Aviseringar
Rensa alla

Ändra dialekt?


Ämnesstartare

Jag föddes och växe upp i två helt olika landskap så jag har ingen dialekt alls vilket är jättetråkigt 🙁 Jag pratar sådär vanligt och tråkigt.
Jag skulle vilja ha en dialekt, men hur gör man då? Hur ska man lära sig det? Mina föräldrar kommer från olika landskap men nu bor vi i ett helt annat så dom har heller ingen dialekt längre..


   
Citera
Ämnesstartare

Att titta och lyssna på olika former av media från trakten, vilkens dialekt du vill lära dig.

Att prata med människor från den dialekten.

Att prata själv och tänka på hur du säger saker.

Öva.

Spela in och lyssna på hur du pratar och jämför sedan med hur det "ska" låta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Prata mycket med folk som har dialekter. Jag var med ungdomar lite härvar från Sverige en vecka och pratade svajdialekt ett tag efter det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

prata med folk som har en dialekt så blir det bra med tiden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Att prata med människor från den dialekten

Underlig:

Prata mycket med folk som har dialekter

OF 5:

prata med folk som har en dialekt

Bra tips! Men det är så långt bort 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ga123:

Men det är så långt bort 🙁

Telefon?

Annars:

Jonnybravo91:

Att titta och lyssna på olika former av media från trakten, vilkens dialekt du vill lära dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Jonnybravo91: Att titta och lyssna på olika former av media från trakten, vilkens dialekt du vill lära dig.

Aa bra tips! Jag ska testa det!

Men som om man någongång skulle lära sig en ny dialekt, kommer inte alla runt om kring en tycka man är helt sjuk i huvet? Tex. min kompis, bara för hon sa något ord i en mening på en helt annan dialekt så började alla hålla på och störde sig på det skitmycket :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ga123:

kommer inte alla runt om kring en tycka man är helt sjuk i huvet? Tex. min kompis, bara för hon sa något ord i en mening på en helt annan dialekt så började alla hålla på och störde sig på det skitmycket :S

Folk är dumma i huvudet ibland. Men att säga ett ord lite snett är sin sak. Börjar man prata efter en dialekt fullkomligt är det ingen som kommer klaga på detaljerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ga123:

Bra tips! Men det är så långt bort 🙁

då kan det bli svårt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Folk är dumma i huvudet ibland. Men att säga ett ord lite snett är sin sak. Börjar man prata efter en dialekt fullkomligt är det ingen som kommer klaga på detaljerna.

Ja men det är lite konstigt att bara helt plötsligt ena dagen prata vanligt och andra dagen en ny dialekt hehe.

Men nu kom jag på en sak! Om jag kan öva nu i några månader så kan jag ju börja när jag ska börja gymnasiet i höst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ga123:

Ja men det är lite konstigt att bara helt plötsligt ena dagen prata vanligt och andra dagen en ny dialekt hehe.

Om du hade kunnat komplett byta dialekt över ett dygn vore du ett språkligt geni.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ga123:

Men nu kom jag på en sak! Om jag kan öva nu i några månader så kan jag ju börja när jag ska börja gymnasiet i höst

FATTAR INTE VARFÖR DU VILL HA EN DIALEKT. LOL. ÄR JU NAJS ATT INTE HA SÅ GROV DIALEKT. FÖRSTÅR INTE HELLER VARFÖR DU VERKAR TRO ATT EN DIALEKT ÄR EN SJUKDOM.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dialekter är överskattade, blev mobbad för min dialekt när jag var liten [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad vill du lära dig för dialekt?


   
SvaraCitera