mördas som är mer utvecklade än barn som fötts för tidigt och räddats.

Livet är en gåva från Gud, och Gud har en tanke med alla, redan innan de föds. :'(

Jer 1:5
Innan jag formade dig i moderlivet
utvalde jag dig,
innan du kom ut ur modersskötet
gav jag dig ett heligt uppdrag:
att vara profet för folken.

Psalm 139
...16 Du såg mig innan jag föddes, i din bok var de redan skrivna, de dagar som hade formats innan någon av dem grytt.
🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Tveksamt. Är personen medveten?

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

*ebryo* *foster* *LIVET BÖRJAR* *spädbarn* *barn* *tonåring* vuxen* *gamling* *död*


   
SvaraCitera

upp tills ungen är 25år är det inte mord [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Ett foster är en levande människa

nej [confused].


   
SvaraCitera

Köttbullepytt:

nej [confused].

jo [confused].
Är inte ett foster en levande människa så är inte en nyfödd bäbis heller en levande människa.


   
SvaraCitera
Gifted

SaltaKätzchen:

och Gud har en tanke med alla, redan innan de föds. :'(

Precis! Och vissa kanske skall utsättas för abort, för att stärka personen som gör just aborten. Är det inte så att gud prövar oss på alla möjliga vis, och att just göra abort kan vara något sådant?


   
SvaraCitera

Gifted:

Precis! Och vissa kanske skall utsättas för abort, för att stärka personen som gör just aborten.

Nej, -du skola icke dräpa. 🙁
Det är en hemskt synd, och en hemsk synd stärker knappast personen som begår den ju? Syndens lön är döden. 🙁

Gifted:

Är det inte så att gud prövar oss på alla möjliga vis, och att just göra abort kan vara något sådant?

Na, tror inte Gud vill att man ska döda någon. 🙁
och,
jakobs brev
1:13 Ingen som blir prövad skall säga att det är Gud som frestar honom. Gud kan inte frästas av det onda, och själv frästar han ingen.
1:14 Blir någon frästad, är det alltid av sitt eget begär som han lockas och snärjs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

levande människa

fast nu är det ingen människa, det är ett embryo så nej det är inte mord


   
SvaraCitera
Gifted

SaltaKätzchen:

Na, tror inte Gud vill att man ska döda någon. 🙁

SaltaKätzchen:

Det är en hemskt synd, och en hemsk synd stärker knappast personen som begår den ju? Syndens lön är döden. 🙁

Och visst är det intressant att de flesta är religiösa, alla religioner säger samma sak, och trots detta sker det så många mord...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KristalleN:

fast nu är det ingen människa, det är ett embryo så nej det är inte mord

Jag skulle vilja påstå att det är en människa, den är bara inte fullt utvecklad. Är ett barn mindre människa än en vuxen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker abort är mord. Men sen finns det fall då det är bättre att mörda, än att plåga, enligt mig. [smile]
Med plåga menar jag att föda ett barn man inte kan ta hand om sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Jag skulle vilja påstå att det är en människa, den är bara inte fullt utvecklad. Är ett barn mindre människa än en vuxen?

Barn är inte mindre människa än en vuxen då båda är människor, ett embryo är ännu ingen människa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KristalleN:

Barn är inte mindre människa än en vuxen då båda är människor, ett embryo är ännu ingen människa.

Det är väl mer eller mindre vad man själv tycker, jag hittar då ingen information där det finns strikta gränser för när barnet blir till människa.


   
SvaraCitera