Aviseringar
Rensa alla

ADHD: på riktigt eller social konstruktion?


Ämnesstartare

Så fort man är rastlös eller inte tycker samhällets tråkiga och korkade skit är svinroligt så har man ADHD verkar det som. Men givetvis finns det folk som har genuina problem, och de hjälps ju inte av att diagnosen/uttrycket urholkas.
Ungefär som "våldtäkt" och "förtryck" osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

utfärdas allt för slentrianmässigt iaf

men beskriver möjligen i teorin ett etiologiskt distinkt tillstånd, och kan annars förstås som en psykiatriskt relevant dimension av mående/personlighet/funktionssätt - förutsatt att stigmatiseringen försvinner.

jag har svårt att tro att centralstimulanter är överförskrivna för vuxna människor men hur vårdslöst lättvindigt de ges till barn kanske är skäl till oro. därtill kan den allt vanligare diagnosen med sitt falska sken av kategorisk precision orsaka jobbiga missförstånd och klanfejder bland folket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Ja tråden skrevs slarvigt och det är jag medveten om men kan vi vänligen diskutera ämnet istället för att haka upp oss på vilka ord som används... Thx

det var inte en diss!

men med det sagt förstår jag inte frågan.


   
SvaraCitera
Exner

iosib:

det var inte en diss!

men med det sagt förstår jag inte frågan.

Är det relevant att se ADHD som ett medicinskt problemtillstånd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: ADHD är både socialt och biologiskt konstruerat

känner en jättesmart person med adhd som är ensambarn med väldigt stöttande föräldrar. har växt upp i samhällets toppskikt med mängder av resurser. han måste ta en så stark medicin att han får minnesförlust gällande vad han gjort och sagt samma vecka men om han inte tar medicinen kan han inte fokusera på något och tappar fokus direkt. den gör honom lugn och koncentrerad. har också testat den och fick istället motsatt effekt, kände mig stirrig och exhalterad samt blev övertrevlig även mot folk jag inte gillar. den skapade en slags luddig och falsk känsla av att vara tillfreds.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det ör inte socialt men de ger diagnoser för lätt till fel personer osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla psykiska besvär skapas väl kind of socialt men förs sedan med i generationer med arvsanlagen.. Såatteh. Biologiskt och socialt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

36 användare har röstat men väldigt få har skrivit i tråden Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diagnoser ska i första hand sättas för att hjälpa, när det blir ett handikapp i vardagen, eller det ska göras i alla fall. Om ADHD är biologiskt eller socialt kunstruerat är en ganska orelevant och ointressant fråga. Frågan är om den behövs.

Problemet är att skolan fokuserar alldeles för mycket på att kunna läsa,skriva,kunskap betyg,högskolepoäng och kunna bidra till samhället. Visst man behöver inte plugga på universitet men då blir man nedsedd på av samhället och får nöja sig med jobb på volvo eller max. Vi kan ta PISA som ett exempel, PISA är alltså en internationell studie som undersöker i vilken grad utbildningssystemet bidrar till att femtonåriga elever är rustade att möta framtiden. Elevernas förmågor undersöks inom tre kunskapsområden: matematik, naturvetenskap och läsförståelse.

Sverige ska satsa på att komma så lågt som möjligt på dessa undersökningar, PISA däribland.

Okej, vi kan göra upp ett scenario och jämföra då (helt påhittade personer) Stefan älskar att läsa och skriva, bokslukare, fotograferar och skriver en bok på fritiden. Får bra betyg, pluggar väldigt hårt, mycket stress, pratar mycket betyg med sin lärare, hur man kan förhöja sitt C+, allmänt intresserad av skönlitteratur och politologi och väljer också att plugga just politologi på universitetsnivå.

Lisa älskar kampsport och tränar Mixed Martial Arts och är jätte duktig i det, får komplimanger varenda pass av tränarna potential att bli nästa Ronda Rousey. Vet inte vad litteratur är för nåt, gillar varken att läsa eller skriva lider av koncentrationssvårigheter, väldigt lättstörd, ljudkänslig, reagerar på varenda ljud, väldigt observant, överaktiv, lätt att bli uttråkad, i klassrummet springer hon för mesta runt och är överaktiv, är inte så intresserad av sina betyg. Hon blir diagnoserad med ADHD, känner sig annorlunda, utanför,istället får hon plugga pythagoras sats och vad Erik XIV åt för käk, när det är Mixed Martial Arts hon ska pyssla med och uppmuntras att pyssla med av skolan på skolan när det är det hon har potential i och tycker det är kul. Så behöver hon inte ens bli diagnoserad med någon diagnos överhuvudtaget istället för att behöva plugga skönlitteratur och bli diagnoserad med ADHD och sluta upp med att jobba på Max. Självklart gillar man att läsa och skriva ska man få rätt sorts hjälp för det också. 

Skolan borde som huvudsak se till att sina elever mår bra och har kul. Självklart ska man kunna 1+1 och att iallafall stavas i alla fall inte det jag säger. Skolans uppgift borde vara att hitta talang och potential och vad den tycker är kul istället för att tvinga eleverna att plugga matte och litteratur i 12 år när potentialen ligger någon annanstans Mixed Martial Arts var bara ett exempel. Så kan man senare bidra till samhället i form av skatt. De flesta som diagnoserad med ADHD är bara barn som är missförstådda. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

^ +1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr.Marvel: Skolans uppgift borde vara att hitta talang och potential och vad den tycker är kul istället för att tvinga eleverna att plugga matte och litteratur i 12 år när potentialen ligger någon annanstans Mixed Martial Arts var bara ett exempel. Så kan man senare bidra till samhället i form av skatt. De flesta som diagnoserad med ADHD är bara barn som är missförstådda.

+1


   
SvaraCitera