Aviseringar
Rensa alla

ADHD kombinerad typ?


Ämnesstartare

(Jag var inte säkert på vart jag skulle posta tråden, hoppas att det här blir bra.)

Jag läste på wikipedia att de med kombinerad typ (ADHD) bör få concerta/ritalin etc. Hur som helst.
Vad är egentligen ADHD kombinerad typ, vad är symtomen? Och vad finns det för andra typer av ADHD, och, behöver de inte medecinering så som ADHD kombinerad typ?

Jag har ADHD, dock inte säker på vilken "typ"... Borde det stå i pappren man får med diagnosen, eller?
Tacksam för svar, och ursäkta om jag postade tråden fel, var inte riktigt säker på vart den skulle vara.

/ colourmyshoes


   
Citera

du får vänta några timmar för svar. då ska alla läkare logga in

=)


   
SvaraCitera

dom e på jobbet nu vettu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakalaka:

dom e på jobbet nu vettu

Okej... men, jag kan vänta, inga problem. [wink]


   
SvaraCitera

tar du concerta då?


   
SvaraCitera

Man säga att den som har kombinerad ADHD både har problem med hyperaktivitet & impulskontroll, uppmärksamheten och koncentrationen. Det finns tre typer.

1. Kombinerad typ
2. Främst bristande uppmärksamhet
3. Främst hyperaktiv& impulsiv

Vad jag vet så spelar det medicinmässigt ingen roll vad man har för typ, det finns inte många mediciner att välja mellan. Jag känner bara till concerta, ritalin och den jag käkar. Men ja, oavsett vilken typ man har så behöver man medicin, ur en läkarperspektiv iallafall. Finns rätt många som bojkottar tabletter med det är en annan diskussion.

Borde stå i papprerna ja, men berättade dom inte vilken typ du är i samband med att dom presenterade resultatet av utredningen?[surprised]


   
SvaraCitera

fråga din läkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag minns faktiskt inte vad de sa om vad jag hade för typ... kan man/borde man, åtminstone överväga, att ta medecin oberoende av vilken typ man har?


   
SvaraCitera

colourmyshoes:

kan man/borde man, åtminstone överväga, att ta medecin oberoende av vilken typ man har?

Japp:) Men diskutera det med din läkare/terapeut/psykolog/whatever först.


   
SvaraCitera

Har hört att Concerta och alkohol ska vara en bra kombination. [wink]


   
SvaraCitera

Purr Purr:

Har hört att Concerta och alkohol ska vara en bra kombination.

Haha ohja! Min bästa killkompis är ett levande exempel på detta[bigsmile]


   
SvaraCitera

NEMI:

Haha ohja! Min bästa killkompis är ett levande exempel på detta[bigsmile]

Finns fler levande exempel på detta, så varför inte bli ett själv? [wink]


   
SvaraCitera

Purr Purr:

Finns fler levande exempel på detta, så varför inte bli ett själv?

Äter Strattera[sad] knarkfri och tråkig.[cry]


   
SvaraCitera

NEMI:

Äter Strattera[sad] knarkfri och tråkig.[cry]

Funkar den då? Vet att Lilly har bättre grejer. [wink]


   
SvaraCitera

Purr Purr:

Funkar den då? Vet att Lilly har bättre grejer.

Mja. Inget botemedel, sånt finns ju inte. Men ja, det gör en del skillnad iaf:P Åtminstone tycker min omgivning det.


   
SvaraCitera