Aviseringar
Rensa alla

abort eller inte?


Ämnesstartare

Hjälp mig!

Jag är 16 år och gravid...
Min kille säger att det är för tidigt för barn eftersom att vi bara varit tillsammans i 3 månader men själv är jag emot abort sen 6 år tillbaka...
Vet inte vad jag ska göra för jag har jättesvårt för att ta tabletter och om jag gör skrapning så kan jag bli steril?!?!

Någon som har nått tips?

Snälla hjälp mig!


   
Citera
smisk

Image


   
SvaraCitera

Tycker att du ska prata med en barnmorska och kurator.


   
SvaraCitera

prata med föräldrar

ifall det hjälper så är jag också emot det [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänk på att ni varit tillsammans i bara tre månader, ni känner knappt varandra.

Tabletterna är inte jättestora och du får all tid du behöver för att ta dem. Sterilitet i samband med abort är nästan obefintlig, man kan däremot i enstaka fall få svårare att behålla barnet vid senare graviditet pga att man vidgar livmoderhalsen vid skrapning och den kan då skadas. 94% av alla aborter sker utan allvarliga komplikationer.


   
SvaraCitera

Abort. För barnets skull. Vänta några år. Du hinner skaffa barn.
Sterilitet pga abort är väldigt väldigt sällsynt, oroa dig inte.


   
SvaraCitera

Varför är du emot abort?
Det är fysiskt omöjligt att fostret/embryot känner smärta osv vid abort.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera

Ungdom_ungdom:

Någon som har nått tips?

Du är väldigt ung, du och din kille har inte varit tillsammans länge så bara utefter det så verkar ju abort vara det lämpligaste valet.

Dock tycker jag inte att man ska ta det steget om man inte är 100% säker på att man vill det med tanke på att en hel del mår dåligt efter abort och för att man borde stå för sina val i livet, möt konsekvenserna.

Abort är så enkelt att göra och man kan enkelt som utomstående säga att man borde göra det fast man själv säkert aldrig varit i den situationen. Om man varit i den situationen och gjort abort så är det bättre att dem säger något än någon som troligtvis inte vet vad man tänker och upplever när man ska fatta beslutet och har fattat det (därmed inte sagt att ni som inte varit i den situationen ska vara tysta).

Prata med dina föräldrar, kurator, barnmorska eller någon annan du litar på för att rådfråga angående detta. Ta inget hastigt beslut.

Och använd skydd nästa gång (om nu kondomen sprack så kan det ju vara lämpligt med dagen-efter-piller??).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ungdom_ungdom:

själv är jag emot abort sen 6 år tillbaka...

Jaha såg du en video om abort på efukt eller?

Ungdom_ungdom:

Någon som har nått tips?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att du ska göra abort, och man kan INTE bli steril av en abort. Lovar dig!
Prata med ungdomsmotagningen, dem ger jättemycket bra tips och stöd.


   
SvaraCitera

Rosanyans:

och man kan INTE bli steril av en abort. Lovar dig!

Jo, det kan man visst det. Det är dock väldigt ovanligt.


   
SvaraCitera

Ungdom_ungdom:

Snälla hjälp mig!

SKönt att du litar så mycket på folk från ungdomar.se att du vill att vi ska hjälpa till med ett av de viktigaste besluten i ditt liv..

nej men.. vi vet ju verkligen vilket bevis som är bäst för DIG?! Jag kan ju bara försöka föreställa mig vad som skulle vara bäst för mig i en sån här situation. Och vad som är bäst för mig behöver ju inte vara bäst för dig.


   
SvaraCitera