Aviseringar
Rensa alla

Ännu en ljudfråga


Ämnesstartare

Hej!

Som ni vet så är ljudet på min dator inget att hänga i julgranen precis. När jag lyssnar på ljud från en hemsida, tvplay el dyl låter ljudet stundvis ganska bra - MEN när jag byter till en annan sida bland flikarna så blir ljudet sämre och hackigt. VARFÖR, ELLER ÄNNU VIKTIGARE; OCH VAD GÖR MAN ÅT DETTA? Alltså när man klickar runt på sidan. När man har den stilla så är ljudet detsamma.


   
Citera
Ämnesstartare

Låter som lagg bara, har du försäkrat dej om att du inte kör en massa skräpprogram i bakgrunden? Du känns som en sån som skulle kunna göra det :$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Låter som lagg bara, har du försäkrat dej om att du inte kör en massa skräpprogram i bakgrunden? Du känns som en sån som skulle kunna göra det :$

Har typ bara java på tror jag. [sad] Annars inget!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är din dator från denna sidan århundradet så borde inte ljudet lagga, men åh det kan ju va en massa saker [sad]

Är det när du byter flik som det hackar, eller händer det annars också? Blir det värre ju fler flikar du tar upp (med innehåll på då helst)?

Kör du windows eller unix? Om du har windows kan du öppna aktivitetshanteraren (ctrl-shift-esc) och se hur många processer du har igång, är de fler än 30-40 stycken (när du inte har några program igång) så borde du rensa din startup-grejs lite (tryck windowsknappen-r, skriv msconfig, gå till services och kryssa bort det som inte är från microsoft och/eller som låter onödigt), kör du windows 8 så finns startuplistan i aktivitetshanteraren.

Kolla så du har senaste drivrutinen till ljudkretsen, tryck windowsknappen-r, skriv devmgmt.msc och tryck dig fram till sound/ljud och högerklicka på de olika enheterna och se om det finns nån nyare version av mjukvaran..

Kör du unix kan jag inte hjälpa dej, då får du förmodligen programmera drivrutinen själv eller nåt, eller göra egna röster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Är din dator från denna sidan århundradet så borde inte ljudet lagga, men åh det kan ju va en massa saker [sad]

Köpte den nog ca för tre år sedan tror jag [sad]

Tickstart:

Kör du unix kan jag inte hjälpa dej, då får du förmodligen programmera drivrutinen själv eller nåt, eller göra egna röster.

windows

Tickstart:

Kolla så du har senaste drivrutinen till ljudkretsen, tryck windowsknappen-r, skriv devmgmt.msc och tryck dig fram till sound/ljud och högerklicka på de olika enheterna och se om det finns nån nyare version av mjukvaran..

Måste man skriva "-r" i windossökrutan? Kan jag inte bara klicka på ljudgrejen där?

Tickstart:

igång) så borde du rensa din startup-grejs lite (tryck windowsknappen-r, skriv msconfig, gå till services och kryssa bort det som inte är från microsoft och/eller som låter onödigt), kör du windows 8 så finns startuplistan i aktivitetshanteraren.

Har hundratals grejer där. De flesta är microsoft eller windows. Vet inte vilka som ska bort. Vill inte förstöra datorn. Står något om google också. Kan ingen komma och hjälpa [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Är det när du byter flik som det hackar, eller händer det annars också? Blir det värre ju fler flikar du tar upp (med innehåll på då helst)?

Det händer annars också, ibland. Men mest när jag har fler flikar. Ja!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Måste man skriva "-r" i windossökrutan? Kan jag inte bara klicka på ljudgrejen där?

nej håll inne knappen samtidigt![blush]

tryck på windowsknappen och r samtidigt alltså :$


   
SvaraCitera

Kan ju vara så att de ljudfiler som spelas upp skiljer sig åt. Är inte så insatt när det kommer till ljud men om ditt ljudkort t.ex har pajjat lite och inte klarar att spela upp alla slags ljudspår ordentligt kan det ju vara en förklaring, om nu en ljudfil spelas upp på ett visst ljudspår.

Men ja, då är det ett hårdvaruproblem snarare än mjukvaru/drivrutiner etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade du inte problem med att ljudet sprakade tidigare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Hade du inte problem med att ljudet sprakade tidigare?

Jo det också [sad]

Miceparade:

Kan ju vara så att de ljudfiler som spelas upp skiljer sig åt. Är inte så insatt när det kommer till ljud men om ditt ljudkort t.ex har pajjat lite och inte klarar att spela upp alla slags ljudspår ordentligt kan det ju vara en förklaring, om nu en ljudfil spelas upp på ett visst ljudspår.

Det är såhär med alla ljud utom i windowsmediaspelaren där det oftast låter okej.

Tickstart:

nej håll inne knappen samtidigt![blush]

en massa grejer kommer fram då. ska jag gå in på hd-realtekljudgrejen?


   
SvaraCitera