Forumet - *Acne*

*Acne*

5637 0 55
Jag har under cirka två år (är sjutton) bara fått undantagsvis sämre och sämre hy, inte mycket röda finnar utan mest en jävla massa små pormaskar. Har gått på tetralysal i nästan tre månader, testat massa olika vitaminer som man ska få bra hy av, vart på stockholm medical skincare, testat massa olika hudvårdsserier och gått på massa djuprengöringar och så vidare och så vidare... Det enda jag inte har gjort är väl typ roccacutan, men det låter ju för jävligt.

Mår sjukt dåligt av detta, har inget självförtroende över huvud taget och skulle betala hur jävla mycket som helst för att få fin hy. Har speciellt blivit explosionsartat sämre de senaste få dagarna - har inte träffat min flickvän på två veckor men ska träffa henne imorgon, är så jävla rädd hur hon ska reagera. Detta problem slår mitt liv i spillror och är ett socialt handikapp som jag skulle göra vad fan som helst för att slippa, just nu känns det som att det skulle göra mitt liv komplett.

Vad fan ska man ta sig till? Överväger "slutgiltiga lösningar" när jag mår dåligt (som oftast är på kvällarna) men på morgonen försöker jag ta nya tag men det blir bara inte bättre, jag kan inte med ord beskriva hur mycket detta problem förstör för mig.
Om din flickvän dissar dig för din hud är hon ett svin, då är du better off without.

Och för att vara lite..okontroversiell..så måste jag säga att olja är det som hjälpt mig mest i kampen mot pormaskar. Smörjer in med olivolja varje kväll och porerna blir både mindre och ljusare.

Många torkar ut sin hud så förfärligt med alla dessa skincare products och det är precis det företagen vill för då köper man mer av produkten. Men fett löser fett, olja löser olja, och ju mer fett du tillför ditt ansiktet desto mindre kommer det själv producera eftersom skyddet redan finns där. Alla porer i kroppen produceras något som heter sebum, det är kroppens naturliga fett, talg, som smörjer.

Var inte rädd för att oljan inte kommer försvinna, det mesta tränger in i huden och när du vaknar på morgonen är det borta. Gör det varje kväll i några veckor så kan jag nästan garantera dig att det hjälper.

Spana också in:

manvetaldrig:

"slutgiltiga lösningar"

Meaning? [tard]

I princip alla får någon gång problem med acne, vissa mer än andra, så är det bara.
Det är mest man själv som störs av det, när man väl lärt sig att inte tänka på det hela tiden och accepterar det så är det inget hinder alls för det sociala livet, för andra tänker inte på det.
Din flickvän har väl sett dig förut, är hon något att ha så tycker hon om dig för den du är, inte för hur bra hy du har.

Det går över. Kanske inte imorgon eller nästa vecka, men det går över tillslut.
IceFalk:

Och för att vara lite..okontroversiell..så måste jag säga att olja är det som hjälpt mig mest i kampen mot pormaskar. Smörjer in med olivolja varje kväll och porerna blir både mindre och ljusare.

detta tycker jag låter som en vettig teori, kan inte du berätta lite mer? smörjer du in i ansiktet och kropp? hela kroppen eller bara där du har problem med pormaskar?
manvetaldrig:

detta tycker jag låter som en vettig teori, kan inte du berätta lite mer? smörjer du in i ansiktet och kropp? hela kroppen eller bara där du har problem med pormaskar?

Jag smörjer in ansiktet med vanlig ren olivolja men man kan göra lite olika blandingar om man har fet hy vs torr hy eller sk blandhy.

Till kroppen använder jag en scrubb gjord av olivolja och socker som tar bort död hud och samtidigt återfuktar och smörjer.

För att få en djupare rengöring kan du köpa ricinolja (finns på Apoteket, dock brukar det finnas bakom kassan så fråga efter det) kostar inte alls många kronor och är dryg!

Den blandar man med en neutral olja då ricinoljan annars är för stark, bra neutrala oljor är tex solros, oliv eller raps. Men det finns massor av oljor, tistel, avokado mfl!

Finns det något mer du vill veta? Kan berätta hur man gör en djup rengöring av ansiktet, mer steg för steg samt hur mycket du ska blanda.
Postlapsaria:

Din metod låter skitbra. Tar du oljan på en bommullstuss eller liknande och hur mycket tar du? Blir inte håret och kudden sunkig om man sover med det?

Haha, shit va förvånad jag blir! Trodde alla skulle tycka jag var svinäcklig och bli helt arga. [rolleyes] Nej, jag tar bara oljan på händerna, det är superbra för sköra/torra naglar/händer vilket jag har så det blir en two in one-effekt.

Skriver upp mina rutiner.

Vill jag göra en rejäl rengöring så använder jag en metod som kallas för OCM (Oil Cleansing Method). Då kommer du behöva Ricinolja (Apoteket, fråga efter den i disken!) och en neutral olja som Solros, Oliv, Tistel, Avokado eller valfri olja, helst kallpressad. (Oljor finns att köpa i din vanliga matvaruaffär.)

För olika hudtyper ska man använda olika mycket av oljorna.

Vid fet/oljig hy använder man 30% Ricinolja och 70% neutral olja.
Vid normal hy eller blandhy använder man 20% Ricin och 80% neutral.
Vid torr hy använder man 10% Ricin och 90% neutral.

Blanda oljorna i något rent kärl, se till att inte stoppa ner något i flaskorna och försök att hålla tiden utan kork så kort som möjligt för att förhindra att bakterier kommer ner i oljan och gör så att den härsknar.
Tvätta dina händer så att de är rena och så att du inte har någon smuts under långa naglar osv.

Häll lite olja i dina händer och börja smörja in ditt ansikte, du behöver inte ha tvättat ansiktet innan, oljorna gör rent.
Ta din tid och smörj in ansiktet med lugna rörelser, fokusera på dina problemområden. Det ska kännas lugnt och skönt och du ska inte fokusera på att alla dina finnar/pormaskar ska försvinna utan bara på att det är skönt att olja in ansiktet.

Första gången jag gjorde det satt jag på ett varmt badrumsgolv med min pojkvän sittandes på toan medan han spelade gitarr, det var himmelskt!

Behöver du ta mer olja så gör det, det gör absolut ingenting om du tar mycket, ett tips är väl bara att inte ha några ömtåliga kläder på om det skulle droppa/rinna!

När du känner att du är nöjd och armarna är trötta så tar du en handduk/tvättlapp och blöter den i riktigt varmt vatten. Det ska inte bränna ditt ansikte men det ska vara tillräckligt varmt för att ånga. Sätt handduken för ansiktet och låt den sitta där tills den känns sval, det kan vara obehagligt att andas genom det tunga tyget och då är det bättre att ta av handduken och fylla på med nytt vatten många gånger än att plåga sig själv igenom det. Kom ihåg att vrida ur handduken dock.

När du gjort detta ett par gånger (två - tre) så gör du det en fjärde men när den blivit sval så torkar du försiktigt hela ansiktet och tar därmed bort oljan och smutsen. Upprepa sköljningen men nu behöver du inte hålla kvar handduken utan torka bara men kom ihåg att vara försiktig! Oljan kommer gå bort utan att du gnuggar, gör du det så drar du bara av de yttersta hudlagren.

Efteråt kommer du inte känna dig oljig utan ren och fräsch! Vill du så kan du ta några droppar olja och smörja in ansiktet med men det behövs inte.

Detta är som sagt en djup rengöring och vill man bara smörja ansiktet så tvättar man sina händer och sköljer av ansiktet med en tvättlapp och vatten (ingen tvål, tvål är uttorkande och gör att talgproduktionen ökas!) innan du tar tillräckligt mycket olja för att ditt ansikte ska kännas väl insmort, gör detta helst innan du går och lägger dig så slipper du oroa dig över att ditt ansikte kommer glänsa.

Om din säng blir lite oljig så smörj in någon timme innan du lägger dig, då hinner den mesta oljan sjunka in i huden!
Postlapsaria:

Jag har testat nu i kanske en och en halv vecka och har itne direkt märkt någon skillnad. Men min hud brukar vara ganska fin på sommaren när den får sol så jag kanske testar igen i vinter så jag kan se resultat :>

Fast en och en halv vecka brukar inte räcka. Gör dubbelt så lång tid till! Fast det är sant, har du inga problem på sommaren så är det ju jättesvårt att se några resultat, det är väl mest att huden brukar bli mer smidig av oljan så att pröva i vinter igen eller när du har problemhy låter som en bra idé!