Aviseringar
Rensa alla

ADHD test


reben

df rqp:

ja. drog är inte detsamma som narkotikaklassad substans heller, enligt någon rimlig medicinsk definition.

ne precis men det är väl vad man tänker när man hör ordet drog? 


   
SvaraCitera

reben:

ne precis men det är väl vad man tänker när man hör ordet drog? 

ja. den associationen är olämplig, skadlig och kunskapsfientlig och bör ej förstärkas.


   
SvaraCitera
reben

df rqp:

ja. den associationen är olämplig, skadlig och kunskapsfientlig och bör ej förstärkas.

ok ska inte göra det igen 


   
SvaraCitera

det kallas medicin när man får det av en läkare, inte droger


   
SvaraCitera

jag tror att man måste göra det, både min mamma och syster gjorde det, bevakat dessutom. Tror inte det är så himla farligt om de skulle hitta spår av droger dock, det är ju vanligt att folk med ADHD tar någon typ av drog/dricker relativt mycket så de har väl någon typ av förståelse för det, eller vad man ska säga. Huruvida de berättar för föräldrar eller inte har jag ingen aning om. 

J


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nöbby:
jag tror att man måste göra det, både min mamma och syster gjorde det, bevakat dessutom. Tror inte det är så himla farligt om de skulle hitta spår av droger dock, det är ju vanligt att folk med ADHD tar någon typ av drog/dricker relativt mycket så de har väl någon typ av förståelse för det, eller vad man ska säga. Huruvida de berättar för föräldrar eller inte har jag ingen aning om. J

Okey, tack


   
SvaraCitera

Ja, de tar pissprov. Om du får medicin så kommer de även att ha dig på regelbundna kontroller med kissprov. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snoret:
Ja, de tar pissprov. Om du får medicin så kommer de även att ha dig på regelbundna kontroller med kissprov. 

Hur länge kommer man ha kontroller? Och kommer man ha kontroller även om man visat negativt på d första?


   
SvaraCitera

harfaningenjävlaaning:

Hur länge kommer man ha kontroller? Och kommer man ha kontroller även om man visat negativt på d första?

Jag vet inte det, vet bara att man har regelbundna kontroller. Säkert varje gång man skriver ut ett nytt recept. Ja, man kommer att ha kontroller oavsett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snoret:

Jag vet inte det, vet bara att man har regelbundna kontroller. Säkert varje gång man skriver ut ett nytt recept. Ja, man kommer att ha kontroller oavsett.

TackMycket glad


   
SvaraCitera

nöbby:
jag tror att man måste göra det, både min mamma och syster gjorde det, bevakat dessutom. Tror inte det är så himla farligt om de skulle hitta spår av droger dock, det är ju vanligt att folk med ADHD tar någon typ av drog/dricker relativt mycket så de har väl någon typ av förståelse för det, eller vad man ska säga. Huruvida de berättar för föräldrar eller inte har jag ingen aning om. J

jag skulle behöva vara ren i tre månader för att beviljas att göra utredningen - "cannabis lagras i fettvävnad och kan ge flashbacks och sådär du vet" fick jag höra. har visserligen berättat om mitt bruk självmant (ett av mina största misstag) men kan inte tänka mig att det gör någon skillnad.

detta ledde till att jag sket i utredningen och fortsatte puffa. eller nä, var faktiskt ren från narkotika och rökte RC's istället under sex veckor då jag gick och pissade. det funkade bra, men sen började jag få fakturor med påminnelseavgift från beroendemottagningen utan att ha ombetts betala i receptionen eller fått någon ursprunglig faktura. lade ned pissproven, och därmed mina chanser till utredning, då.

summa summarum: narkotikapolitiken och vården är mycket sämre och farligare än narkotikan. hata hata hata.


   
SvaraCitera

df rqp:

jag skulle behöva vara ren i tre månader för att ens få göra utredningen - "cannabis lagras i fettvävnad och kan ge flashbacks och späådär du vet" fick jag höra. har visserligen berättat om mitt bruk självmant (ett av mina största misstag) men kan inte tänka mig att det gör någon skillnad. 

Jaha, det visste jag inte att man behövde. Låter en aning märkligt iom att det, precis som alkohol, kan verka lugnande och därför borde underlätta en hel del för någon med ADHD. Säg att det är det enda man kan ta till för att man har så svåra problem, tre månader utan någon typ av hjälp är ju lång tid.


   
SvaraCitera

nöbby:

Jaha, det visste jag inte att man behövde. Låter en aning märkligt iom att det, precis som alkohol, kan verka lugnande och därför borde underlätta en hel del för någon med ADHD. Säg att det är det enda man kan ta till för att man har så svåra problem, tre månader utan någon typ av hjälp är ju lång tid.

man kan förstå att de vill ha en nykter "baseline"-hjärna att diagnosticera då vissa droger orsakar liknande symptom som AD(H)D. tre månader är dock en vansinnigt lång tid med tanke på att de flesta narkotikaklassade droger har en halveringstid som är i storleksordningen hundra gånger kortare än så. cannabis skiljer sig visserligen lite från en sådan tumregel då det är fettlösligt, men de rester som kvarstår i dagar/veckor är inaktiva metaboliter utan relevans för testningen.

som jag förstod det utifrån min psykiater så får man, om man har ett journalfört "missbruk", inte ha knarkat något knark minsta lilla på tre månader då utredningen påbörjas, men gärna komma dit bakfull så länge man inte är i riskzon för alkoholism. outsägligt enfaldigt.


   
SvaraCitera

df rqp: narkotikapolitiken och vården är mycket sämre och farligare än narkotikan.

nej


   
SvaraCitera

df rqp: man kan förstå att de vill ha en nykter "baseline"-hjärna att diagnosticera då vissa droger orsakar liknande symptom som AD(H)D.

Jo självklart, men hur mycket märks det egentligen på en att man rökt på någon dag innan, själva ruset sitter väl inte i jättelänge? Är inte så jäkla insatt när det handlar om droger.

df rqp: men de rester som kvarstår i dagar/veckor är inaktiva metaboliter utan relevans för testningen.

Ah där kom det typ ja.

Det ska såklart vara ens normala tillstånd som utreds/testas men det kan ju inte vara rolig att behöva lida av så pass grova problem som man faktiskt kan ha i vissa fall, i hela tre månader. Sedan kan ju själva utredningen ta en himla lång tid den också.


   
SvaraCitera