Aviseringar
Rensa alla

Ännu en viktig moderat blir sverige"demokrat"


Ämnesstartare

FAN VAD BRA JÄVLA BLATTEÄLSKARE[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lille_Marx:

På vilket sätt är schimpansen en människoapa?

Eh, okej? Det var ju också ett svar...

Fascismen är ju en nationalkollektivistisk ideologi som tar avstånd från framförallt liberalism och konservatism. Så på sätt och vis har den mycket gemensamt med kommunismen.

Men jag vet inte om SD är uttalat fascistiska? Man kan inte bara ta ett begrepp, vilket man vill, och tycka att men jo, det där partiet är nog sådana. Då kan jag lika gärna påstå att socialdemokraterna är anarkister, kristdemokraterna är kommunister och miljöpartisterna är förmodligen nudister... [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Fascismen är ju en nationalkollektivistisk ideologi som tar avstånd från framförallt liberalism och konservatism. Så på sätt och vis har den mycket gemensamt med kommunismen.

Ja, fascism har likheter med kommunism, synikalism etc, motsatser attraherar varandra. Vi kommunister (även anarkister) är ju som bekant fascismens största fiende och är de enda som varit förmögna att besegra fascisterna och nazisterna.

herr_nilsson:

Eh, okej? Det var ju också ett svar...

Det var ett vridet svar på en vriden fråga. Nazism är inte bara ett ord utan även en ideologi, och SD: s politik passar mycket, mycket bra med den ideologin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lille_Marx:

de enda som varit förmögna att besegra fascisterna och nazisterna

Eh, va? Jaha... Jag är inte så säker, är inte Kina på väg mot något som liknar Fascism? Fascisterna eftersträvade nationalism och statligt kontrollerade vinstdrivande företag. Det känns mer som att kommunism och fascism går hand i hand till altaret lite sådär kärleksfullt. [love]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lille_Marx:

de enda som varit förmögna att besegra fascisterna och nazisterna

Ambigous, eller vad säger man, det är verkligen att ta sig vatten över huvudet. Förövrigt ogillar jag alla former av totalitära ideologier, så jag vill inte ge mig in i en diskussion om vilken vidrig ideologi som är bäst. Fascism, kommunism eller kapitalism. De är alla lika illa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

De är alla lika illa.

Är du någon slags Vaclav Havel-flummare?

Gör som du vill

[smile]


   
SvaraCitera

herr_nilsson:

Ambigous, eller vad säger man, det är verkligen att ta sig vatten över huvudet. Förövrigt ogillar jag alla former av totalitära ideologier, så jag vill inte ge mig in i en diskussion om vilken vidrig ideologi som är bäst. Fascism, kommunism eller kapitalism. De är alla lika illa.

Kapitalism är ingen ideologi. Det är ett ekonomiskt system.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du viskar reaktor 4:

ekonomiskt system

ekonomiska system är ideologier.

Lille_Marx:

Gör som du vill

Det gör jag, har väldigt svårt för kommunismen, som är den ideologi som orsakat flest människors död.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Det gör jag, har väldigt svårt för kommunismen, som är den ideologi som orsakat flest människors död.

Snick-snack, "kapitalismen" har mördat betydligt fler människor, bara för att ett system är det rådande är inte det systemet rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lille_Marx:

Snick-snack, "kapitalismen" har mördat betydligt fler människor

Ganska självklart då det har funnits relativt länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

Ganska självklart då det har funnits relativt länge.

Ja, men även under kortare tidsperioder, se Indien/Kina under de år stora språnget pågick.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lille_Marx:

"kapitalismen" har mördat betydligt fler människor

Nej

Lille_Marx:

bara för att ett system är det rådande är inte det systemet rätt

Det håller jag med om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lille_Marx:

stora språnget

var ett kommunistiskt initiativ för att kollektivisera jordbruket, det var några tiotal miljoner som strök med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lille_Marx:

Ja, men även under kortare tidsperioder, se Indien/Kina under de år stora språnget pågick.

Lite svårt att kollektivisera varenda medborgares arbete och mark utan våld, man får ju ont i hjärtat när man ser enstaka medborgare behålla grödan för sig själv.


   
SvaraCitera