Forumet - Adoption

Adoption

558 0 28
Jag är 19 år och bor tillsammans med min jämngamla pojkvän. Någon gång i framtiden är det väl dags för barn, dock tidigast efter att min högskoleutbildning är färdig.

Har legat och vridit och vänt på frågan gällande adoption... man kan ju lika gärna rädda ett hemlöst barn än skaffa ett nytt? Å andra sidan vill man ju reproducera sina egna gener... det vore mysigt med ett barn som liknar en själv.

Vad har ni för åsikter?

Spana också in:

Gryphon:

Men kul att adoptera nån misslyckad abort som inte ens är ens egen.

Men kul för det barnet att bli sedd som en misslyckad abort.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

z i n:

Ett annat alternativ om man vill sprida sina gener är ju att skänka/sälja sina könsceller till en sperma/ägg-bank.

Ja.. det är också ett godkänt alternativ.. då kan man hjälpa andra som absolut inte kan få barn.. fast dock tycker jag man ska hjälpa de barn som redan finns.
Unexpected:

Det är ju så förstår du, att bara bra personer bör skaffa egna barn i stället för att adoptera, men samtidigt är det ju så att bra personer adopterar [wink]

Smart sagt! [wink]

Exner:

Ingen som helst önskan, att skaffa något, som inte är mitt.

Gryphon:

Det är ju så det är. Jag hade inte adopterat nån annans unge iallafall.

Tycker ni två är rätt trångsynta. Men alla har rätt till egna åsikter självfallet. Jag är bara en otroligt sympatisk människa.. blir deprimerad bara jag tänker på hur dåligt vissa barn har det. Vill adoptera dem alla!
Jag tänker likadant, men man kan ju ha en av varje?
Vet världens sötaste familj där storebrodern är från afrika och hans lillebror nästan albino.
Fast det är det nog bra om man adopterar någon så ung som möjligt, kan ju bli jobbigt om den adopterade inte känner att han skulle tillhöra familjen lika mycket som det egenfödda barnet.
Verkar inte vara något problem i den familjen iaf, antagligen för de är så sjukt snälla och kärleksfulla. Vill också ha en sådan familj.
Lindblom:

Fast det är det nog bra om man adopterar någon så ung som möjligt, kan ju bli jobbigt om den adopterade inte känner att han skulle tillhöra familjen lika mycket som det egenfödda barnet.

Ja, man vill ju inte adoptera någon som fått känslor för sina biologiska föräldrar eller vänner någon annanstans... men rädda från barnhem kan jag tänka mig. Allt måste vara bättre än att bo på såna.

Gryphon:

Tur för mig och er.

Haha, jaså. Guds gåva till människan?