Forumet - Adoption

Adoption

388 0 24
Asså adoption det fel? Det finns ju båda + och - med det
Och tror ni att man älskar sitt biologiska barn mer än det adopterade (om man hra båda)
Jag tycker likosm att det är bra att man kan adoptera barn för det är ju typ ganska säkert för barnet och föräldrarna att det är okej men hört att det kostar..

Liksom jag ÄR adopterad kom till sverige när jag var typ 10veckor, men det känns likosm konstigt på ett sätt. Liksom visst detta blev bättre för mig men man skulle gärna vilja ha något av sin biologiska mamma typ ett brev varför eller kanske ett kort på hur de ser ut osv..

okej tillbaka till vad jag undrade
Ville bara veta som sagt vad DU tycker om adoption typ..
tål negativa saker

Btw jag vet jag typ itna kan stava [crazy]
KnazBecka:

Liksom visst detta blev bättre för mig men man skulle gärna vilja ha något av sin biologiska mamma typ ett brev varför eller kanske ett kort på hur de ser ut osv..

Alltså förlåt men om du känner sådär så kanske du har dåliga adoptivföräldrar. Vet en kompis som också var adopterad, dom var inte särskillt bra eftersom hon kände sig ensam och lämnad hela tiden. (menar inte att dina är så) Och sen vet jag två som är adopterade som inte ens är nyfikna på deras biologiska föräldrar och säger att dom ser sina adoptivf. som deras riktiga och älskar dom.
Nja jag trivs ju här hemma och jag har det bra (med tonårstjafs och en adopterad storasyster[smile]) men man funderar ju ändå liksom på det.
Varför man gavs bort och sånt..

Jag älskar ju liksom mina adoptivföräldrar (långt ord[crazy]) och jag ser ju typ på dem som om det vore mina riktigta föräldrar..

Det är ju olika från person till person jag kännde ganska många
adopterade för vi brukade ha något på sommaren som kallades "vietnamträff" men det var svårt att hitta ställe som passa alla osv (dvs det är en träff med föräldrar som har barn adopterade från vietnam som träffats samtidigt de adopterad eller nått)

Spana också in:

Myksa:

Du vart väl låst och bannad och låst igen.

Eller så var jag bara väldigt inaktiv + hade inte egen dator då
men ska se till att inte vara allt för osocial (om man inte är bortrest)
tror jag tog bort den x'D

Btw det suger att vara nyregistrerad så bregränsat [chocked]

emery:

Åh vad synd. :/

Fast är glad för min syster hennes fanns kvar men hon vet fortfarande heller inte något om sina biologiska (okej hon bry sig inte så mkt typ)
Är ibland barnvakt åt min kinesiska lilla kusin som snart fyller 5 år, en kanontjej verkligen. Jag minns när jag mötte upp min moster och morbror på flygplatsen och såg lillan för första gången, oj vad hon var liten och klen. Nu växer hon så det knakar och hon sprudlar av liv.

Jag tror verkligen på adoption. Om man växer upp på barnhem kan det ju lätt bli "mamma och pappa valde bort mig och lämnade mig hit" medans om man blir adopterad kan man vända det till "mina biologiska föräldrar kunde inte ta hand om mig utan lämnade bort mig, men nu fick jag gåvan att få föräldrar som älskar mig!"

Jeay_L:

Har hört att det är vanligare att adoptivbarn blir deprimerade än biologiska barn..

Nog är det vanligare med psykisk ohälsa bland utländska adopterade i västvärlden, men tänk hur illa det är för fd. barnhemsbarn som inte ens FÅTT kärlek från några föräldrar. De mår mycket, mycket sämre! Och i Kina, Vietnam, Sydkorea skulle de inte alls få samma chans till hjälp som här!
Här i Sverige får "min" lillstinta en familj, bra sjukvård, skolgång och en chans till en fantastisk framtid där hon verkligen kan leva ut och ge samhället något stort, i Kina hade hon väl suttit 10-timmarspass med någon symaskin och sytt piratfotbollar för en slavlön och lite ris istället, som vuxen. Utan att ha vuxit upp med den kärlek hon förtjänar.
Klart att adoption är något bra!
Mårran:

Nog är det vanligare med psykisk ohälsa bland utländska adopterade i västvärlden, men tänk hur illa det är för fd. barnhemsbarn som inte ens FÅTT kärlek från några föräldrar. De mår mycket, mycket sämre!

Klart dom gör, men den informationen fick jag av min förra samhällslärare som sett det i någon studie.

Då man är i tonåren kommer man ju ofta i en period där man vill finna sig själv och ofta funderar om man bor i rätt familj, är allmänt förvirrad på sig själv och då var det tydligen värre eftersom dom inte ens vet vilka deras riktiga föräldrar är.. Däremot ser jag inget fel på adoption.