Aviseringar
Rensa alla

Äktenskapsfundering


Ämnesstartare

Tycker att "tradition" inte är ett hållbart argument alls, över huvud taget. "Vi har alltid fällt träd med den trubbiga sidan av yxan och kommer fortsätta göra så, det är tradition."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

tjej:Vi hittar på ett eget namn (Du röstade på detta alternativ)

men behåller mitt ena efternamn som mellannamn, så som det är idag, det är viktigt. det andra riktiga efternamnet vet jag inte om jag ska behålla och flytta till mellannamn eller slopa, tycker inte det är snyggt efternamn så kan nog lika gärna ta bort det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

kille:H*n ska lägga till mitt efternamn

Röstade ej på detta då mitt ef.namn är lite för krångligt för svenskarna att uttala 😉

isola:

tjej:Vi hittar på ett eget namn

Vore lite coolare, så röstade på detta [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

tjej:Beror på vilket namn h*n har (Du röstade på detta alternativ)

Skiter helt fullständigt i tradition då det bara är så väldigt konstigt att mannens efternamn på något sätt skulle vara mer värt.

Har personen jag gifter mig med ett fint/konstigt efternamn kan jag tänka mig att lägga till det, men då måste partnern lägga till mitt (jag har också ett konstigt efternamn så det är luuunch, och rätt ska vara rätt).

Men det skulle inte göra särskilt mycket alls om vi heter olika.
Jag är uppvuxen med en sådan konstellation och har aldrig stött på problem (mer än att folk för några sekunder trott att mina föräldrar är skilda, eller att de tagit för givet att jag har min pappas efternamn (har mammas))

[smile]


   
SvaraCitera

Jag ska lägga till hans efternamn [smile]


   
SvaraCitera
Åtta

Om jag och Capture skulle få för oss att gifta oss tror jag att det skulle bli <förnamn> <hennes efternamn>-<mitt efternamn>. Det flyter på bättre än <förnamn> <mitt efternamn>-<hennes efternamn>

Vi har båda coola efternamn, liksom, så ingen av oss skulle vilja bli av med sitt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Tycker att "tradition" inte är ett hållbart argument alls, över huvud taget. "Vi har alltid fällt träd med den trubbiga sidan av yxan och kommer fortsätta göra så, det är tradition."

ja, med den där inställningen tycker jag att det passar bra in att citera en viss anders ehrmark såhär på flux.

"Det kan vara en fördel att inte gå med på en teknisk landvinning, hur revolutionerande den än är, om den leder till mer och tråkigare arbete. Arkeologerna var länge förbryllade över att jägar- och samlarkulturer i Östafrika levde kvar sida vid sida med jordbruket långt sedan detta uppfunnits, och inte tycktes ta intryck av att ett historiskt framsteg gjorts. De lever för övrigt på samma sätt idag.

När arkeologerna satte sig närmare in i saken upptäckte de att jägarna inte hade det så dåligt ändå: deras arbetsvecka var kanske tio timmar, de hade mycket tid för familjen, för kultur, de levde ett fritt, filosoferande liv, med ett kortvarigt arbete på mycket hög intellektuell nivå och därför stimulerande, och därefter en ocean av tid för reflexion. Ett lejonliv, som de inte ville byta bort mot att påta i jorden."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha Ganthuc, orka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror jag skulle behålla mitt
om inte partnern har ett coolt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

kille:Tar bort mitt nuvarande helt (Du röstade på detta alternativ)

för det är fult.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

tjej:Tar bort mitt nuvarande helt (Du röstade på detta alternativ)

om jag gifter mig med pojken jag är med nu dvs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag och min fästmö(hetere så verkligen?) har ju nästan exakt samma efternamn så w/e[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

jag och min fästmö(hetere så verkligen?) har ju nästan exakt samma efternamn så w/e[cool]

ofta du är förlovad?????? :S

poop:

om jag gifter mig med pojken jag är med nu dvs

då borde du väl ha röstat att det beror på namnet, eftersom du nog skulle vara jättekär i vem du än skulle gifta dig med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

ofta du är förlovad?????? :S

aaaaaah[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svimmar


   
SvaraCitera