Aviseringar
Rensa alla

Abraham och Isak


Ämnesstartare

Bakgrund: De abrahamiska religionerna berättar historien om Abraham och Isak. Abraham blev tillsagd av gud att döda sin egen son Isak som ett människooffer till gud.

Abraham lyder gud, tar sin son till ett altare och sätter kniven mot dennes strupe och skall precis skära halsen av honom, men blir stoppad i sista sekund av en ängel som berättar att han faktiskt inte behöver döda sin son trots allt.

Fråga: Anser Du att att det var rätt av Abraham att lyda guds första befallning i detta fallet eller borde han ha vägrat? Vad hade du själv gjort i Abrahams situation?


   
Citera

Eric Wadenius:

Anser Du att att det var rätt av Abraham att lyda guds första befallning i detta fallet eller borde han ha vägrat? Vad hade du själv gjort i Abrahams situation?

Det finns många rationaliseringar man har gjort gällande varför det ska vara acceptabelt att göra som han gjorde. Eller varför denna del av bibeln inte spelar så stor roll. Att rent hypotetiskt tänka vad man själv skulle gjort tycker jag personligen är ointressant. Däremot tycker jag man principiellt ska lyssna på sitt eget samvete, sin egen etik. Oavsett om det är staten, gud eller omgivningen som ber än göra något. Det är mitt ställningstagande. [rolleyes]


   
SvaraCitera
leafar

Eric Wadenius:

Anser Du att att det var rätt av Abraham att lyda guds första befallning i detta fallet eller borde han ha vägrat? Vad hade du själv gjort i Abrahams situation?

Jag är mer intresserad av att veta varför Gud, som är allsmäktig och allvetande, ber Isak om en viss handling trots att han borde veta att hans tro är så stark att han skulle döda sin son för den. Verkar totalt ologiskt i mina öron.


   
SvaraCitera

Du talar om denna händelse som om den ägt rum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amsle:

Du talar om detta som om det ägt rum.

Jag menar givevis att vi skall se det som ett tankeexperiment. Så, som tanteexperiment, vilken är din åsikt Amsle?


   
SvaraCitera

Hade jag varit i Abrahams situation hade jag alltså sett en ängel eller hört självaste Gud tala om för mig hur jag ska göra.
Vare sig jag hade haft respekt för en högre makt, blivit rädd eller helt enkelt varit sinnessjuk hade jag väl gjort samma sak som han gjorde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpya:

Hade jag varit i Abrahams situation hade jag alltså sett en ängel eller hört självaste Gud tala om för mig hur jag ska göra.
Vare sig jag hade haft respekt för en högre makt, blivit rädd eller helt enkelt varit sinnessjuk hade jag väl gjort samma sak som han gjorde.

Ja, inledningsvis hade du hört en gud tala till dig och be dig att döda det du älskar mest.

Du hade alltså gjort det. Varför?


   
SvaraCitera

Verkar jäkligt korkad att lyssna på honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eric Wadenius:

Fråga: Anser Du att att det var rätt av Abraham att lyda guds första befallning i detta fallet eller borde han ha vägrat?

Om Gud kommer och befaller mig något så hade jag nog gjort det. Anledningen är helt enkelt för att Gud kontrollerar allt. Någon som kontrollerar allt vill man inte göra besviken helt enkelt.


   
SvaraCitera

Eric Wadenius:

Varför?

Harpya:

respekt för en högre makt, blivit rädd eller helt enkelt varit sinnessjuk


   
SvaraCitera

Eric Wadenius:

Anser Du att att det var rätt av Abraham att lyda guds första befallning i detta fallet eller borde han ha vägrat? Vad hade du själv gjort i Abrahams situation?

Rätt? Beror på vem du frågar. Förbannat korkat? Svar ja.


   
SvaraCitera