Aviseringar
Rensa alla

Abort?


Ämnesstartare

Hej! Jag är en tjej på snart 16 år som misstänker att jag är gravid, hade oskyddat sex på fyllan (har aldrig ångrat något så mycket), skulle fått min mens den här veckan men har endast fått lite brunaktiga flytningar. Undrar om någon vet hur det funkar med sekretess - vill absolut inte att mina föräldrar ska få veta om jag måste genomgå en abort!! Nån som kanske vart i samma situation?


   
Citera
reben

du måste ju ändå göra ett test så gå till um lr så o prata om det. är du gravid så behöver du ju ändå ta kontakt med vård osv


   
SvaraCitera
reben

inte så att du kmr behålla ungen för att dina föräldrar inte ska få reda på aborten ändå väl?

btw hoppas d går bra m allt


   
SvaraCitera

Det är sekretess på all abort i Sverige, oavsett om du är myndig eller ej, så ingen behöver få reda på att du genomgått en abort om du inte berättar det själv.


   
SvaraCitera

Börja med att kolla upp hur det ligger till innan du börjar oroa dig för aborten. Du kanske inte ens är gravid men gå till UM och kolla upp det snarast.Såhär gäller sekretess och tystnadsplikt hos ungdomsmottagningen  http://www.umo.se/Att-ta-hjalp/Tystnadsplikt-och-sekretess/


   
SvaraCitera

Köp ett graviditetstest eller gå till ungdomsmottagningen! Vad gäller abort så rekommenderas det att du berättar för dina föräldrar (om det skulle uppstå komplikationer) men det är ingen tvång, oavsett ålder.  


   
SvaraCitera

Hej!
Vi är tre gymnasieungdomar som ska skriva en samhällsvetenskaplig rapport om abort i Sa1a2. Era svar kommer sammanställas och sen ska vi diskutera hur ungdomar förhåller sig kring frågan. Klicka på länken nedan och svara på 9 frågor om abort för att hjälpa oss med rapporten. Svaren är självklart helt anonyma!


   
SvaraCitera