Aviseringar
Rensa alla

äktenskap är ett patriarkalt fenomen?


Ämnesstartare

Skeptisk

undrar också vad ni som är feminister tycker om äktenskap?


   
Citera
Ämnesstartare

Bööööörg: ja

En del av en patriarkal överbyggnad, en historiskt sett bra väg att kontrollera kvinnan och hennes livmoder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Japp det var för att alla män inklusive oattraktiva skulle kunna garanteras en fru, (kyrkan: var kristen och lyd oss så kan vi garantera dig en fru) eftersom frun behövde en man som skulle försörja henne, och måste hitta sig en man medans hon var ung och attraktiv. 

kvinnor behöver inte längre en man som kan försörja henne, men att äktenskap fortfarande är det "normativa" gör att det i praktiken fortfarande är rätt likt förr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja antagligen.

Fast kvinnor brukar se fram emot giftermål men än vad män brukar göra. :sss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det är det ju. Jag känner att jag nog inte med gott samvete skulle kunna ta hans efternamn om jag skulle gifta mig av den anledning att kvinnor först tillhörde sin far med hans namn och sedan sin make med hans namn. Om han inte hette något jättefantastiskt förstås.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Ja det är det ju. Jag känner att jag nog inte med gott samvete skulle kunna ta hans efternamn om jag skulle gifta mig av den anledning att kvinnor först tillhörde sin far med hans namn och sedan sin make med hans namn. Om han inte hette något jättefantastiskt förstås.

Tar man mannens efternamn automatiskt?  Så är det ej i katolska länder tror jag (min mamma och även mormor behöll deras efternamn)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:

Tar man mannens efternamn automatiskt?  Så är det ej i katolska länder tror jag (min mamma och även mormor behöll deras efternamn)

Inom kristendomen är det  fortfarande tradition att göra så iaf. Inom islam är det inte så vet jag men barnen får alltid pappas efternamn iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att kvinnan måste ta mannens efternamn är väl aningen patriarkalt. Men det är ju valfritt, själv är jag gift men jag tog min frus namn. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Det kan ju användas så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mer ett religiöst kontrollfenomen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Önskan att leva ihop med någon, har väll i sig inget med patriarkat att göra? Eller har det? Vet inte. Förvånad Beror nog på lite vad man gör det till, tänker jag.
Däremot detta att ta hans efternamn. Men är inte det numer frivilligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej:
Önskan att leva ihop med någon, har väll i sig inget med patriarkat att göra? Eller har det? Vet inte. Förvånad Beror nog på lite vad man gör det till, tänker jag.
Däremot detta att ta hans efternamn. Men är inte det numer frivilligt?

Aa fast alltså så funkade ju inte äktenskap riktigt förr i tiden och äktenskap som koncept grundades inte på tanken om "önskan att leva med varandra". 

Jag tycker om tanken om att "ge sig själv" till någon annan, men på jämlika villkor då. Skulle aldrig vilja vara någons "egendom" liksom, men ett jämställt äktenskap är mysigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aa därför jag tycker bögar borde få chansen att gifta sig, men tycker inte nån borde gifta sig för ideen är töntig. men det är töntigt att inte låta folk tönta sig om de vill gifta sig. så är för giftermål och emot det samtidigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Aa fast alltså så funkade ju inte äktenskap riktigt förr i tiden och äktenskap som koncept grundades inte på tanken om "önskan att leva med varandra".

Näe, det är sant. Men i ett civiliserat samhälle borde det ju vara så.

Zymba: Jag tycker om tanken om att "ge sig själv" till någon annan, men på jämlika villkor då.

Ja, så ja Tumme upp

Zymba: Skulle aldrig vilja vara någons "egendom" liksom

Nej, usch. Men vem vill det.

Zymba: men ett jämställt äktenskap är mysigt.

Håller helt med! Glad


   
SvaraCitera