Aviseringar
Rensa alla

Absent filosoferar


Ämnesstartare

Här kommer jag filosofera ibland. Ni får gärna ta del av mina underbara tankar om ni känner för det.

Låt säga att jag går in i ett litet rum. Grå väggar, grått golv och inget fönster. I mitten av rummet står ett litet grått bord, och ovanpå bordet står en grå vas med en gul solros i. Om jag nu går ut från rummet och stänger den grå dörren, är solrosen fortfarande gul? Det är ju ingen som ser den! Övervakningskamera skulle inte heller fungera då man kan se solrosen när man tittar på filmen, och då är den ju självklart gul om man inte filmat svartvitt.

Samma sak om ett träd blåser omkull, låter det då när den slår i backen om ingen är i närheten?


   
Citera
Ämnesstartare

min reaktion är: SoverSoverSoverSover


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kekeoxo:

min reaktion är: SoverSoverSoverSover

sov lite, du kanske får svar på mina frågor i drömmarnas värld


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om jag sparkar dig i ben1 kmr du få ont ifall ingen ser? lr kmr d inte kännas då??? 

gud det där är ingen riktig filosfi. prova att läsa filsofi a + b på gymnasiet där snackar vi filsofi 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kan man fråga sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är jag naken fast jag är inoljad, eller ses oljan som ett alternativt klädplagg?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking: Om jag nu går ut från rummet och stänger den grå dörren, är solrosen fortfarande gul?

Och finns då färgen gul öht?
En infallsvinkel: Sinnesintryck är kognitiva och minnet av den gula solrosen är en kognition - alltså kan man säga att den fortfarande är gul.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

är jag naken fast jag är inoljad, eller ses oljan som ett alternativt klädplagg?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:
Och finns då färgen gul öht?
En infallsvinkel: Sinnesintryck är kognitiva och minnet av den gula solrosen är en kognition - alltså kan man säga att den fortfarande är gul.

Det som är gult för dig kanske för mig ser ut som rött ser ut för dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

är jag naken fast jag är inoljad, eller ses oljan som ett alternativt klädplagg?

eftersom att du har något på dig bör det ses som ett alternativt klädplagg, åtminstone sålänge oljan inte är intorkad och inte kan definieras


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Absent, låt dig inte tyngas av UM:ares nedlåtande kommentarer. Det är kul att du tycker det är roligt med filosofi, och du bör göra det på ett sätt som du tycker passar dig. Kan rekommendera dig att införskaffa en filosofibok för gymnasiet. Det bra start och intressant, tillgänglig information.

Vad har du själv för tankar kring frågan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:
Absent, låt dig inte tyngas av UM:ares nedlåtande kommentarer. Det är kul att du tycker det är roligt med filosofi, och du bör göra det på ett sätt som du tycker passar dig. Kan rekommendera dig att införskaffa en filosofibok för gymnasiet. Det bra start och intressant, tillgänglig information.

Vad har du själv för tankar kring frågan?

Det kan jag ju faktiskt göra, ska gå två obligatoriska filosofikurser under min gymnasietid och det är ju alltid bra att vara förberedd. 

Jag tror inte att den här omtalade solrosen är gul när ingen ser den då det kan ha något med vår syn att göra. Det skulle dock vara roligt att se om den var gul när man inte såg den, men det kan man ju inte se, för då ser man den ju - och då är den gul. Vad är ens gul?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"låt dig inte tyngas av UM:ares nedlåtande kommentarer"

känner mig dummare o dummare för varje dag Gråter jag ser inga nedlåtande kommentarer fan 🙁 vart e dom Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den här tråden behöver mer Kant.
Det behövs nästan alltid mer Kant. Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:

Den här tråden behöver mer Kant.
Det behövs nästan alltid mer Kant. Ledsen

Trodde att du skrev Kent.


   
SvaraCitera