Aviseringar
Rensa alla

abort, okej eller förbjudet?


Ämnesstartare

Jag kan tänka mej att denna tråd har kommit om och om igen, men jag har aldrig fått chansen att diskutera det med er här!

Jag känner att det är en självklarhet att fri abort ska finnas i Sverige idag, men det är alldeles förmånga som har börjar använda det som preventivmedel och det tycker jag absolut inte är okej! så första frågan: ska det finnas fri abort?

Sedan är det ju den mer personliga moralfrågan. Jag kan nu säga som 16årig tjej att jag är ganska säker på att jag skulle göra abort om jag blev gravid. I alla fall om jag upptäcker det så pass tidigt så att det bara är att ta ett litet piller och så är det överstökat. Men jag skulle nog inte klara av det om jag visste att barnet skulle kunna överleva utanför min kropp. Dock har jag ingen aning om hur jag skulle reagera om jag faktiskt skulle bli gravid, oberäknade känslor skulle kanske spela in? Ska man bestämma sig nu innan ifall det skulle hända? Är det okej om man faktiskt skyddar sig alltid att göra abort ifall olyckan är framme? Är det mindre okej om man "råkade glömma kondomen" och lite mer får "skylla sig själv"? Har man rätt att föda ett barn till världen när man själv är barn och inte är redo att ta hand om det? Har man rätt att "mörda" en annan varelse? Kan man kalla det mord? När blir det att mörda? När blir det ett barn, när det kommer ut, när sperman når ägget eller när barnet klarar sig utanför mamman?

Sjukt svår fråga, vill gärna att ni delar med er![confused]


   
Citera

Jag anser att alla som är emot fri abort måste blivit tappade alternativt skakade som barn.


   
SvaraCitera

Det är väl dem som använder abort som ett preventivmedel som man vill ha bort eller låta dem skylla sig själva när de blir sterila.

Det kan hända olyckor eller våldtäkter och därför ska det också finnas en chans för kvinnan att välja om hon vill ha barnet eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Jag anser att alla som är emot fri abort måste blivit tappade alternativt skakade som barn.

Jag håller med om att det känns konstigt att det inte skulle finnas som alternativ!


   
SvaraCitera

Tror inte på att folk skiter i preventivmedel bara för att man kan göra abort då det faktiskt kan vara jobbigt med mentala problem pga aborten.. Hela släcka ett liv-biten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Det kan hända olyckor eller våldtäkter och därför ska det också finnas en chans för kvinnan att välja om hon vill ha barnet eller inte.

Instämmer helt! Men hade du klarat av att göra en abort själv?


   
SvaraCitera

Tycker vi borde ha liknande abortpolitik som Polen har, de har ganska het sån nämligen [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Tror inte på att folk skiter i preventivmedel bara för att man kan göra abort då det faktiskt kan vara jobbigt med mentala problem pga aborten.. Hela släcka ett liv-biten.

Det finns, och det börjar faktiskt bli lite av ett problem i samhället..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ending Jon:

Tycker vi borde ha liknande abortpolitik som Polen har, de har ganska het sån nämligen [blush]

hur är den?


   
SvaraCitera

lojsan_:

Det finns, och det börjar faktiskt bli lite av ett problem i samhället..

Tror det är en smäll som är nödvändig å ta i sånt fall.


   
SvaraCitera

lojsan_:

Sjukt svår fråga, vill gärna att ni delar med er!

man ska få göra som man vill tycker jag. Ett annat liv är ju inte bara ett liv de är allas liv den personen den kommer i kontakt med. den personen formas oxå kanske av 2 förädrar som inte vill ha barn t.ex.

Finns ju folk i afrika som vill ha så många barn som möjligt så dom kan jobba de är ju inte schysst[no-no]

Vet inte om jag blir hör här svårt att förklara mig ibland men iaf tack för mig[blush]


   
SvaraCitera
smisk

Det är inte en svår fråga. Mer abort! Mer abort!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Tror det är en smäll som är nödvändig å ta i sånt fall.

Jo, man kan tycka det.


   
SvaraCitera

lojsan_:

Jo, man kan tycka det.

men du tycker inte så eller...


   
SvaraCitera

lojsan_:

hur är den?

Ungefär som här, bara något striktare [ops]


   
SvaraCitera