Aviseringar
Rensa alla

Äkta och naturlig tvåsamhet, finns det?


Ämnesstartare

Nu e jag trött på å analysera "varför är man otrogen?"

Iställer vänder vi på temat..

Vad är det som får en människa att vilja hålla sig till en och samma person livet ut?
Och då syftar jag nog inte direkt på svaret "man vill ej leva ensam", utan mer:

Vad är det som gör att vi ärligt dras till samma person år ut och år in?
Varför tröttnar vi aldrig på personen? (för dom som aldrig vill/är otrogna dvs).
Är detta verklig naturligt, eller är det påtvingat för att man bör vara gift och trogen?

Ex. att vi har varit tillsammans i 10 år, och man blir fortf lika upphetsad av den person man redan haft sex med flera 1000grr tidigare.


   
Citera

Jag tycker personligen att tvåsamhet är ett korkat och naivt påfund. Enbart religiösa människor kan tro på tvåsamhet, och med religiösa syftar jag framför allt på kristna. De tror att Gud skapade en man och en kvinna för att de skulle vara med varandra i all evighet eller whatever. Jag tycker att religiösa människor är korkade också, jag förstår inte alls resonemanget.

Man har ju hört att typ pingviner har samma partner livet ut, men för människor tror jag inte att det är en naturlig grej. Tvåsamhet har inte alltid funnits, från början var polygami det naturliga.

Jag tror att människor blir sårade av otrohet för att samhället talar om för oss att vi ska bli det. Vi ska känna oss förådda, svikna och mindre värda. Vi ska ha någon känsla av sorg och smuts i oss när vår partner väljer att ha ihop det med någon annan. Samhället intalar oss att vi ska vara unika för varandra, vilket är totalt befängt. Det finns ingenting som kallas tvillingsjälar - alla människor är utbytbara.

Om man nu verkligen har siktet inställt på total tvåsamhet så kommer man behöva kämpa för det. Jag tror att det krävs mycket jobb för att vara intresserad av och tända på samma person i tio år.


   
SvaraCitera

Jag har aldrig förstått mig på monogami, ingen har kunnat förklara för mig varför man skulle vilja begränsa sig till en person. Tills någon kan ge mig en giltig förklaring så tror jag att dessa personer endast är slavar under den kristna samhällsnormen.


   
SvaraCitera

oerfaren:

Vad är det som gör att vi ärligt dras till samma person år ut och år in?
Varför tröttnar vi aldrig på personen? (för dom som aldrig vill/är otrogna dvs).

Attraktionen avmattas ganska i nästan alla fall ganska rejält. Det gör folk ganska överraskade, de vill känna pirret igen och är otrogna.
Om två personer håller ihop livet ut är det mer en fråga om partnerskap. Du har en person som du vet att du kan lite till hundra procent till, personen skulle ställa upp för tig i alla lägen, personen känner dig bättre än du känner dig själv och så vidare.
Det är faktorer som ett kortare förhållande aldrig kan ge, på samma sätt som ett livslångt partnerskap inte kan hålla hettan och pirret igång.

Sådär nu var det sagt. Vad man föredrar är upp till var och en. [smile]


   
SvaraCitera

Myksa:

Om två personer håller ihop livet ut är det mer en fråga om partnerskap. Du har en person som du vet att du kan lite till hundra procent till, personen skulle ställa upp för tig i alla lägen, personen känner dig bättre än du känner dig själv och så vidare.

[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oerfaren:

gift och trogen

Gifter sig gör man just för att man älskar någon så mycket att man vill spendera resten av sitt liv med denna person, visst kan det låta korkat i somligas öron, men vissa är helt enkelt mer förhållande-människor, medan vissa hellre lever singellivet.

Att vara trogen är däremot en självklarhet i mina ögon. Jag kan inte förstå varför man kan vara så jävla egoistisk och korkad att man ligger med någon fast man redan har fru/man/pojk-/flickvän. Kan man hålla kuken i styr så får man fanimig dumpa sin käraste och leva singellivet istället, inte fan ska nån annan behöva lida för att du vill knulla runt!

konstruktioner:

Enbart religiösa människor kan tro på tvåsamhet, och med religiösa syftar jag framför allt på kristna

Ja, för det är ju bara kristna som kan älska en människa hela livet ut [tired]

konstruktioner:

religiösa människor är korkade också

Är det inte lika korkat att påstå något sådant?


   
SvaraCitera

OF 5:

[cheers]

[cheers]


   
SvaraCitera

Myksa:

Sådär nu var det sagt. Vad man föredrar är upp till var och en. [smile]

Varför inte skaffa både och?

fraulinefrontline:

Att vara trogen är däremot en självklarhet i mina ögon. Jag kan inte förstå varför man kan vara så jävla egoistisk och korkad att man ligger med någon fast man redan har fru/man/pojk-/flickvän.

Kan man hålla kuken i styr så får man fanimig dumpa sin käraste och leva singellivet istället, inte fan ska nån annan behöva lida för att du vill knulla runt!

Men idiot, vad är det som säger att någon behöver lida?

fraulinefrontline:

Är det inte lika korkat att påstå något sådant?

Nej, varför skulle det vara det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Testosterone:

Men idiot, vad är det som säger att någon behöver lida?

Känner du någon som vill bli otrogen mot?

Testosterone:

Nej, varför skulle det vara det?

För att det är generaliserande och ignorant.


   
SvaraCitera

fraulinefrontline:

Känner du någon som vill bli otrogen mot?

Jag känner de som inte har något emot att deras partner ligger med andra. Jag själv skulle heller inte ha något emot det.

fraulinefrontline:

För att det är generaliserande och ignorant.

Och varför skulle det vara korkat att generalisera? Och varför är det ignorant?


   
SvaraCitera
blum
 blum

Alltså, hälften av alla gifta par skiljer sig ju tex, så det är ju knappast alla som håller ihop så länge..
Men OM man nu fortsätter att attraheras av varandra, varför skulle då monogami vara något dåligt? Om båda trivs med förhållandet, om båda älskar den andre och inte känner något stort behov av att knulla någon annan, på vilket sätt skulle det vara dåligt då?

Förresten kan man väl lika gärna tröttna efter ett år som efter tio. Jag menar, om det är spänningen man menar, så försvinner väl den rätt fort. Klart det inte är just spännande att ha sex med någon man haft sex med tusen gånger innan, men det kan ju fortfarande vara skitbra, om man älskar varandra? Varför skulle man sluta med det efter ett visst antal år, bara för att tiden gått?
Kanske om man börjar växa ifrån varandra, och förändras så pass mycket att man inte tycker om varandra på samma sätt längre.. Man är ju knappast nykära i tio år, så om det vore spänningen som var problemet borde väl monogama förhållanden krascha ganska tidigt?

Om båda trivs med det så ser jag inte varför andra ska klaga. Om de vill kunna sexa vilka de vill och vara kära i fler samtidigt så visst, men varför verkar de alltid tro att de är bättre än alla andra, att det är de som har rätt? Alla funkar fan olika.


   
SvaraCitera

fraulinefrontline:

Känner du någon som vill bli otrogen mot?

vill bli otrogad mot heter det väll??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Testosterone:

Och varför skulle det vara korkat att generalisera? Och varför är det ignorant?

Det kanske inte var så smart att hoppa av grundskolan iaf...

Testosterone:

Jag känner de som inte har något emot att deras partner ligger med andra. Jag själv skulle heller inte ha något emot det.

Du skulle inte ha något emot att din partner går och knullar med andra? Du skulle känna dig älskad och tillräcklig fastän din flickvän spenderar natten hos dina polare och antagligen provar spanska stolen med din bästa vän Jorge?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

otrogad

Gandalf*


   
SvaraCitera

fraulinefrontline:

Du skulle inte ha något emot att din partner går och knullar med andra? Du skulle känna dig älskad och tillräcklig fastän din flickvän spenderar natten hos dina polare och antagligen provar spanska stolen med din bästa vän Jorge?

[tired] Ja.


   
SvaraCitera