Aviseringar
Rensa alla

Äldreboende?


Ämnesstartare

Hallå!
Jag har sommarjobbat i ett äldreboende.

Och jag har frågor ang äldreboende-jobb.

1. Får jag ge ApoDos nästa år? (Då är jag 16).
2. Kan jag terminsarbeta? Hur lyder reglerna angående terminsjobb?

Får jag ens arbeta inom vård?

/Philosophy


   
Citera

Philosophy:

1. Får jag ge ApoDos nästa år? (Då är jag 16).

När det kommer till att ge medicin till dem äldre så måste man ha gått delegeringskurs innan och sedan bli delegerad av sjuksköterskan på arbetsplatsen. Hon/Han måste godkänna att du får delegera. Så är det i alla fall i min kommun, jag gick den kursen häromveckan. Fråga arbetsgivaren vad det är som gäller men det borde vara delegation som du ska gå för det är, vad jag läst och förstått, krav på att man ska det.

Philosophy:

2. Kan jag terminsarbeta? Hur lyder reglerna angående terminsjobb?

Beror väl helt och hållet på om arbetsplatsen tycker att du göra någon nytta där?

Philosophy:

Får jag ens arbeta inom vård?

Ja du blir, om det är som hos mig, vårdbiträde då, och med delegationen + att du gått bredvid några dagar (och får betalt för det) så ska det inte vara några problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror väl helt och hållet på om arbetsplatsen tycker att du göra någon nytta där?
Ja jag gör en väldigt stor nytta där 😉 Jag är aktiv hela tiden och har som mål att vara framme vid "larmaren" på 10 sek 🙂 Och annars så skulle jag inte blivit erbjuden att jobba där 😉

Ja du blir, om det är som hos mig, vårdbiträde då, och med delegationen + att du gått bredvid några dagar (och får betalt för det) så ska det inte vara några problem.

Men asså jag är ju inte myndig!
Hur ska jag ge medicin? :S Jag fattar inte detta, är det inte så att man ska vara myndig för att ge medicin?


   
SvaraCitera

Philosophy:

Men asså jag är ju inte myndig!
Hur ska jag ge medicin? :S Jag fattar inte detta, är det inte så att man ska vara myndig för att ge medicin?

Inte vad jag vet, bara man har kunskapen om hur det ska gå till borde det inte vara någon fara tror jag. Fråga arbetsgivaren de vet mer än mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej 🙂
Tack så mycket Knarko =)

Och du hade rätt, jag ska till en så kallad "Delegeringskurs" 🙂

Merci ;D


   
SvaraCitera

Philosophy:

Merci ;D

Pratade med sjuksköterskan på mitt äldreboende idag, hon sa att hon inte ger delegering till folk under 18 p.g.a ansvaret det innebär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ah tänkte la det 🙂

Min SSK sa att hon ev. ska ge mej, men jag måste visa att jag kan hantera det ansvaret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för all din hjälp =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Philosophy:

1. Får jag ge ApoDos nästa år? (Då är jag 16).2. Kan jag terminsarbeta? Hur lyder reglerna angående terminsjobb? Får jag ens arbeta inom vård?

Är nästan hundra procent säker på att du måste vara myndig innan du får ge ApoDoser p.g.a. ansvaret det innebär. Sjuksköterskan där jag sommarjobbar ger inte ut delegeringar till minderåriga.

Du får heller inte arbeta såsom de ordinarie gör, d.v.s. göra tunga lyft och sådant eftersom man måste vara över 18 får att få göra det. Det du istället kan få arbeta som är feriearbetare, men att jobba som feriearbetare är helt annorlunda jämfört med att jobba som vikarie (som vikarie jobbar du ju istället för en ordinarie som är på semester eller ledig).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej på så vis 🙂
Tack Icka, jag fick ett annat jobb som jag blev mer intresserad av hehe 🙂 Så jag bytte jobb


   
SvaraCitera

måste man inte byta blöjor och torka bajs då ? :C


   
SvaraCitera