Aviseringar
Rensa alla

ADHD och tjej


Ämnesstartare

Jag själv är tjej på 14 år och har ADHD, jag skäms inte för det eftersom det är något jag haft och kommer ha hela livet. Dessutom ser jag det hela som en bonusgrej då jag alltid har mycket energi och är väldigt impulsiv. Men en sak har jag märkt. Att bara för att jag är tjej och har ADHD ser folk ner på en och tycker man är konstig, oftast lärare. Är det bara för mig det är såhär eller är det för andra också? svara gärna 🙂 


   
Citera

Eller så är du nästa steg i evolutionen och vi andra är konstiga  Glad


   
SvaraCitera

Queen E: Att bara för att jag är tjej

Hur utmärker det sig att det handlar om ditt kön?


   
SvaraCitera

ADHD är ingenting konstigt. Det har funnits genom alla tider, bara det att vi har börjat sätta konstiga namn på alla beteenden som inte hade kända namn förr i tiden.


   
SvaraCitera

det finns en stereotyp bild att det är gapiga killar som ska ha det, ja.


   
SvaraCitera
nubbie

Förmodligen beror det på att vissa drag hos personer med ADHD generellt sett förknippas med män, typ att de tenderar att ta mycket plats. 


   
SvaraCitera

Beter du dig konstigt?


   
SvaraCitera

Queen E: Är det bara för mig det är såhär eller är det för andra också? svara gärna 🙂

Jag själv har inte det men arbetar med folk som har det. Såklart märks det och det kommer alltid finnas folk som stör sig, särskilt då de inte vet att man har det. Om någon inte beter sig som man "ska" göra så blir folk såklart fundersamma.

Lärarna du har är förmodligen ovana vid det och vet inte hur de ska hantera situationen. Ta inte åt dig av att andra ser ner på dig. Du är den du är oavsett om du har ADHD eller inte.

T.o.m jag som arbetar med personer som har det kan störa mig på det då vissa saker upprepas men man har alltid i bakhuvudet att det finns en orsak till beteendet, så man accepterar det mer. Samtidigt kan man hjälpa och försöka underlätta för en att bli mer "normal" i sociala sammanhang men det är inte alltid lätt, vissa lär sig snabbare än andra.
I slutändan ska alla kunna få vara den de är.


   
SvaraCitera